جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسینی کوهساری

حوزه/ مدیر عامل خبرگزاری حوزه گفت: همان‌طور که ما با بسیاری از کشورها تعامل ادیانی و بین مذاهبی داریم درباره نیجریه هم این آمادگی وجود دارد تا فضای حوزوی ارتباط با نخبگان نیجریه ایجاد شود و اگر زمینه‌ای وجود دارد می‌توانیم این ارتباط را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در دیدار با دکتر ظهیر یحیی از فعالان سیاسی کشور نیجریه، ضمن بیان خیر مقدم بیان داشت: ما در 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و با وجود مشکلات موجود شاهد بلوغ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه تاریخی به درازای تاریخ اسلام دارد و ریشه حوزه علمیه به جلسات درس چند هزاره نفره امام صادق(ع) برمی‌گردد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: در طول تاریخ مناطق فراوانی اعم از مدینه، نجف، بغداد، حله و در سال های اخیر قم، به‌ عنوان قطب حوزه‌های علمیه تبدیل‌شده است.

وی افزود:  امروزه ما در داخل کشور بیش از 2000 حوزه علمیه اعم از برادران، خواهران و اهل سنت داریم و حدود 500 حوزه از حوزه‌های علمیه خارج از کشور با ما در ارتباط هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت:حدود 120 هزار طلبه برادر و 80 هزار طلبه خواهر داریم، قریب به 20 هزار طلبه اهل سنت و 30 هزار طلبه غیر ایرانی در حال تحصیل هستند و مجموعاً حدود 250 هزار طلبه ایرانی و غیر ایرانی، شیعه و سنی در حال تحصیل می باشند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های علمیه در 12 قلمرو آموزشی بیش از 150 رشته و گرایش در حال اجرا است و می‌توان گفت حوزه یکی از متنوع‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان به‌ویژه دنیای اسلام است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: در خلال مشکلات موجود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه در عرصه‌های کمیت، پژوهش و آموزش رشد و توسعه خوبی پیداکرده است؛ امروزه در قم بیش از 200 موسسه و مرکز علمی حوزوی در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه این است که نیازهای جمهوری اسلامی را در عرصه‌های آموزشی، تبلیغی، علمی و پژوهشی در داخل و خارج تأمین کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه اگرچه در داخل ایران مستقر هستند اما مخاطب حوزه‌های علمیه را همه انسان‌ها می‌دانیم، چراکه دین اسلامی مکتبی جهانی برای تمام بشر است.

وی ادامه داد: امروزه ما فراتر از مخاطبان شیعه باشخصیت‌هایی از دنیای اسلام و نخبگان ادیانی در ارتباط هستیم و این نشانه از تعامل خوب حوزه‌های علمیه در این راستا است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه بیان داشت: همان‌طور که ما با بسیاری از کشورها تعامل ادیانی و بین مذاهبی داریم، درباره نیجریه هم این آمادگی وجود دارد تا فضای حوزوی ارتباط با نخبگان نیجریه ایجاد شود و اگر زمینه‌ای وجود دارد می‌توانیم این ارتباط را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: شیعیان برخی کشور در تعامل با ادیان و مذاهب کشور خود تجربه‌های خوبی را داشته‌اند که این تجربه می‌توانند موفقیت‌های خوبی را در دیگر کشورها حاصل‌ کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب و علما به شیعیان دیگر کشورها این است که شما طوری رفتار کنید که در سطح مردم، حکومت، دولت‌ها و نخبگان که شیعه جزء پیشروترین گروه‌ها باشند.

وی تصریح کرد: امروز حزب‌الله لبنان توانسته گام خوبی در کشور خود بردارد و در بین دیگر گروه‌ها پیشرو مؤثر واقع شود و این مسئله از آموزه‌ها دینی و روایی ما است مبنی بر اینکه شیعیان باید مؤثرترین گروه‌ها باشند و اهل‌بیت(ع) درراه مصالح انسانی و جامعه ایثارهای فراوانی داشته‌اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در جامعه مسلمانان نیز رابطه شیعیان باید با اهل سنت حفظ شود و سیاست وحدت به منصه ظهور برسد، آیت‌الله العظمی سیستانی بیان داشتند: نگوئیم برادران اهل سنت بلکه ما یک جامعه واحده هستیم.

وی مطرح کرد: در سطح ملی توصیه ما این است شیعیان نقشی مؤثر در بین گروه‌ها و مذاهب و ادیان را داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت: در جمهوری اسلامی پیشرفت‌هایی در عرصه‌های علمی، سیاسی و رسانه مربوط به خود نمی‌دانیم بلکه این تجربه مربوط به همه مسلمانان جهان است و به‌ویژه در نیجریه می‌توانیم تجربه‌های خود را انتقال دهیم.

وی تبیین کرد: تولید اسناد بالادستی در کشور در عرصه‌های علمی و در فضای دانشگاه، سند تحول آموزش‌وپرورش، نظام‌مهندسی و سندهای دیگر که مؤثرتر از اسناد تحول جهانی است را می‌توانیم در اختیار کشور نیجریه قرار دهیم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: ایران در عرصه‌های علمی و دانشگاهی در 16 سال گذشته جزو  سریع‌ترین کشورهای پیشرفته جهان بوده و رتبه 16 را در این زمینه کسب کرده است و در برخی زمینه‌ها نیز رتبه‌های تک‌رقمی داشته‌ایم و تجارب خود را می‌توانیم در اختیار شیعیان نیجریه بگذاریم تجاربی که غرب در اختیار دیگران نمی‌گذارند.

وی ادامه داد: در داخل قریب به 100 شبکه رادیویی و 50 شبکه تلویزیونی داریم و در عرصه مؤلفه‌های فرهنگی رسانه‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و می‌توانیم در این زمینه تبادل‌نظر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری عنوان کرد: به نظر می‌آید دوستان ما در نیجریه می‌توانند رویکرد خود را به‌صورت فعال و پیشرو تقویت کنند و همچون کشورهای موفق در این زمینه می‌توانند در عرصه‌های مختلف سیاسی و ملی نقش ایفا کنند.

وی در پایان گفت: شیخ زکزاکی این ظرفیت رادارد که همچون سید حسن نصرالله در نیجریه محور واقع شود؛ نیجریه کارنامه خوبی تاکنون داشته، ولی این فعالیت کافی نیست.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha