جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور

حوزه/محمود مظفر با اشاره به برگزار اجلاس بیست و هفتم نماز، گفت: هدف ما از برگزاری اجلاس این نیست که بگوییم نماز خوب است و نماز بخوانید، هدف این است که اقامه بیشتر نماز در جامعه اتفاق بیفتد، ما نمازخوان زیاد داریم، اما اقامه کننده کم، می‌خواهیم هرسال کاری کنیم که اقامه نماز در جامعه گسترش یابد که اثرات فردی و اجتماعی آن برای مردم بیشتر آشکار شود.

 خبرگزاری «حوزه» - سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور با حضور رئیس‌جمهور و شخصیت‌های برجسته کشوری و با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، اواسط آذرماه به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود.

دکتر محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف هدف از برگزاری اجلاس‌های سراسری نماز، تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه نماز و همکاری نهادهای اجرایی با ستاد اقامه نماز پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، هدف از برگزاری این‌گونه همایشها چیست و نقش آن‌ها در گسترش اقامه و فرهنگ نماز چیست؟

هدف ما برای برگزاری این‌گونه اجلاسها، یک همایش ساده و یک جلسه ساده نیست، چند هدف را دنبال میکنیم، یکی اینکه در هر اجلاسی ظرفیتهای جامعهای که تاکنون فعال نبوده شناسایی میکنیم و بعد از اجلاس این ظرفیتهای بالقوه به ظرفیتهای بالفعل تبدیل میشود؛ یعنی ظرفیتهایی که تاکنون فعال نبوده را شناسایی میکنیم و در زمینه نماز فعال میکنیم که هرسال قدمی در این زمینه برداشته باشیم.

هدف بعدی معرفی تجارب و ایدههای برتر است؛ یعنی با این اجلاس، ما برترین ایدهها و تجارب را از گوشه گوشه کشور و به‌عنوان خروجی اجلاس به مردم معرفی میکنیم.

نکته بعد پیوند زدن نماز با مسائل روز و مبتلا به جامعه و مردم است، سه سال پیش عنوان اجلاس «نماز و آسیبهای اجتماعی» بود و بیان کردیم که چطور باید نماز به‌عنوان یک عامل مهم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به کار گرفته شود. سال گذشته در خصوص «فضای مجازی» بود که در آن بیان کردیم که نخبههای حوزهای و دانشگاهی چطور میتوانند از فرصتهای فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج نماز استفاده کنند، در نتیجه آن 2، 3 هزار اثر بسیار خوب ازجمله اپلیکیشنها، بازیها، نرم‌افزارهای موبایلی و... ایجاد شد که توانستند با موضوع نماز برای نسل ما اقداماتی انجام دهند.

هدف ما از برگزاری اجلاس این نیست که بگوییم نماز خوب است و نماز بخوانید، هدف این است که اقامه بیشتر نماز در جامعه اتفاق بیفتد، ما نمازخوان زیاد داریم، اما اقامه کننده کم داریم و میخواهیم هرسال کاری کنیم که اقامه نماز در جامعه گسترش یابد که اثرات فردی و اجتماعی آن برای مردم بیشتر آشکار شود.

نکته بعدی این است که در هر اجلاس ما نقاط ضعف و قوت نماز هم در دستگاههای اجرایی و هم‌گروه‌های مردمی شناسایی میکنیم و در اجلاس بیان میکنیم که در کجا نقطه قوت وجود دارد که میتواند تقویت شود و در کجا نقطه‌ضعف داریم و برای حل آن پیشنهادهایی ارائه میشود.

در جریان باشید، اجلاس سراسری نماز که در یک روز برگزار میشود به این معنا نیست که تنها یک روز اجلاس داشته باشیم، از سال گذشته تا روز اجلاس اقدامات بسیار مفیدی در جامعه انجام میشود که بروز و ظهور آن‌ها در اجلاس است، اجلاس‌های استانی، شهرستانی داریم و در واقع همه تلاش میکنند که از دورترین نقطه کشور تا اجلاس کشوری بتوانیم ایدهها و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و ایدهها و تجارب برتر را مشخص کنیم.

در هر اجلاسی هم تا به امروز خروجیهای بسیار خوبی داشتیم و هرسال بخشی از ظرفیتها فعال‌شده است، انواع و اقسام نمازخانه‌های بین‌راهی، نمازهای ادارات، استفاده از فرصتهای فضای مجازی، تولید کتاب، تولید محتوا، تربیت مدرس و مبلغ تخصصی نماز، تمام این‌ها حاصل این بوده است که از گذشته تا به امروز در هر اجلاسی بخشی از ظرفیتهای جامعه را فعال کردیم و توانستیم برای اقامه بهتر نماز در جامعه اقدام کنیم.

* با توجه به اینکه هرسال اجلاس‌های سراسری نماز با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز میشود تا چه حد مطالبات حضرت آقا در اجلاسها تحقق مییابد؟

یکی از مهمترین اهداف ما همین است، هرساله یکی از پیامهای شاخص ایشان را به‌عنوان نقشه راه برای سال آینده در نظر میگیریم؛ به‌طور مثال در سال گذشته مطرح کردند که دعوت به نماز زیباترین جلوههای زندگی است و برای دعوت نماز پیام خاصی دادند که ما امسال عنوان اجلاس را شیوهها و مهارتهای دعوت به نماز قرار دادیم.

از یک سال گذشته تاکنون توانستیم این نوع گفتمان را در جامعه ترویج کنیم، برای این مسئله کتاب، سی دی، ایدهها و تجربه، پایاننامه و مقاله تولیدشده است و انواع و اقسام راههایی که میتواند شیوه و مهارتهای دعوت به نماز را گسترش دهد از سال گذشته تا امروز در برنامههایمان قرار دادیم، معلمان را برای دعوت دانشآموزان به نماز آموزش دادیم، دانشگاهیان برای دانشجویان، مدیران و... صداوسیما چطور باید فیلم و کلیپ بسازد، در واقع انواع و اقسام دستگاهها و ظرفیتها را در این زمینه فعال کردیم؛ بنابراین پیام هرسال حضرت آقا را به‌عنوان نقشه راه برای سال آینده به کار میگیریم.

* استان ها برای میزبانی اجلاس سراسری نماز بر چه اساسی انتخاب میشوند؟

استانها را معمولاً بر این مبنا که تاکنون اجلاس کشوری برگزار نکرده باشند، انتخاب میکنیم، تقریباً 4 استان دیگر هستند که تاکنون اجلاس در آن‌ها برگزار نشده است.

در مرحله اول استان، امام جمعه و استاندار درخواست میکنند، علاقهمندی نشان میدهند و اعلام میکنند که ما توانایی برگزاری اجلاس سراسری را داریم و حاضریم یک خط ویژه برای نماز در استان داشته باشیم، تمام این‌ها ارزیابی میشوند و درنهایت هیئت‌امنای ستاد اقامه نماز گزینهها را بررسی میکند و استانی که شرایط بهتری دارد و تاکنون اجلاس در آن برگزار نشده است، انتخاب میکند.

* مهمترین برنامههای بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز چیست؟

در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز حضور ریاست جمهوری را خواهیم داشت، پیام مقام معظم رهبری قرائت می شود و ارائه ایدهها و تجربیات موفق در زمینه شیوهها و مهارتهای دعوت به نماز خواهیم داشت و ان شاء الله یک سری نشستهای تخصصی هم داریم که بتوانیم، گفتمان، انتقادات و پیشنهادهایی که از سوی کارشناسان ارائه میشود را در این اجلاس معرفی کنیم.

* همکاری نهادهای اجرایی با ستاد اقامه نماز چگونه است؟

در خصوص نهاد و دستگاههای اجرایی هرساله توافق‌نامه‌ای با امضای حاج‌آقا قرائتی و وزیر مربوطه امضا میشود که در این توافق‌نامه مشخص میشود که در یک سال چه برنامههایی باید هر نهاد یا دستگاه انجام دهد.

معمولاً هرسال در حدود 4، 5 محور این برنامهها تنظیم میشود، بخش تمهیدی که تجهیز، ساخت و احداث نمازخانه‌ها است، جلسات شورای اقامه نماز، در بخش آموزشی که چه تعداد از کارکنان و همکاران خود را آموزش بدهند، در بخش فرهنگی، تبلیغی و ترویجی که چطور بتوانند از ظرفیتهای فرهنگی و هنری برای ترویج نماز استفاده کنند و پژوهشهای کاربردی که میتوان در این زمینه استفاده کرد، یک توافق‌نامه که کاملاً اجرایی و کمی است امضا میشود و آخر سال هم ارزیابی میشود و هرسال یکی از کارهایی که انجام میدهیم این است که بهترینها را در این ارزیابی مشخص و در اجلاس تشویق میکنیم و آن‌هایی هم که کمکاری کردند و فعالیت کمتری داشتند، به‌صورت محرمانه و مکتوب تذکر میدهیم که برای سال آینده بهتر کار کنند و فعال شوند.

* سخن آخر

نکته پایانی اینکه موضوع نماز یک موضوع همگانی است؛ یعنی باید یک تلاش و جهاد همگانی در این زمینه وجود داشته باشد، نماز یک رحمت الهی است که خداوند به‌تمامی ما داده و به‌عنوان یک بازوی قدرتمند که میتواند در تمام زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به ما کمک کند، بنابراین انتظار و توقع من این است که فکر نکنند که فقط ستاد اقامه نماز مسئول اقامه نماز است، ما تعدادی افراد در ستاد اقامه نماز هستیم و در کنار هم قرار گرفتیم که با کمک دیگران بتوانیم پرچم نماز را بالا نگه‌داریم و اقامه نماز در جامعه بهتر اتفاق بیفتد.

ما در تمام پژوهشها و بررسیهایی که انجام دادیم، خوشبختانه «تارک الصلاة» کم داریم، اما چیزی که در جامعه شیوع یافته «کاهل الصلاة» است، یعنی اینکه نماز را یک خط در میان بخوانند و به احکام آشنا نیستند، نمیدانند چطور از نماز استفاده و آن را اقامه کنند که در واقع ما میخواهیم این فرهنگ را به کمک تمام مردم در جامعه ترویج کنیم.

ما به‌عنوان خادم الصلاة تلاش میکنیم که بتوانیم با همکاری دیگران فعالیت کنیم و در جریان باشید که این اجلاس نماز به این صورت است که ما فندکی روشن میکنیم و کسانی که ظرفیت بیشتری دارند با این فندک روشن شوند و بتوانند در سالهای آینده بخشی از مشکلات کمبودها در زمینه نماز را حل کنند.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha