جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شاهین شهر

حوزه/ عمر انسان بزرگترین سرمایه در این راه است که از آن برای رسیدن به پروردگار باید بهرمند شد و يكي از موانع رسيدن به قرب الهي «عُجب» است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم فاطمه مشعلي، در نشست اخلاقي با موضوع « قرب الهي»، در مدرسه علميه نرجس خاتون(س) شاهين شهر، با استناد به عبارت «انا لله و انا الیه راجعون» گفت: سیر انا لله و انا الیه راجعون رسیدن به انا لله بودن است و درک این حقیقت که ما مال خدا هستیم و به سوی او در حرکتیم، گمان می کنیم اوضاع خوبی نزد خداوند داریم. اگر کسی بخواهد بداند که جای او در نزد خداو ند کجاست باید ببیند آیا در مسیر محمد و آل محمد قرار دارد.

وی ادامه داد:  عمر انسان بزرگترین سرمایه در این راه است که از آن برای رسیدن به پروردگار باید بهرمند شد و يكي از موانع رسيدن به قرب الهي «عُجب» است؛ اگر انسان گمان کند در نزد خداوند جایگاه خاصی دارد، اما در باطن اینگونه نباشد عجب دارد و فردی خود پسند و مغرور است و این بزرگترین آفت برای انسان است.

این کارشناس فرهنگی افزود: پیامبراكرم(ص) شیطان را عدو مبین خوانده، اما دشمن بزرگتر را نفس انسان می داند که برای انسان دام های زیادی پهن می کند از جمله خود پسندی، کبر و غرور دام های نفس هستند.

وی تصریح کرد: هرکس در نعمتی دچار عُجب شود، یقینا پروردگار ضمانت کرده که آن نعمت را از او زائل می گرداند، یعنی یکی از اسباب زوال نعمت، این است که نعمت را به تلاش و کوشش خودش ارجاع دهد و موفقیت را در تمام شئون حاصل تلاش و سعی خود بداند.

مشعلی افزود: بدترین حالت این است که انسان گمان کند، عُجب ندارد. هر کس باید همیشه خود را در محضر خطر حس کند و چه بسا انسان در ریاضت ها و عبادت ها دچار عجب شود، در حالی که نمی داند که در خاتمه و عاقبت اهل سعادت یا شقاوت است.

وی در پایان گفت: سبب عُجب، جهل است و برای مصون ماندن از عُجب، علم و بکار بردن آن لازم است و باید آن را مد نظر داشت. همچنین روزانه با اهل بیت(ع) سیر داشت و نعمت ها را فقط از ناحیه خدا ديد و هیچ چیزی را در عالم مؤثر ندانست، دائما اهل شکر و حمد الهی بود و همه دادن ها و ندادن ها را برای امتحان الهی دانست و با توبه و استغفار به خدا نزدیک شد و همه نعمات را ازعنایات و تفضل خدا ديد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha