پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سبک زندگی - زندگی خوب

حوزه/ باید ببینیم در زندگی چقدر به خدا اعتماد داریم اینکه خداوند همه کاره عالم هستی است و اوست که باید ما را تربیت کند و کارهایی برای تربیت ما انجام دهد تا رشد کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمد صفری امام جمعه شهر یزدانشهر در جمع طلاب  مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) این شهر، گفت: اگر دنیا برایمان محلی امن و همراه با آرامش و دارالسلام شد قیامت هم برایمان همین جور رقم می خورد. اگر می خواهید زندگیتان، زندگی حقیقی شود باید در زندگی از خداوند اطاعت کنید. لطف خدا شامل حال ما شده و عقلی به ما داده تا بتوانیم بد و خوب را از هم تشخیص دهیم.

وی افزود: اشکالی که داریم این است که عقل را می پوشانیم. کلمه(کفر)، یعنی پوشاندن، کافر شدن. عقل حکم می کند فلان موضوع را، اما می بینیم جامعه آن موضوع را حکم نمی کند. حکم عقل و شرع یکی است حالا چرا حکم عقل را می پوشانیم. مثلاً برای بحث ازدواج، عقل حکم می کند که وسایل ضروری را برای زندگی تهیه نمایید و سایر وسایل اضافی را تهیه نکنید عقل می گوید این امر خیلی خوب است، اما ما می گوییم این کار خوب نیست. این منبع را می پوشانیم و نسبت به این امر کافر می شویم. کفر یعنی پوشاندن حقیقت.

وی افزود: خداوند در زندگی ما چه نقشی دارد؟ دغدغه هایی که امروزه زندگی ها را به هم می زند معیشتی و روزمره ای است. این مسائل اصلاً به ما مربوط نمی شود و این کار خداست و خداوند باید رزق و روزی به ما عطا نماید. ما باید تقوی الهی پیشه کنیم. (و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من توکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره ...) من باید بندگی خدا را انجام دهم و خداوند باید روزی اش را به من دهد. به بهلول گفتند: می دانی که نان گران شده گفت: به من ربطی ندارد مگر قرار است من نان بدهم. من بنده ام وظیفه ام بندگی کردن است و خداوند وظیفه اش روزی دادن است غصه خدا را من بخورم.

حجت الاسلام صفری ادامه داد: قاعده های زندگی اشتباه شده است برخی گمان می کنند ما روزی را جور می کنیم. در قرآن آمده: (ما من دابة فی الارض الاّ علی الله رزقها). هیچ جنبده ای روی زمین نیست مگر اینکه خدا روزی اش را بدهد، چرا ما باید غصه روزی را بخوریم. به جای اینکه مرحله اول آیه را که تقوی پیشه کردن است را رعایت کنیم به مرحله دوم آیه،‌ که پیدا کردن روزی است چسبیده ایم.

وی اظهار کرد: شما مرحله اول آیه را، که همان تقوا پیشه کردن است، را رعایت کنید مرحله دوم آیه خودش می آید، یکی از اصول زندگی، تقوا است که اگر در زندگی ها باشد، دیگر نباید غصه روزی را بخوریم.

امام جمعه یزدانشهر گفت: راه های خروج را خدا به ما نشان می دهد، باید ببینیم در زندگی چقدر به خدا اعتماد داریم اینکه خداوند همه کاره عالم هستی است و اوست که باید ما را تربیت کند و کارهایی برای تربیت ما انجام دهد تا رشد کنیم، خداوند می فرماید: گاهی به شما سختی می دهیم و گاهی به شما آسانی تا تربیت شوید، خدایی که نقش اصلی آن خالق بودن است و نقش دوم آن مربی بودن ماست.

حجت الاسلام صفری تصریح کرد: دینی که ما داریم، جامع و کامل است به خصوص در مورد مباحث زندگی و ازدواج، که اگر موارد را رعایت کنیم زندگیمان بهشت می شود، دین ما برای کوچکترین قسمت های زندگی دستورالعمل دارد برای چگونگی تولد فرزند، تربیت آن در نوزادی کودکی و... مرحله به مرحله دستور و راهکار دارد. هیچ جای دنیا و در هیچ کتابی این دستورالعمل ها نیست. ما این دستورالعمل ها را داریم، اما گاهی رعایت نمی کنیم و بر سر خود مصیبت هایی می آوریم قرآن می فرماید (بما کسبت ایدیهم) به دست خود هر چه کسب کرده ای باید عقوبتش را ببینی.

امام جمعه یزدانشهر یادآور شد: هدف ما در زندگی، عبد بودن است، زندگی باید طوری رقم بخورد که ما عبد شویم. کسی که مشغول دنیا شد، گرفتار می شود و همیشه افسرده است، اگر در زندگی تعریف زیبایی از دنیا داشته باشیم می توانیم دنیا را همان طور که هست ببینیم.

وی گفت: ما ابدیت را پیش رو داریم، در این دنیا توشه بر می داریم برای یک سفر طولانی، بعد از مرگ دست ها کوتاه می شود گاهی برخی افراد صدقه جاریه هم ندارند، کسانیکه به توحید واقعی رسیده اند و اخلاق عملی دارند می توانند برای آخرت با خود توشه بردارند. زندگی باید ما را به اوج اخلاص و عبودیت برای ابدیتی که در راه داریم، برساند. برای رسیدن به زندگی ابدی باید تلاش کنیم ، عقلانیت در زندگی شرط است. عقل ما باید خدا محور گردد و هویت ما هویت معنوی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha