جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کرسی نقد نظریه «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا» در حوزه امام رضا(ع) تهران

حوزه/ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، کرسی نظریه پردازی «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا»، با حضور صاحب نظران حوزوی، در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری  و در ادامه برگزاری سلسله جلسات کرسی های آزاد اندیشی در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، کرسی نقد نظریه «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا»، با حضور صاحب نظران حوزوی، امروز سه شنبه، 13 آذر، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

جلسه با قرائت قرآن كريم آغاز شد، سپس مجري برنامه، حجت الاسلام فرهاد داودی پور به عنوان نظريه پرداز و ناقدين این نظریه آقایان دکتر عادل پیغامی و حجت الاسلام علی گودرزی را به جايگاه دعوت كرد .

حجت الاسلام فرهاد داودي پور در تبیین نظریه «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا»، گفت: هدف از ارائه ي نظريه تبیینی ثبوتی برای لزوم برقراری قید ایرانی بودن در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ذکر کردند.

نظریه پرداز، اصول موضوعه سه گانه ای را برای نظریه خود طرح کرد و ادامه داد: احكام شريعت تابع مصالح و مفاسد واقعي هستند و اصل دوم ميزان مصلحت یامفسده احکام با یکدیگر متفاوت است. و اصل سوم شارع مقدس به میزان مصالح و مفاسد افعال اختیاری کاملا آگاه می باشد. بر این اساس شریعت الهی به عنوان تنها راه رستگاری انسان ها درصدد ارایه برنامه رفتاری برای زندگی انسان است. از طرفی انسان به جهت خلقت مادی خود و زندگی در دنیا با محدودیت های بسیاری مواجه است که مانع می شود تا بتواند همه رفتارهایی را که به سعادت او می افزایند انجام دهد. بنابراین شریعت الهی باید برنامه رفتاری ای را ارایه کند که انسان در پرتو عمل به آن و با توجه به محدودیت های زیستی و مادی ای که دارد بتواند به بیشترین سطح ممکن از سعادت دست یابد.  از اینجاست که پروردگار متعال باید از بین همه رفتارهای سعادت آفرین فقط بعضی را در برنامه شریعت قرار دهد و بعضی دیگر را از این برنامه خارج سازد و در مسیر این انتخاب از الگوی بهینه سازی مقید پویا استفاده می کند.

در ادامه این جلسه، دكتر عادل پيغامي در مقام نقد «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا»، بيان كرد: اصل ورود به قضيه مهم بوده و اين شروع است؛ نه الزاماً خروجي آن، و اينكه در این نظریه به دنبال تبیین یک واقعیت دینی به زبان ریاضی برآمده اند نقطه قوت مهم این نظریه می باشد.  ترجمه پدیده شریعت به زبان ریاضی موجب می شود نوعی نظم ریاضی در استدلال ها نمایان گردد. و این نوآوری در این مقاله يك فرصت است. اما لازم است به محدودیت های موجود در ریاضیات و فیزیک توجه شود. یکی از این محدودیت ها که موجب اشکال به نظریه می باشد، لزوم برقراری شرایط قطعیت برای استفاده از قواعد مشتق می باشد که این قطعیت الزاما در مباحث تشریع وجود ندارد. علاوه بر این استفاده از منحنی ها مقعر برای تبیین نظریه کامل نمی باشد، بسا که مصلحت و مفسده افعال با تابع صعودی و یا شیه محدب تبیین گردد. اشکال دیگر نظریه استفاده نکردن از مثال های واقعی که در حوزه احکام اجتماعی وجود دارد می باشد.

حجت الاسلام والمسلمين علي گودرزي دیگر ناقد این نظریه نیز در سخنانی ضمن تشكر از نظريه پرداز گفت: ورود به مباحث بين رشته اي معمولاً محل لغزشگاه ها و فرصت هاي زياد می باشد و از شجاعت نظریه پرداز تشکر می شود .

وی ادامه داد: در اين نظريه اصطلاحات زيادي از علومی همچون فلسفه اصول و ديگر علوم بكار برده شده که لازم است هرکدام جداگانه توضیح داده شود. همین طور مفهوم سعادت بايد تعريف شود؛ با توجه به اینکه روش شناسی علوم با یکدیگر متفاوت است الزاما استفاده از روش ها و قواعد ریاضیات در علوم اجتماعی درست نمی باشد. به عنوان مثال هرچند تسلسل در فلسفه محال است، اما در ریاضیات این گونه نیست.

ناقد نظریه «مدل سازی شریعت بر اساس فرآیند بهینه سازی مقید پویا»، اظهار کرد: سعادت مقوله ای کیفی است و نگاه مادی به آن رهزن این نظریه می باشد. فحوای نظریه مبتنی بر پذیرش اصالت اجتماع می باشد که در نظریه ذکر نشده است. همین طور بهتر است در عنوان مقاله به جای واژه شریعت از واژه تشریع استفاده بشود.

در پایان این نشست، حجت الاسلام داودي به علت فرا رسيدن وقت نماز، ضمن تشكر از مداقه ناقدين  پاسخ مجدد كوتاهي ارایه کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha