چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام علی سالاری

​حوزه/ استاد حوزه گفت: نگاه طلبه و روحانی باید نگاهی جهان شمول باشد، یعنی بتواند در اقصی نقاط جهان حضوری فعال و تاثیرگذار داشته باشد و باید اذعان کرد که این مهم رمز بقای واقعی حوزه های علمیه در عصر کنونی است.

حجت الاسلام علی سالاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کردستان با اشاره به تغییر رویکردهای اجتماعی در عصر جدید، اظهار داشت: وضعیت کمی و کیفی جوامع انسانی هر لحظه دستخوش تحول و تغییر است، لذا باید بتوانیم که خود را با این تحولات هماهنگ کنیم. از سوی دیگر اسلام نسبت به سایر ادیان، دینی به روزتر می باشد و قوانین حاکم بر آن هرگز رنگ و بوی کهنگی به خود نمی گیرند، بنابراین می طلبد که امروز حوزه ها و مدارس علمیه نیز در برخی از بخش ها متحول شوند تا مسیر ترقی خود را سریع تر و کامل تر طی نمایند.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه را باید مراکز حفظ اصول دینی و بنیادی جوامع انسانی عنوان کرد، گفت: در این برهه از تاریخ، نقش حوزه های علمیه بسیار بااهمیت شده، زیرا انسان بعد از چندین قرن حرکت در مسیر تفکرات مادی گرایی به بن رسیده است و اکنون بیشتر از هر زمان دیگری خلا دین را در زندگی خود احساس می کند، لذا حوزه ها باید با به روز شدن، این خلأ را در جامعه انسانی پر کنند.

حجت الاسلام سالاری اظهار داشت: امروز یک طلبه دینی باید در بسیاری از مسایل دینی، فرهنگی، اجتماعی و... مجرب و با علم باشند، زیرا تنها با داشتن این صفات می تواند پاسخگو و مخاطب مناسبی برای نسل جوان باشد.

این استاد حوزوی در ادامه به تهاجم همه جانبه افکار التقاطی و الحادی به جامعه انسانی اشاره کرد و افزود: در طول دهه اخیر به عینه شاهد شدیدترین هجمه های فرهنگی، عقیدتی و... علیه دین و باورهای معنوی انسان بوده ایم تا جایی که از ادیان الهی صدها فرقه و مذهب ساختگی و منحرف منشعب شده است که این شرنگی خطرناک در کالبد معنویت می باشد.

حجت الاسلام سالاری ادامه داد: امروز حوزه های علمیه باید بتوانند با استفاده از پتانسیل های بسیار خاصی که از طلاب سراغ دارند، بسیاری از خلاهای اجتماع را پر کنند و باید اذعان کرد که طلبه امروزی باید یک طلبه انقلابی با افکار ترقی خواه باشد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه دوران طلاب سنتی به پایان رسیده است، اظهار داشت: طلاب و روحانیون عصر جدید امروز باید تبادلات علمی با جهان پیرامون خود داشته باشند و این امری اجتناب ناپذیر است، لذا تحول و تغییر در مسیر تعالی باید از وظایف و کارکردهای اصلی حوزه های علمیه در جهان اسلام باشد.

حجت الاسلام سالاری در پایان با اشاره به اینکه پتانسیل این تحول در حوزه های علمیه به خوبی مشهود است، گفت: نگاه طلبه و روحانی باید نگاهی جهان شمول باشد، یعنی بتواند در اقصی نقاط جهان حضوری فعال و تاثیرگذار داشته باشد و باید اذعان کرد که این مهم رمز بقای واقعی حوزه های علمیه در عصر کنونی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha