شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

حوزه/ فضای مجازی یکی از ضرورت هایی است که باید جمهوری اسلامی توجه ویژه ای بر آن داشته باشد و اگر مدیریت شود، برکات بسیار زیادی دارد، اما آسیب‌ها و تهدیدات آن نیز بسیار جدی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند.

 پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند.

در این میان، رسانه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

امروزه با افزایش ارتباطات، افکار عمومی از سطح ملل پا را فراتر گذاشته است، به همین منظور موضوع مدنظر با جمع زیادی از انسان ها سر و کار دارد و به خاطر ویژگی خاص آن جزء مسائل بحرانی و مهم جامعه است.

در بیانات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی آمده است «حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد  .این فضا مثل یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان تر می شود. اگر ما بر این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم، زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه ای برای آن نداشته باشیم می شود یک تهدید». براین اساس توجه به فضای مجازی در کشور بسیار ضروری است که باید بیش از این به آن پرداخته شود.

چه خوب است در دنیایی که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است، پلی را برای اتصال نسل جدید با نسل هایی که جانشان را در کف دستانشان برای حفظ انقلاب و میهنمان گذاشتن، بزنیم.

اخیراً اجلاسیه فضای مجازی در خراسان جنوبی برگزار  شد و این اجلاسیه بهترین فرصت و پل برای پیوند زدن شهدا با نسل جدید که غبار فراموشی آن ها را از یادها نبرد، بود.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند به سراغ چند تن از کارشناسان و فضلای حوزه رفته و با آنها درباره فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی به گفتگو نشسته که آن را در ادامه می خوانید:

فضای مجازی دسترس ترین ابزار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»  در بیرجند، اظهار داشت: اقدام اصلی برای ساماندهی فضای مجازی، تاسیس شورای‌عالی فضای مجازی در اسفندماه سال 1390 به دستور مقام معظم رهبری بود و انتظار می‌رود این شورا بتواند مباحث کلان و اساسی فضای مجازی را سیاست‌گذاری کند و به عنوان یک نقطه کانونی در این زمینه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته باشد، اما بعد از شش سال هنوز نابسامانی‌های زیادی در این فضا وجود دارد.

وی  ادامه داد: فضای مجازی یکی از ضرورت هایی است که  باید جمهوری اسلامی توجه ویژه ای بر آن داشته باشد و اگر مدیریت شود، برکات بسیار زیادی دارد، اما آسیب‌ها و تهدیدات آن نیز بسیار جدی است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در دسترس ترین ابزار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فضای‌مجازی است، عنوان کرد: اگر برای شهدا در فضای مجازی فعالیت کنیم آینده انقلاب و نظام را بیمه خواهیم‌کرد.

حجت الاسلام نوفرستی  با اشاره به مناسب نبودن زیرساخت های لازم در جامعه، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان از این ظرفیت که می تواند فرصتی برای جامعه باشد استفاده نمی کنند که بی توجهی به فضای مجازی باعث می شود خطرات جبران ناپذیری را در آینده نه چندان دور در بین نسل جدید داشته باشیم.

وی، فضای مجازی را فرصتی مناسب و اثرگذار دانست و خاطرنشان کرد: اطلاع یافتن کاربران از آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی می‌تواند در پیشگیری از پیامدها و کاهش اثرات مخرّب این فضا بسیار مؤثر باشد .

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: ما باید امروز برای مقابله با دشمنان تولید محتوای خود را بالا ببریم، چرا که فضای مجازی امروز یکی از بزرگترین ظرفیت های ممکن برای مقابله با دشمنان در جنگ روانی و سایبری است.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند "اگر من این مسئولیت را نمی داشتم، حتما در زمینه ی فضای سایبری فعالیت می کردم"  که این نشان از اهمیت ویژه فضای مجازی می دهد، لذا باید درک کنیم همانند دشمنان در این زمینه فعالیت کنیم تا آن ها نتوانند در جامعه  و نسل جوان رخنه و نفوذ کنند.

دشمن با تهاجم فرهنگی به دنبال نابودی انقلاب است

حجت الاسلام علی اکبر خزاعی، امام  جمعه نهبندان در گفت وگو با خبرنگار «حوزه » در بیرجند، گفت: یکی از امکاناتی که در عصر امروز فراهم شده است، بحث فضای مجازی است که یک دنیای دیگر و نامنتهی است و مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا دارد .

وی ادامه داد: امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در بین آحاد مردم گسترش پیدا کرده است و هزاران جوان و نوجوان مستعد و باانگیزه و علاقه مند در این عرصه حضور دارند و این فرصت بسیار مغتنمی را به منظور گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فراهم کرده است.

امام جمعه نهبندان، فضای مجازی را یک ظرفیت بزرگ برای اشاعه فرهنگ شهادت دانست و تصریح کرد: فضای مجازی یک ظرفیت بسیار بزرگ در دنیای امروز است که باید از این فرصت حداکثر استفاده را در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز و ارزش‌های دینی و الهی و تقویت مبانی اعتقادی و دینی نوجوانان و جوانان کرد.

حجت الاسلام خزاعی درخصوص اهمیت روز افزون فضای مجازی در جوامع دنیا، خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بسیار حائز اهمیت است و می‌توان در این فضا به معرفی شخصیت و زندگی شهیدان پرداخت.

وی بهترین راه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را فضای مجازی دانست و عنوان کرد: امروز باید از ابزارهای روز این فرهنگ ایثار و شهادت را به کودکان و نوجوانان و جوانان و سایر افراد جامعه با زبان خوشان معرفی کنیم و لازم است، سیره و زندگی نامه شهدا و وصیت نامه آنان را منتشر کنیم تا رسالتی که شهدا بر عهده ما گذاشته اند و آن حفظ انقلاب اسلامی و ارزش ها و دستاوردهای آن است را به خوبی ادا نماییم.

امام جمعه نهبندان با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن برای نابودی انقلاب تاکید کرد: امروز نیز دشمنان  پس از ناکامی در جنگ سخت و ابزار نظامی در مقابله با انقلاب اسلامی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را در دستور کار خویش قرار دادند و تلاش می کنند با تهی نمودن انقلاب اسلامی از ارزش های اسلامی آن را از بین  ببرند.

فضای مجازی نقش کلیدی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد

حجت الاسلام بابایی، امام جمعه فردوس هم در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: فضای مجازی امروز آنچنان اهمیت دارد که رهبری جامعه تاکید بر توجه به این فرصت مناسب برای اشاعه انقلاب اسلامی در جهان داشته اند.

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها و به ویژه فضای مجازی، نقش مهم و کلیدی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند و باید از این ابزار به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

امام جمعه فردوس، شهدا را چراغ روشنی برای تمامی فصول دانست و تصریح کرد: شهدا همچون خورشیدی برای تمام فصل ها هستند اما فضای مجازی که این روزها بیشتر وقت نسل جدید را به خود اختصاص می دهد در این زمینه به شدت با ضعف محتوایی یادمان شهدا روبرو است.

حجت الاسلام بابایی بابیان اینکه شهیدان مظهر غیرت، مقاومت و شجاعت برای نسل های بعدی هستند، خاطرنشان کرد: شهدا انسان های بصیر، شاخص و متدینی بودند که با احساس تکلیف و تبعیت از ولایت به دفاع از میهن شتافتند و با ایثار جان خود در راه اسلام، انقلاب و میهن عزت و مردانگی را در یادها زنده کردند و ما باید بتوانیم این مساله را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

وی، پیشرفت های امروز انقلاب را مدیون خون شهدا دانست و گفت: امروز هر آنچه داریم به برکت خون شهدایی است که به دعوت حضرت امام لبیک گفته و مخلصانه جان خود را در هشت سال دفاع مقدس تقدیم نظام و انقلاب کردند.

باید بر این باور باشیم

اهمیت فضای مجازی در نگاه مقام معظم رهبری آن قدر زیاد است که می فرمایند  «اگر امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می شدم». فضای مجازی بهترین فرصت و امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا ضمن الگو سازی برای جوانان، فرهنگ ناب اسلام و ایرانی را به جهانیان عرضه کنیم.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha