جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست خبری مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه

حوزه/ مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: در یک سال گذشته بالغ بر ۹۰ دوره مهارتی به صورت حضوری با ۲هزار و ۸۰۰ ساعت برای دوره های مقدماتی و عمومی و ۹۰۰ ساعت نیز در دوره های تربیت مربی برای طلاب حوزه های علمیه برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی کشوری صبح امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان قم، پیرامون فعالیت های مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه، که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار داشت: مهارت آموزی در مجامع علمی، رکن اصلی در اثربخشی و تأثیرگذاری در بهره مندی از دانش بشری است و از گذشته نیز استفاده از شیوه ها و روش های نوین مورد توجه نخبگان و علمای جهان اسلام بوده و هست؛ اما رهبر معظم انقلاب نیز بر این مسئله در حوزه های علمیه تأکید بسیار داشته و به شورای عالی حوزه در قم و مشهد ابلاغ موضوع آموزش های مهارتی را داشته اند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه خاطرنشان ساخت: اگر حوزویان به دنبال تأثیرگذاری بیشتری هستند، نیاز هست که در مباحث مهارتی حرکت جدی تری را آغاز نماییم؛ سال ها بحث مهارت افزایی در حوزه های علمیه بوده است؛ اما این مرکز به دنبال آن است که بحث مهارت را در بطن مباحث آموزشی آورده و آن را پیاده سازی نماید.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری تصریح کرد: امروز نیاز جامعه بالا بوده و طلاب و فضلای ما باید در زمینه های گوناگون، مهارت های مختلف خود را تقویت نموده تا بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشند.

وی بیان داشت: احیای مهارت هایی که در گذشته در حوزه های علمیه،‌همچون علم نجوم، ریاضیات، طب اسلامی و ... بوده از دیگر مسائلی است که به دنبال آن هستیم، تا بتوانیم آن را در حوزه های علمیه مجددا احیا و ایجاد نماییم.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه اظهار داشت: این مرکز از شهریورماه سال 96 فعالیت خود را با دستور آیت الله اعرافی آغاز کرده و در سه بخش آموزش، پژوهش و امور اجرایی در حال فعالیت می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین کشوری ابراز داشت: وجه تمایز این مرکز نسبت به مجموعه هایی که کارهایی مهارتی انجام می دهند، مباحثی همچون: «برنامه ریزی و پیگیری الزامی شدن مهارت ها برای حوزویان»، «ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده با نهادهای مؤثر و همسو»، «تهیه نقشه جامع برنامه ریزی یکپارچه برنامه های مهارتی و کاربردی»، «بهره مندی از فناوری و روش های نوین همراه با صیانت از سنت های حسنه حوزوی»، «تهیه و تولید محتواهای جامع و فاخر در مباحث مهارتی»، «برگزاری دوره های مهارتی برای طلاب و روحانیون به صورت حضوری و غیرحضوری» و ... می باشد.

* اهداف مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه

وی با اشاره به اهداف کلی این مرکز، خاطرنشان ساخت: «تأمین و تربیت جامع و متوازن عالمان و فقیهان وارسته و توانمند در عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی»، «حضور فعال و مؤثر در عرصه های فرهنگی و تمدنی در سطح بین الملل» و «نقش آفرینی در مدیریت تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همسو با نظام اسلامی» است.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه تصریح کرد: «توانمند سازی طلاب، دانش آموختگان و کارکنان» و «نهادینه کردن، نظام مند کردن و هدفمند کردن مهارت های کاربردی در حوزه های علمیه» از وظایفی است که بر عهده این مرکز گذاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری بیان داشت: «فعالیت های پژوهشی و تولید محتوا»، «فعالیت های آموزشی»، «روابط عمومی و ارتباطات بیرونی با سازمان ها و نهادهای همسو» و «تدوین چشم انداز پنج ساله مرکز مهارت های کاربردی» بخش های فعالیتی گوناگون این مرکز است.

وی اظهار داشت: تا به امروز توانسته ایم، قریب به 210 عنوان و 800 درس مهارتی در گروه های علمی خود تدوین نماییم؛ همچنین راه اندازی کتابخانه دیجیتال مهارتی در دستور کار قرار گرفته که تاکنون بیش از سه هزار جلد کتاب تهیه شده و در حال تکمیل آن می باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری خاطرنشان ساخت: یکی از برنامه های این مرکز، برگزاری جشنواره شیخ بهایی است که دبیرخانه آن راه اندازی شده تا ان شاءالله در سال آینده بتوانیم این جشنواره را در موضوعاتی که تاکنون در حوزه کار نشده، برگزار نماییم.

* آغاز فعالیت های غیرحضوری مرکز آموزش های کاربردی حوزه

وی تصریح کرد: تا به امروز نگاه جدی به آموزش های مهارتی در فضای مجازی نداشتیم که از سال گذشته با همکاری مرکز فناوری اطلاعات حوزه سامانه ای راه اندازی شده که تاکنون قریب به 120 ساعت ضبط برنامه داشته و قریب به یک هزار نفر در این سامانه مشغول تحصیل هستند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه بیان داشت: «دوره تربیت استاد پژوهش محور»، «دوره تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و ... از جمله دوره هایی بوده که به صورت غیرحضوری و مجازی به آن پرداخته ایم.

* برگزاری 90 دوره مهارتی برای طلاب و فضلا در یک سال گذشته

حجت الاسلام والمسلمین کشوری اظهار داشت: در یک سال گذشته بالغ بر ۹۰ دوره مهارتی به صورت حضوری با ۲هزار و ۸۰۰ ساعت برای دوره های مقدماتی و عمومی و ۹۰۰ ساعت نیز در دوره های تربیت مربی برای طلاب حوزه های علمیه برگزار شده است.

وی ابراز داشت: همچنین با تصویب شورای عالی حوزه های علمیه، 256 ساعت دوره مهارتی برای طلاب سطح یک در موضوعات قرآنی، پژوهشی، تبلیغی و تدریسی تعریف شده که با همکاری معاونت آموزش به دنبال اجرایی شدن این دوره ها هستیم.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه با بیان این مطلب که شعار و هدف ما این است که هر طلبه یک مهارت و یک رسالت طلبگی را داشته باشد، خاطرنشان ساخت: تعریف دوره های گوناگون در 35 پایگاه هدایت تحصیلی برای طلاب سطوح عالی حوزه از دیگر برنامه های این مرکز بوده تا طلاب بتوانند بخش عمده ای از مهارت های کاربردی را بیاموزند؛ همچنین ارتباطات سازمانی با ستاد همکاری آموزش و پرورش و مجلس خبرگان رهبری نیز داشته و دوره هایی را با همکاری یکدیگر برگزار نموده ایم.

* صدور 1300 گواهینامه برای دانش آموختگان

حجت الاسلام والمسلمین کشوری با بیان این مطلب که هزارو ۳۰۰ گواهینامه برای دانش آموختگان دوره های گوناگون صادر شده، تصریح کرد: راه اندازی مراکز مهارتی در استان های گوناگون از دیگر برنامه های ماست تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای طلاب استان ها و شهرستان ها نیز باشیم.

وی بیان داشت: برگزاری دوره های آموزشی برای خانواده طلاب، شناسایی و ساماندهی اساتید مهارتی، تعریف رابطین مهارتی در مراکز استانی، تصویب خواهی نظام جامع آموزش های مهارتی، راه اندازی طرح شورای مهارتی مدارس و ... از برنامه هایی است که به دنبال آن بوده تا بتوانیم اجرا نماییم.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه که آیا با وجود مرکز آموزش های کاربردی در دفتر تبلیغات، فعالیت های این دو مرکز به صورت موازی هست یا خیر؟ اظهار داشت: تعداد طلاب و فضلایی که خواهان حضور در دوره های مهارت افزایی می باشند، بسیار زیاد بوده و حتی با وجود این دو مرکز هم نمی توانیم به همه طلاب خدمت رسانی داشته باشیم؛ البته مقرر شد، نشست هایی با یکدیگر داشته باشیم تا  این دوره ها خروجی بهتری برای طلاب و فضلا داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری ابراز داشت: پس از راه اندازی این مرکز، خدمت برخی از مراجع عظام تقلید نیز رسیدیم که همه این بزرگواران، برگزاری دوره های مهارتی را فعالیتی زمین مانده در حوزه های علمیه دانسته و بر انجام آن تأکید بسیار داشته اند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: از معاونت ها و دفاتر گوناگون حوزه های علمیه که همکاری مناسبی برای برگزاری دوره های کاربردی و مهارتی داشته اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha