جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سازمان ملل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باج‌خواهی ترامپ دامنگیر عراق هم شد

بدون شک شخصیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آمیزه‌ای از حماقت، باج‌خواهی و حرص و طمع است اما هیچ‌وقت به ذهنمان خطور نمی‌کرد کار به جایی برسد که وی از حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق در جریان سفرش به واشنگتن در مارس گذشته خواسته باشد تا هزینه‌های جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۱ میلادی را بپردازد."عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، در سرمقاله‌ای نوشت: عجیب‌تر از درخواست ترامپ، پاسخ العبادی بود که گفته بود: ما همکاری نزدیکی با شماری از شرکت‌های نفتی آمریکایی داریم که منافعی در عراق دارند یا به عبارت دیگر ثروت‌های کلانی که هزاران میلیارد دلار تخمین زده می‌شود برای پاسخگویی به این درخواست باج‌خواهانه و تحریک‌آمیز کفایت می‌کند. آمریکا عراق را ویران کرد، ثروت‌های آن را به تاراج برد، تمامیت ارضی این کشور را از میان برد و عراق را از کشور منطقه‌ای بزرگ به کشوری فقیر، بدهکار و غرق در فساد و طائفه‌گرایی تبدیل کرد که هویت ملی ندارد. با این وجود کشورهایی هستند که از آمریکا دفاع کرده و حکومت را به کسانی تقدیم می‌کنند که کشورشان را در این وضعیت تحقیرآمیز و شرم‌آور قرار داده‌اند.

 

سازمان ملل به گورهای اقتصادی در آفریقا اعتراف کرد

یکی از مشهورترین موارد سوءاستفاده از بودجه عمومی آژانس پناهندگان سازمان ملل در امور آفریقا هزینه 320 هزار دلار از این بودجه برای ساخت پارکینگ جهت استفاده دفتر نخست وزیر اوگاندا است.گزارش تازه نهاد نظارت داخلی سازمان ملل می گوید؛ بیش از 11 میلیون دلار بودجه تنها به شکل نامناسب در اوگاندا و سودان جنوبی برای پناهندگانی هزینه شده است که اصولا وجود خارجی نداشته اند و مقامات عمدا برای جذب بودجه بیشتر شمار پناهندگان را بسیار بیشتر از آمار واقعی اعلام کرده اند.در یک مورد دیگر، آژانس پناهندگان سازمان ملل بیش از هفت میلیون و نهصد هزار دلار از بودجه خود را به منظور احداث هزار و دویست کیلومتر جاده به یکی از شرکت های همکار خود داده که تجربه ای در زمینه عمران ندارد.پیشتر وزیر خارجه الجزایر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: سازمان ملل باید محلی برای گفت و گوی ملت‌های جهان باشد و حقوق همه را حفظ کند؛ برهمین اساس این نهاد بین‌المللی اکنون به اصلاحات در ساختار و روش‌های کاری به ویژه در شورای امنیت نیاز دارد و درچارچوب این اصلاحات، باید به ستم تاریخی بر قاره آفریقا پایان داده شود.

 

پولشویی ما فوق تریلیونی «اف.ای.تی.اف» را در باتلاق فرو برد

فرار از تعقیب و مجازات، فرار از مصادره اموال و فرار از مالیات، از اهداف پولشویی است. در دنیا معمولا «گروه‌های تروریستی»، «گروه‌های جنایی سازمان یافته»، «قاچاقچیان انسان»، «قاچاقچیان  مواد مخدر»، «مفسدین اقتصادی»، «قاچاقچیان اسلحه»، «قاچاقچیان اشیاء مسروقه و عتیقه» و... مبادرت به پولشویی می‌کنند. در مورد تاثیرات پولشویی بر نظام اقتصادی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ بیثباتی نظام اقتصادی، تغییر روند سرمایهگذاری از تولید به دلالی، تضعیف اقتصاد بخش خصوصی، جلوگیری از رقابت سالم اقتصادی، افزایش ریسک سرمایهگذاری خارجی، افزایش نرخ تورم از مهم‌ترین اثرات پولشویی بر اقتصاد است. پیوستن به «اف.ای.تی.اف» مانع از پولشویی نمی‌شود و بیش از ۷۰ درصد پولشویی جهان اتفاقا در کشورهای عضو این نهاد صورت می‌گیرد و «اف.ای.تی.اف» نیز در افشا یا مقابله با این حجم گسترده از پولشویی هیچ نقشی ندارد. بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل به دلیل ماهیت پولشویی دریافت اطلاعات از حجم پولشویی جاری در نظام پولی و مالی بین‌المللی، کار بسیار دشواری است. با این حال بر اساس برآوردها حجم پولشویی که به صورت سالیانه در جهان انجام می‌شود، بین ۸۰۰ میلیارد تا ۲ تریلیون دلار آمریکا است. ۷۰ درصد از ۲ تریلیون دلار  حجم پولشویی جهانی، که در اروپا و آمریکا انجام می‌شود، به رقمی در حدود یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار(۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) می‌رسیم که اگر این رقم را به دلار ۱۴ هزار تومان تبدیل کنیم به عدد مقابل می‌رسیم: (۱۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ) که معلوم نیست چگونه باید آن را خواند. این عدد عریض و طویل مقدار پولی است که سالانه در اروپا و آمریکا از سوی بانک‌ها و بنگاه‌های پولی و مالی و شرکت‌ها و... پولشویی می‌شود. آمار دیگری که در سال جاری میلادی از سوی سازمان «شبکه عدالت مالیات» منتشر شده نشان می‌دهد که سوئیس و آمریکا به عنوان دو بازیگر اصلی در فرار مالیاتی بین‌المللی، فساد مالی، کلاهبرداری و پولشویی هستند و این دو کشور نقش تسهیل‌دهندگی جریانات مالی غیر قانونی را به عهده دارند. همچنین، بر اساس گزارش این سازمان، برآورد می‌شود که بین ۲۱ تا ۳۲ تریلیون دلار از ثروت مالی بخش‌های خصوصی در سرتاسر جهان، به صورت ناشناخته و مخفی است. این نهاد مالی هشدار داده که انگلیس در حال اجرای سیاست جداسازی قلمروهای بین‌المللی خود از قلمروی است که در آن با فرار مالیاتی برخورد می‌شود.

 

جنگ تجاری جهان را تهدید کرد

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه می‌گوید: اجلاس گروه ۲۰ می‌تواند زمینه مناسبی برای حل و فصل اختلافات چین و آمریکا باشد، اما اگر این اتفاق نیفتد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ دچار رکود خواهد شد.وی ادامه داد: ما امیدواریم چین و آمریکا در اجلاس G20 مشکلات خود را حل کنند.در ماه ژوئن و با آغاز اعمال تعرفه بر واردات ۵۰ میلیارد دلار کالا از چین توسط دولت آمریکا روابط دو کشور دچار بحران شد. در ماه سپتامبر نیز دولت آمریکا بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر از چین تعرفه اعمال کرد. قرار است این تعرفه‌ها از یکم ژانویه سال ۲۰۱۹ اجرایی شوند.

 

بورس عضو عادی آیسکو شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارتقای عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو نمایانگر رشد و تکامل جهانی بازار سرمایه ایران است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که تلاش ‌های بی‌وقفه سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارتقای عضویت در آیسکو از «پیوسته» به «عادی» به سرانجام رسید گفت: ارتقای عضویت در این نهاد بین المللی نمایانگر رشد و تکامل جهانی بازار سرمایه ایران است و برای دست یابی به این جایگاه، تمامی قوانین و استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران با استانداردهای موجود در آیسکو منطبق شد.دبیر شورای عالی بورس با اشاره به اینکه آیسکو تقریبا 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی‌گیرد، ادامه داد: پس از ده سال تلاش و پیگیری ‌های مستمر و طی برگزاری جلسات متعدد با دبیرکل و مقامات ارشد آیسکو و نیز انجام رایزنی های لازم با مقامات سایر بازار های سرمایه دنیا، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در فروردین 1395 به عنوان یکی از اعضای پیوسته آیسکو پذیرفته شد.وی تصریح کرد: تلاش ‌های بی‌وقفه سازمان بورس به منظور ارتقای عضویت از «پیوسته» به «عادی» از همان ابتدا آغاز شد که این مهم اکنون به سرانجام رسید.

 

دومینوی گرانی به نان رسید

شاید این روزها دیگر افزایش قیمت کالاها شوکی به کسی وارد نکند و اغلب مردم دیگر واکنش چندانی هم از خود نشان ندهند و حتی در مقابل افزایش قیمت‌ها سکوت کنند، اما افزایش قیمت کالاهای اساسی و اصلی مردم قدری متفاوت از سایر کالاهاست و هنوز هم مردم به آن واکنش نشان داده و در اماکن و وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس و تاکسی درباره آن صحبت و ابراز نارضایتی می‌کنند.یکی از اصلی ترین کالاهای اساسی در سبد خانوارهای کرمانشاهی «نان» است که این روزها و در ادامه روند افزایش افسارگسیخته و نه چندان روشن قیمت کالاها، دستخوش تغییر قیمت قرار گرفته و بهای آن افزایش پیدا کرده است.مظفر رحیمی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اینکه آیا قیمتی در بهای آرد مصرفی نانوایی ها در استان صورت گرفته است یا نه گفت: قیمت آرد تا به این لحظه افزایشی پیدا نکرده و با همان قیمت سابق به نانوایی ها عرضه می شود.این مسئول در خصوص افزایش قیمت نان علی رغم عدم افزایش قیمت آرد مصرفی تصریح کرد: افزایش قیمت نان بر عهده اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت، معدن و تجارت است. البته اظهارات نانوادار کرمانشاهی و اینکه چندسالی است قیمت نان در مقابل سایر کالا ها تغییر نکرده و هزینه های آنان افزایش پیدا کرده است، نشان می دهد که تا حدی نیز حق با این خبازان است و «کاهش هزینه‌های نانوایان» و «افزایش درآمد آنها در نتیجه افزایش قیمت نان» راهکارهایی است که می تواند به آنها کمک کند، اما با توجه به وضعیت معیشت مردم قدری راهکار دوم در شرایط فعلی به مصلحت نیست و «کاهش هزینه‌های نانوایان» با کمکهای دولتی به آنها، به شرط حفظ و افزایش کیفیت نان می تواند موثرترین راهکار باشد.

 

ماریوت امریکا در پی هک بزرگ سقوط کرد

هکرها اطلاعات حدود 500 میلیون مهمان هتل های ماریوت اینترنشنال آمریکا را به سرقت بردند.ماریوت اینترنشنال روز جمعه اعلام کرد حدود 500 میلیون مهمان هتل های این شرکت احتمالا قربانی هکرهایی شده اند که در بسیاری موارد، شماره های گذرنامه، تاریخ تولد یا دیگر اطلاعات هویتی را به سرقت برده اند.این هک یکی از بزرگ ترین مواردی است که تاکنون فاش شده است.نتیجه تحقیقات نشان می دهد که برای حدود 327 میلیون مهمان، اطلاعات هک شده شامل مواردی همچون اسامی، آدرس، شماره گذرنامه و تاریخ تولد بوده است.سهام این بانک در پی هک تاریخی به شدت سقوط کرد.سخنگوی پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد: «اف بی آی از گزارش ها مطلع است و اوضاع را آن طور که مناسب است، پیگیری می کند».بزرگ ترین هکی که تاکنون انجام شده است، حدود سه میلیارد حساب کاربری یاهو را در سال های 2013 و 2014 هدف قرار داد.

 

نفت به ریزش بزرگ تن داد

اگرچه قیمت‌های نفت دیشب پس از اعلام افزایش ذخایر نفت آمریکا برای دهمین هفته متوالی و نگرانی از عرضه بیش از حد در بازار، ۲.۴ درصد سقوط کرد، اکنون درجا زده و زیر ۶۰ دلار باقی مانده است.اگرچه قیمت‌های نفت دیشب پس از اعلام افزایش ذخایر نفت آمریکا برای دهمین هفته متوالی و نگرانی از عرضه بیش از حد در بازار، ۲.۴ درصد سقوط کرد، اکنون درجا زده و زیر ۶۰ دلار باقی مانده است. دیشب، قیمت‌های نفت در حالی پس از اعلام افزایش میزان ذخایر نفت آمریکا و رسیدن آن به بالاترین حد یک‌ساله خود، سقوط کرد، که سخنرانی رییس فدرال‌رزرو باعث شده بود بازار سهام جهش کند و قیمت‌های نفت هم در حال افزایش بودند.اعضای اوپک و متحدان غیر اوپک آنها قرار است ۶ دسامبر در وین، پایتخت اتریش دیدار کنند و طبق آن‌چه نمایندگان اوپک به رویترز خبر دادند، قرار است دور جدیدی از مذاکرات برای کاهش ۱ تا ۱.۴ میلیون بشکه‌ای تولیدات آنها، آغاز شود.

 

آلمان به نفع بانک ایرانی رای داد

شرکت تله کوم در اقدامی خودسرانه و با هدف در امان ماندن از تحریم های آمریکا، اقدام به قطع خطوط تلفن و اینترنت مشتریان ایرانی خود در آلمان، از جمله بانک ملی کرده بود.در عین حال، دادگاهی در شهر هامبورگ با صدور حکمی اولیه اعلام کرد که اقدام این شرکت مخابراتی در فسخ قرارداد با بانک ملی بی اعتبار است.حتی با وجود اینکه بانک ملی پذیرفت تا هزینه خدمات مخابراتی برای یک سال آینده را یک جا پرداخت کند، باز هم تله کوم زیر بار نرفته و از خدمات دهی به این بانک ایرانی سرباز زده بود.در مجموع تخمین زده می شود که حدود چهل شرکت با ریشه ایرانی از این اقدام تنبیهی تله کوم متاثر شده باشند، از جمله دو بانک دیگر یعنی بانک تجاری ایران-اروپا و بانک سپه در شهر فرانکفورت.هر دو بانک فوق در این هفته حکم دادگاه مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام تله کوم را دریافت کرده اند.

 

ارز و سکه باز هم فرو ریختند

در آغاز معاملات نرخ دلار در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و برای فروش ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان است.همچنین هر یورو برای خرید ۱۲ هزار و ۶۳۹ تومان و برای فروش ۱۲ هزار ۶۹۶ تومان نرخ‌گذاری شده است.پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش بیشتر نرخ ارز در روزهای پیش رو دارد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (شنبه) به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳۷ هزار تومان قیمت دارد.از سوی دیگر، قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در حال حاضر معادل یک میلیون و ۴۵۷ هزار تومان قیمت دارد و هر گرم طلای ۱۸ عیار قیمتی معادل ۳۳۷ هزار تومان دارد.امروز قیمت سکه طرح قدیم با قیمتی معادل سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۰ هزار تومان است.همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۲۲۳ دلار رسیده است.ارزانی تا واقعی شدن قیمت‌ها ادامه دارد

 

سونامی ریزش بورس مهار نشد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه با افت چشمگیر ۳۹۱۸ واحدی مواجه شد. بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معاون و فلزات و سرمایه‌گذاری نفت و گار و پتروشیمی تامین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد خراسان، ارتباطات سیار ایران و مخابرات ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1141واحد، کل (هموزن) 614واحد، قیمت (هموزن) 433واحد، آزاد شناور 4718واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 3152و 6517واحد افت کردند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 926میلیون ورقه به‌ارزش 628میلیارد تومان در 117هزار نوبت، آیفکس 59واحد افت کرد و در ارتفاع 1717واحد قرار گرفت.

 

لاریجانی چوب مجلس را از لای چرخ دولت برداشت

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد و چنین روحیه‌ای ندارد. لاریجانی  مسئله بانک‌ها را یکی از  مشکلات اصلی کشور دانست و عنوان کرد: حدود 5 سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار می‌داد که این بخش دچار مشکل است که یک مورد آن مسئله کاسپین بود که چقدر وقت مجلس و دولت را گرفت تا حل شود، از این سنخ مسائل کم نداریم. رئیس مجلس راجع به مشکلات موجود در بازار مسکن بیان کرد: مشکل مسکن تنها با اخذ مالیات قابل حل نیست، اما به‌نظرم در آینده یکی از مسائل مدنظر سوق دادن نقدینگی به طرح عمرانی نیمه‌تمام است و مصوبه آن در مجلس تصویب شده تا نقدینگی کنترل شود، زیرا رقم آن بیش از پانصد هزار میلیارد است.لاریجانی تأکید کرد: احیای بافت‌های فرسوده از موضوعاتی بوده که در قانون برنامه به آن اشاره شده تا محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند احیا شوند، بنابراین هم در بافت فرسوده و هم در انبوه‌سازی فضا را برای سرمایه گذاری فراهم خواهیم کرد، زیرا مسکن می‌تواند نقدینگی را جذب کند و فشار را از قیمت سایر کالاها بردارد.

 

هشدار قرمز به شهرفروشی رسید

مرتضی الویری با بیان اینکه شورا آماده دریافت و جمع‌آوری پیشنهادات برای مقابله با شهرفروشی است، گفت: پیشنهاد ارائه یک طرح برای اصلاح ماده ۱۰۰ به مجلس وجود دارد؛ چراکه شهرفروشی بسیار درحال اتفاق است و مبنای ما این است که در صورت هم‌فکری و کمک مجلس با بازنگری در کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌توان مشکلات را حل کرد.وی با اشاره به نحوه تامین هزینه شهرداری ها برای خدمات شهری عنوان کرد: ۲۰ درصد هزینه‌ شهر توسط دولت و ۸۰‌ درصد باقی‌مانده از عوارض کسب می‌شود، این درحالیست که این مقدار تامین هزینه کافی نیست و نیازمند کمک بخش خصوصی است، اما به‌ علت تگناها بخش خصوصی حاضر به همکاری نیست.وی بابیان اینکه مدیریت شهری در دولت مطرح شده، اما هنوز به جایی نرسیده است، گفت: مجلس درحوزه مدیریت شهری وارد شد و پس از انتقال به شورای عالی استان‌ها و برگرداندن آن با دو فوریت، اکنون درحال بررسی است و درصورت اجرا منافع بسیار زیادی در مدیریت شهری دارد.الویری در پایان گفت: بند۳ ماده ۸۲ قانون تشکیلات و نظارت شوراها در سال ۱۳۷۵ تصویب شده، اما به درستی انجام نمی‌شود و امیدواریم انجام شوند؛ چراکه در صورت اجرا بسیا ی از مشکلات حل می‌شود.

 

طلا در انتظار زایمان بانک مرکزی آمریکا نشست

با نوسان دلار در آستانه سخنرانی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، قیمت طلا در معاملات امروز در نزدیکیکمترین رقم ۲ هفته گذشته در نوسان است.انتظار می‌رود که جرمی پاول سرنخ‌هایی در مورد سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا ارائه دهد.هر اونس طلا با ۴۹ سنت کاهش ۱۲۱۴.۵۶ دلار فروخته شد.وارن پترسون، تحلیلگر آی‌ان‌جی گفت: «دلار تقریبا دوباره تقویت شده است که به میزان زیاد بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. تا زمان سخنرانی رئیس فدرال رزرو، ما شاهد تغییرات زیادی نخواهیم بود.»شاخص دلار به بالاترین رقم از ۱۳ نوامبر رسید. ارزش دلار برای سومین روز است که افزایش می‌یابد.دلار، لحظه‌ای پس از اینکه ریچارد کلاریدا، معاون فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره پشتیبانی کرد، افزایش یافت.سرمایه‌گذاران بری نتایج نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو که پنج شنبه منتشر خواهد شد، متمرکز شده‌اند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز از رئیس فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و سیاست‌های دیگرش انتقاد کرد.

 

دماسنج مسکنی ها قرمز شد

رکود تورمی که هم‌اکنون بازار مسکن با آن مواجه شده حاکی از آن است که این بازار در هر دو سوی عرضه و تقاضا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد و احتمالا در پس این افزایش اسمی قیمت، رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی نهفته که در نهایت با ورود تقاضای واقعی رونق می گیرد.کارشناسان، روند فعلی بازار مسکن را با توجه به آمارها به سمت رکود مطلق ارزیابی می کنند. آبان ماه سال جاری قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۹۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به میانگین ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید و همین موضوع به افت ۵۴ درصدی معاملات منجر شد. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با فروکش کردن التهاب بازارهای ارز و طلا، سرمایه‌گذاری این بازارها به بخش مسکن شیفت شده اند و عمده خرید و فروش ملک در بخش تقاضای سوداگرانه انجام می شود. پارادوکس موجود از کاهش معاملات در برابر رشد قیمتها به این مفهوم است که فروشندگان حرفه ای تورم ماهیانه مسکن را رقم می‌زنند. معدود متقاضیان مصرفی نیز به خرید آپارتمانهای ۱۶ سال به بالا روی آورده‌اند که سهم معاملات این گروه از کل معاملات را نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داده اند.آذر ماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و قیمتها رشد نسبتا پایین ۱۵ درصد را نشان داد که بهترین شکل از رونق بازار مسکن بود. اما هم اکنون شرایط  معکوس و با وجود افت ۵۴ درصدی خرید و فروش، دماسنج قیمت، قرمز شده است. بر اساس رفتار معمول بازار مسکن طی ادوار گذشته این بازار پس از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می شود. محاسبه ورود به دوره رکود از زمان ثبات قیمتها صورت می گیرد وزمان ورود به دوره رونق بازار مسکن به طول رکود غیرتورمی بستگی دارد.

 

شورای عالی اقتصاد به چک رمزدار ایست داد

طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، از این پس چک‌های تضمینی بانکی جدید، قابل ظهرنویسی و انتقال به غیر نیست و برای نقد کردن چک‌های موجود، فرصت یکماهه در نظر گرفته شد.در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با هدف افزایش شفافیت در مبادلات بانکی و مبارزه با پولشویی، مقرر شد که در چک‌های تضمینی جدید بانکی نام ذی نفع به همراه کد ملی متقاضی درج شود و قابل انتقال به دیگری نباشد. لذا از این پس چک تضمین شده رمزدار، دیگر حامل نخواهد بود. این تصمیم می‌تواند به شفافیت بیشتر و مبارزه با پولشویی کمک کند و گردش مالی درست و شفاف و هدف‌گیری نقدینگی کشور در جهت تولید ارزش شکل بگیرد. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین برای نقد کردن چک‌های موجود یک فرصت یکماهه در نظر گرفته شد و انتقال این چک ها به غیر، اعتبار نخواهد داشت و از بانک مرکزی خواسته شد که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به بانک‌ها ابلاغ کند.

 

آمریکا پیمان تجاری جدید را در دقیقه نود امضا کرد

رهبران مکزیک، کانادا و آمریکا روز جمعه پیمان تجاری آمریکای شمالی را امضا کردند.سران این کشورها پش از گذشت یک سال و نیم از مذاکرات که تا لحظه آخر امضای قرارداد ادامه داشت، روی پیمانی که بیش از یک تریلیون دلار تجارت میان این کشورها را در بر می‌گیرد، به توافق رسیدند.از آن زمان این سه کشور روی واژه‌ها و نکته‌های ظریف این توافق چانه زنی می‌کردند و چند ساعت پیش از این که مقامات پشت میز نشسته و توافق را امضا کنند هنوز توافق نکرده بودند.قانونگذاران مکزیک، کانادا و آمریکا باید این پیمان را که به توافق آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) معروف است و جایگزین توافق تجاری آمریکای شمالی (نفتا) می‌شود پیش از این که به اجرا گذاشته شود تصویب کنند.ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود پیمان نفتا را اصلاح کند. وی در طول مذاکرات، تهدید کرده بود این توافق را لغو کرده و آمریکا را از آن خارج می‌کند.بر اساس گزارش رویترز، مخالفت آمریکا با بازار داخلی حمایت شده کانادا برای محصولات لبنی، چالش عمده‌ای بود که مذاکره کنندگان در طول مذاکرات با آن روبرو بودند و ترامپ مکررا خواستار امتیازاتی شده بود و کانادا را متهم کرده بود به کشاورزان آمریکایی آسیب می‌زند.

 

وزیر کار برای پروازی ها ضرب الاجل تعیین کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیران بالادستی وزارتخانه یک هفته وقت داد وضعیت چندشغله ها را روشن کنند. این مهلت برای تعیین تکلیف مدیران پروازی، یک ماه است. شریعتمداری ادامه داد: اگر مدیران بالاتر با افراد دارای بیش از یک شغل برخورد نکنند، با مدیربالادست برخورد می شود.وی افزود: معنایی ندارد مدیران هفته ای یک بار به محل خدمت خود بروند. بومی گزینی باید جایگزین مدیران پروازی شود و این افراد یک ماه بیشتر فرصت ندارند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مدیران صندوق ها و معاونان باید دقت داشته باشند که ما مدیران پروازی نداریم. افراد باید در واحدهای بزرگ، تولیدی و مهم سرکار بایستند و مدیریت کنند.

 

ایران به اتاق فکر (دبلیو.اف.سی) راه یافت

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران (سمات) برای نخستین بار به عضویت هیات رییسه فدراسیون شرکت های سپرده گذاری مرکزی جهان (دبلیو.اف.سی) درآمد.طبق مقررات فدراسیون سپرده گذاری مرکزی جهان، رییس و نایب رییس گروه شرکت های سپرده گذاری قاره های مختلف جهان به طور مستقیم عضو هیات رییسه این فدراسیون می شوند.پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی پاکستان از گروه شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه عضو هیات رییسه فدراسیون بود.این شرکت در مجمع اندونزی از سمت نایب رییس این گروه کناره گیری کرد تا شرایط برای نامزدی نماینده ایران (سمات) و حضورش در این پست افزایش یابد.

 

بانک مرکزی برداشت شبانه را نبش قبر کرد

انتشار اسامی بانک های بدهکار به بانک مرکزی از سوی خزانه داری کل کشور بار دیگر داستان «برداشت شبانه از حساب بانک ها» در روزهای پایانی اسفند سال 1390 را زنده کرد زیرا نشان داد هنوز این موضوع با گذشت نزدیک به 6 سال هنوز حل و فصل نشده است. اسفندماه 1390 و در هیاهوی بروز نوسان ارزی ناشی از تحریم ها، برخی بانک ها اعم از دولتی و خصوصی که عامل فروش ارز دولتی در بازار بودند، به یکباره متوجه شدند بانک مرکزی مبالغی را بدون اجازه از حساب آنها برداشت کرده است؛ همان زمان این شائبه بوجود آمد که این برداشت برای تامین نقدینگی مورد نیاز پرداخت یارانه های نقدی در دولت دهم بوده است.اختلاف بانک ها و بانک مرکزی، ضمن ورود دیوان محاسبات کشور و مجلس به موضوع، حتی حکم یکسال انفصال از خدمت رئیس کل وقت بانک مرکزی در دیوان محاسبات کشور نیز صادر شد.آن زمان بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرده بود که برداشت از حساب بانک ها به استناد مصوبه هیات وزیران و به دلیل اختلاف ناشی از قیمت ارز دولتی و بازار آزاد بوده استجمشیدی اظهار داشت: باید بانک مرکزی پیش قدم شود و با تعیین ارقام دقیق، محاسبات را انجام دهد تا اگر به بانک ها بدهکار شد، با بدهی بانک ها تهاتر کند و اگر طلبکار بود، به حساب بدهی بانک ها منظور شود که البته هنوز پاسخی نگرفته اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha