جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازسازی مسجد ۴۶۹ در بوسنی به زودی به اتمام می رسد

حوزه/ مسجد آلاکا، یک مسجد تاریخی واقع در شهر فوچا در جنوب شرقی بوسنی که توسط صرب ها تخریب شده بود، توسط اداره مدیریت بنیادهای ترکیه بازسازی می شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، بازسازی مسجد آلاکا واقع در شهر فوچا در جنوب شرقی بوسنی و هرزگوین پس از پنج سال تقریبا به پایان رسیده است.

این مسجد تاریخی که توسط حسن نظیر، یکی از همکاران معمار سینان، معمار افسانه ای ترکی ساخته شده بود، توسط مواد منفجره سربازان صرب در طول جنگ بوسنی بین سالهای 1992-1995 تخریب شد. سنگ های باقی مانده از این مسجد تخریب شده نیز برای جلوگیری از بازسازی آن در آینده به مکان دوری منتقل شده بودند.

عدنان ارتم، رئیس اداره مدیریت بنیادهای ترکیه گفت که انتظار می رود بازسازی مسجد تا ماه آوریل یا ماه می به پایان برسد.

ارتم افزود: موسسه ما پروژه بازسازی این مسجد را زمانی به عهده گرفت که یک گروه بوسنیایی سنگ های باقی مانده از این مسجد را یافته و با مقامات ترکیه ای برای حمایت در این رابطه تماس گرفتند.

یک تیم از متخصصان قطعات سنگ تاریخی را مورد ارزیابی قرار داده و یک معدن سنگ استفاده نشده را در نزدیکی مسجد باز کردند؛ این معدن سنگ هایی با شباهت زیادی به سنگ های اصلی داشت. پس از اینکه سنگ های معدن مورد استفاده قرار گرفتند. معدنی با سنگ های مشابه در شهر مونستار، در 150 کیلومتری مسجد پیدا شده و سنگ ها از این معدن به مسجد برای ساخت و ساز انتقال داده شدند.

گفته می شد پس از پایان بازسازی مسجد آلاکا، بنیاد مبانی ترکیه قرار است مسجد را به اتحادیه اسلامی بوسنی و هرزگوین تحویل بدهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha