جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آغاز درس خارج آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ اداره جات خانه ملت است و باید به مردم وقت داد و مشکل آنان را حل کرد؛ نه اینکه بگویند فلان مسئول در جلسه است و از ورود مردم جلوگیری کنند؛ مسئولان جلسات خود را در خارج از وقت اداری برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به یکی از خطبه های امام علی علیه السلام اشاره کردند و گفتند: حضرت در این خطبه فرمودند: «وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ - سُبْحَانَهُ - مِنْ تِلکَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِی عَلَی الرَّعِیةِ، وَحَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی الْوَالِی، فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ - سُبْحَانَهُ - لِکُلٍّ عَلَی کُلٍّ، فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ، وَعِزّاً لِدِینِهِمْ. فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ، وَلَا تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیةِ/ و در میان حقوق الهی بزرگ ترین حق، حق رهبر بر مردم، و حق مردم بر رهبر است، حق واجبی که خدای سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پایداری پیوند ملّت و رهبر، و عزّت دین قرار داد؛ پس رعیت اصلاح نمی‏شود جز آن که زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمی‏شوند جز با درستکاری رعیت».

ایشان ابراز داشتند: حق بزرگی میان مسئولین و مردم وجود دارد و باید ارتباط میان همدیگر وجود داشته باشد؛ بی اعتنایی به مردم بر خلاف معارف اسلامی است.

این مرجع تقلید به داستان صفوان جمال و علی بن یقطین در زمان امام موسی کاظم علیه السلام اشاره کردند و گفتند: مسئولین باید از این داستان درس بگیرند و بر مردم سخت نگیرند؛ نشستن بر پشت میز و فاصله قراردادن میان خود و مردم، درست نیست.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: اداره جات خانه ملت است و باید به مردم وقت داد و مشکل آنان را حل کرد؛ نه اینکه بگویند فلان مسئول در جلسه است و از ورود مردم جلوگیری کنند؛ مسئولان جلسات خود را در خارج از وقت اداری برگزار کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان تصریح کردند: مسئولان باید در بین مردم باشند و امام راحل فرمودند: اگر مسئولین در میان مردم نباشد آن روز، روز سقوط است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha