سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام سید محسن حسینی دیباجی

حوزه/ مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم آل محمد (ص) استان سمنان با بیان اینکه تاریخ ثابت کرده است که مأنوسین با مسجد و محراب به درد جامعه می‌خورند، گفت: مدیریت مساجد به دست جوانان سپرده شود.

حجت‌الاسلام سید محسن حسینی دیباجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور به میزبانی سمنان، با بیان اینکه ما آیات و روایات زیادی در خصوص اهمیت و جایگاه نماز داریم، اظهار داشت: به تعبیر قرآن حادثه عاشورا دو علت داشت که در سوره حضرت مریم آمده است، «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یلْقَوْنَ غَیا» میفرماید: دو عامل باعث شد که حادثه عاشورا پیش بیاید، یکی «أَضَاعُوا الصَّلَاةَ» و یکی «اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ» پیروی کردن از شهوات، یکی از عاملهای اصلی گناه در زندگی بود.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم آل محمد(ص) استان سمنان تصریح کرد: عامل دوم ضایع کردن نماز بود. بسیاری از افراد نماز میخوانند؛ اما نماز را ضایع میکنند. ضایع کردن نماز سبب میشود که انسان نسبت به امام زمانش بیتوجه باشد.

وی افزود: قرآن می‌فرماید که اگر از یاد من غافل شوید، من دنیا را بر شما تنگ و تاریک میکنم و در قیامت هم شما را کور محشور میکنم «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکا وَنَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمَی».

حجت‌الاسلام حسینی دیباجی با بیان اینکه به تعبیر پیامبر گرامی اسلام مردم ما نسبت به نماز، چند گروه هستند، گروهی هستند که نماز را سبک میشمارند و عدهای نماز را ضایع میکنند، خاطرنشان کرد: در جامعه امروز ما متأسفانه دیده میشود که قشر جوان ما مقداری نسبت به جماعت نماز و نماز جماعت کم‌توجه هستند و این مسئله آسیب میزند؛ انتظار این است که نسبت به نماز توجه بیشتری شود. راه‌حل هم این است که جاذبههای مساجد بیشتر شود و جوانان نسبت به مسجد رغبت پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برخی از این جاذبهها به امام جماعت مربوط میشود، به‌طور مثال نماز را به‌موقع و سریعتر بخواند، ارتباطش را با جوانها قوی کند، امام جماعت باید روابط عمومی بالایی داشته باشد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم آل محمد(ص) استان سمنان گفت: در خصوص هیئت‌امنا اینکه حضور یکی دو نفر از افراد مسن لازم است، چراکه شخصیتهایی هستند که باید مورداحترام قرار بگیرند؛ اما نباید تمام اعضای هیئت‌امنا پیرمردها باشند، به این دلیل که در برخی از مسائل نمیشود به‌خوبی با آن‌ها کنار آمد چراکه تفکر متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است که یکی دو نفر از اعضای هیئت‌امنا پیرمرد باشند و سایرین جوان باشند؛ در حقیقت مساجد را در اختیار جوانها قرار دهند.

وی افزود: اگر در هر محلهای مدیریت برنامههای مساجد به دست جوانها باشد، میتواند مسجد را پویا و حضور جوانها را زیاد کند، به تعبیر حضرت آقا «امام جماعت مدیر مسجد است»، کس دیگری مدیر مسجد نیست، او باید مدیریت کند و همه تحت لوای او باشند.

حجت‌الاسلام حسینی دیباجی گفت: فرماندهان پایگاههایی که در بسیج هستند باید جزء اعضای هیئت‌امنای بسیج پایگاه مسجد باشند که اگر اتفاقی رخ بدهد، رابطه بین بسیج و مساجد بیشتر شود و حضور بسیجیان در مساجد بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اشتباهی که صورت گرفت این بود که پایگاهها مقداری از مساجد فاصله گرفتند، یکی از عوامل برخی از هیئت‌امنا بودند که ناسازگاری داشتند و نمیگذاشتند بسیج در آنجا باشد و سبب بروز برخی اختلافات شد؛ البته اکنون کم شده است. ما اکنون به این نتیجه رسیدیم که اگر پایگاه از مسجد جدا شود موجب آسیب به مسجد، حضور جوانان در مسجد و انقلابی شدن مردم میشود. مسجد سنگر است و مردم نباید سنگرها را خالی کنند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم آل محمد(ص) استان سمنان ادامه داد: طرحی وجود دارد به نام شهید بهنام محمدی که هدف آن این است که دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان را به مسجد انس بدهیم. عنوان این طرح سه میم است، منزل، مسجد و مدرسه. هدف این است که میان منزل، مسجد و مدرسه ارتباط برقرار کنیم و پس از تربیت فرزندان در خانواده و مدرسه، تربیت آن‌ها در مسجد ادامه پیدا کند.

وی گفت: به تعبیر آیت‌الله مظاهری اینکه «اگر جوانها و نوجوانهای ما از 10 سالگی تا 40 سالگی با مسجد، محراب و منبر انس بگیرند، بیمه میشوند و دیگر جزء افرادی نیستند که باری بر دوش ملت و خانواده‌هایشان باشند» و تاریخ نشان داده است، هرکسی با مسجد و محراب انس داشته است، خدمتگزار نظام بوده و به درد جامعه خورده است. امیدوارم که جامعه توجه بیشتری به جوانها داشته باشد و انس آن‌ها با مساجد ان شاء الله بیشتر شود.

حجت‌الاسلام حسینی دیباجی تصریح کرد: ما هم اجلاس سراسری نماز در استان را گرامی میداریم و ان شاء الله موجب تحول استان شود یا لااقل منجر به توجه بیشتر مسئولان به امر نماز در استان شود و اگر در هر محلهای مدیریت مسجد به دست جوانان و نوجوانان بیفتد و هیئت‌امنا عموماً از جوانها باشند، بیشک مساجد ما پویا و فعال میشوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha