پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حرص وطمع

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در یازدهمین جلسه اخلاق اداری و نشست معاونان با نتایج وجود حرص در انسان در طول تاریخ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، صبح امروز در یازدهمین جلسه اخلاق اداری و نشست معاونان مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به روایاتی از امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) می فرمایند: عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أُصُولُ الْکُفْرِ ثَلَاثَةٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِکْبَارُ وَ الْحَسَدُ؛ فَأَمَّا الْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ (ع) حِینَ نُهِیَ عَنِ الشَّجَرَةِ حَمَلَهُ الْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَکَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا الِاسْتِکْبَارُ فَإِبْلِیسُ حَیْن أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ استَکبَرَ وَ أَمَّا الْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَیْن قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ حَسَدا؛ اساس کفر سه چیز است؛ حرص، استکبار، و حسادت ورزیدن؛ حرص باعث شد تا حضرت آدم (ع) پس از نهی از خوردن میوه درخت ممنوعه به سراغ آن برود، اما استکبار سبب شد تا ابلیس پس از امر به سجده آدم از آن سرپیچی کند و حسد سبب قتل یکی از فرزندان آدم به دست دیگری شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این آیه می توان نتیجه حرص در وجود انسان را فهمید، خاطرنشان کرد: مبتلا شدن به هر کدام از اینها سرمنشأ یک محرومیتی شده که اولین مورد حرص است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر افزود: در ابتدای خلقت انسان و عالم، خداوند متعال یک حریمی برای آدم قائل شد که آدم چه بخورد و چه نخورد و یک خط قرمزی قائل شد که از درخت نهی شده تناول نکند، اما صفت حرص انسان را می کشد به سمت شجره منهیه.

وی ادامه داد: با توجه به روایات دو صفت در وجود انسان است که هر چقدر انسان پیرتر می شود این دو صفت در او جوان تر می شود و آنها عبارتند از حرص و آرزوهای دراز که نیاز است که انسان از این رذائل دوری کند زیرا سبب سلب توفیق از انسان می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: حرص حضرت آدم(ع) را از بهشت بیرون کرد و تکبر باعث محرومیت ابدی ابلیس از رحمت الهی شد و حسد که باعث شد قابیل برادرش هابیل را به قتل برساند زیربنای خیلی از قتل ها و خونریزی ها در عالم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha