سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
همکار پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان:

حوزه/ توسعه و رشد همه جانبه جامعه، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار نمی گیرد، لذا کتاب و کتابخوانی از مقوله های قابل توجه فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گلستان، خانم رؤیا قوانلو در نشست پژوهشی با عنوان «کتاب و صدور اندیشه های ناب اسلام»، در مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان بیان کرد: اسلام، دین دانش و اندیشه، معرفت و معنویت است و می توان گفت آیین آسمانی، پرچمدار کتاب و کتاب خوانی است و این حقیقت، با اندک کاوشی در تاریخ اسلام به خوبی نمایان خواهد شد.

وی افزود: تأثیر کتاب در صدور اندیشه و تفکر، انکارناپذیر است و در واقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان کتاب بوده که در روایات نیز بر آن تأکید شده، لذا ما وارثان تمدن والای اسلامی برای تحقّق این فرهنگ، باید به کتاب و کتابخوانی اهمیت داده و کتاب را به عنوان یک کالای تأثیرگذارِ فرهنگی و معنوی ارج نهیم.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: گرایش مردم به ویژه نسل جوان به آرمان های انقلاب اسلامی توقّع ایجاد می کند که کتاب هایی دور از افراط و تفریط، در مسیر آنان قرار گیرد و روح همه تشنگان حقیقت، از دین باوری و خداخواهی سیراب شود.

وی در اهمیت توجه و تدبر در منابع اصیل اسلامی از جمله قرآن کریم به عنوان ناب ترین و پربارترین کتاب انسان ساز، اظهار کرد: قرآن کریم با دارا بودن پاسخ تمام مسائل و نیازهای مادی و معنوی تمامی انسان ها در طول تاریخ، بهترین کتاب برای عامه مردم، به ویژه محقّقان است و می توان با گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، بهره های معنوی فراوانی از این کتاب عزیز و سترگ گرفت و آن را به کار بست.

این پژوهشگر حوزوی، نهج البلاغه را یکی از منابع عظیم در میان کتاب ها و نوشته های بشری معرفی و تصریح کرد: نهج البلاغه، پرتوی از اندیشه های تابناک امام حق و عدالت، حضرت علی(علیه السلام) است که ترجمه و شرح های ارزنده ای بر آن نوشته شده؛ از این رو، همگان مطالعه این دریای عمیقِ دانش و معرفت و هنر را در برنامه های خود قرار دهند که این کتاب گرانسنگ، سرشار از شکوه، زیبایی و معنویت است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ایجاد علاقه از زمان کودکی دانست و اذعان کرد: تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن انکارناپذیر است، نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد، لذا کتاب و کتابخوانی از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha