چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سرپرست حوزه علمیه خواهران گلستان

حوزه/سرپرست حوزه علمیه خواهران گلستان علّت اصلي موفقیت علمی و معنوی علمای گذشته را بی اعتناعی به ماديات و مظاهر دنيوي دانست و گفت: قلبي كه با محسوسات اُنس گرفته و شيفته امور دنيوي شده است، نمي‌تواند مركز تابش انوار الهي باشد و با امام زمان(عج) ارتباط گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گلستان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان، در بیان عوامل دوری از امام زمان(عج)، گفت: مهم‌ترين عاملي كه موجب جدایی از امام زمان(عج) می شود، دنياگرايي، رفاه طلبي و پيروي از هواي نفس است، مانند علاقه به مال و ثروت، خانه و اسباب زندگي،‌ جاه و مقام و رياست؛ اين نوع تعلّقات، انسان به ویژه طلاب را از سير و سلوك معنوي و افتخار سربازي حضرت (عج) باز مي‌دارد.

وی، علّت اصلي موفقیت علمی و معنوی علمای گذشته را بی اعتناعی به ماديات و مظاهر دنيوي دانست و افزود: قلبي كه با محسوسات اُنس گرفته و شيفته امور دنيوي شده است، نمي‌تواند مركز تابش انوار الهي باشد و با امام زمان(عج) ارتباط گیرد.

سرپرست حوزه علمیه خواهران گلستان تاکید کرد: بر طلاب لازم است علاقه‌ به ظواهر دنیوی را از دل خويش خارج سازند و يا اجازه شکل گیری چنين علاقه‌اي ندهند تا زمينه حركت به‌ سوي مقامات معنوي و ارتباط و عشق به حضرت امكان پذير باشد.

حسینی واعظ، ضعف اراده و عدم قدرت تصميم گيري را از ديگر موانع ارتباط طلاب با امام زمان(عج) دانست و توضیح داد: شيطان و نفس امّاره تلاش مي‌كنند تا انسان را به انجام وظايف صوري بدون توجّه و حضور قلب قانع سازند، چه بسا طلبه ای احساس نماید درس خواندن و انجام اعمال ظاهري تنها وظیفه اوست؛ لذا هيچ‌گاه در صدد ارتباط با امام زمان(عج) بر نمي‌آيد و يا مسأله ارتباط با امام براي او دشوار جلوه ‌كرده، مأيوس و نا اميد مي‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: شرط اساسي براي برقراري ارتباط با امام زمان(عج)، داشتن شناخت كافي نسبت به حضرت است؛ با عدم شناخت كافي علاقه و محبّت ايجاد نمي‌شود.

مدیر ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران گلستان، سُست شدن در درس و بحث و انگيزه اجتهاد و فقاهت را به عنوان آفت‌هاي پیش رویِ طلاب جوان برشمرد و وظيفه اصلي طلبه را شناخت دين و تبليغ آن دانست و گفت: نقش محوري طلبه نبايد تحت الشعاع مسئوليت‌ها و مشغله‌هاي ديگر قرار گيرد.

حسینی واعظ بر نظم در درس و تحصيل تاکید کرد و اذعان داشت: شايد بتوان يكي از عوامل عمدة عدم موفقيت طلاب در تحصيل را بي‌نظمي برشمرد، مقام معظم رهبری در اين باره مي‌فرمايد: «عقب ماندگي ما در بي‌نظمي است»؛ موفقیت بسیاری از انسان ها در زندگي و درس، همواره برنامه‌ريزي و نظم بوده است.

وی با بیان این که نداشتن وجدان و تقوي از خطرات پیش رویِ طلّاب جوان است، اضافه کرد: طلاب جوان، نبايد در کوران تحولات جامعه و رفاه زدگي و ثروت اندوزي مردم و يا مسئولان، از زي طلبگي خارج شوند.

استاد حوزه بر حفظ هویت صنفی طلبه تاکید کرد و طلاب را از روزمرگي برحذر داشت.

گفتنی است، قبل از این نشست، خانم حسینی واعظ سرپرست حوزه علمیه خواهران گلستان با حجت الاسلام والمسلمین طاهری امام جمعه شهرستان رامیان و موسس این مدرسه دیدار کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha