شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بازدید

مسجد و مدرسه پیغمبریه در قسمت شمالی بقعه پیغمبریه و در حاشیه شرقی خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد. بنای این مجموعه کوچک در زمان شاه طهماسب صفوی شروع شد و سارو تقی، وزیر شاه عباس دوم در سال ۱۰۵۴ هجری قمری آن را به پایان رسانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در بازدید از مدرسه علمیه پیغمبریه قزوین، گفت: در همین شهر زمانی علمای مطرح در گوشه و کنار این مدارس علمیه قدیی صاحب کرسی تدریس بودند و بسیاری از طلاب در همین مدارس به درجات بالای علمی و اخلاقی رسیدند و برخی نیز در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. چرا باید این مدارس انبار وسایل قدیمی باشند، باید به خوبی احیا و در اختیار طلاب قرار بگیرند.

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: مسجد، مدرسه پیغمبریه یکی از مساجدی است که با توجه به کتیبه ورودی آن متعلق به دوره صفوی بوده و نقش اجتماعی، مذهبی را بر عهده داشته و هم اکنون نیز یکی از بناهای مهم فرهنگی شهر به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: مسئولین حوزه علمیه قزوین در دوره جدید به خوبی توانسته اند مدارس علمیه قدیمی که زمانی مخروبه شده بودند را  احیا و در اختیار طلاب علوم دینی قرار دهند و امیدواریم با همت و تلاش مسئولین استان، مدرسه پیغمبریه نیز احیا و مورد بازسازی قرار گیرد.

گفتنی است، مسجد و مدرسه پیغمبریه در قسمت شمالی بقعه پیغمبریه و در حاشیه شرقی خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد. بنای این مجموعه کوچک در زمان شاه طهماسب صفوی شروع شد و سارو تقی، وزیر شاه عباس دوم در سال 1054 هجری قمری آن را به پایان رسانید.

حیاط مدرسه از سطح خیابان پایین‌تر است و در سه ضلع آن 11 حجره تعبیه شده که 6 باب آن دارای ایوانچه است و با پلکانی از سمت غربی به خیابان راه می‌یابد.

مَدرَس (محل درس) مستطیل شکل این مدرسه نیز در ضلع جنوبی بنا و در جوار مسجد ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha