پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ باید در امر ازدواج از افراط وتفریط پرهیز کرد. برخی در انتخاب همسر دچار یک نوع خیال پردازی می باشند و عده ای هم نگاه تجارتی دارند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، جلسه بیست و دوم از سلسله جلسات اخلاق آیت الله العظمی مکارم شیرازی با عنوان " اخلاق خانواده " شب گذشته در مدرسه امام کاظم علیه السلام و با حضور روحانیون و خانواده‌های آنان برگزار شد.

این مرجع تقلید در ابتدا با اشاره به اخلاق اسلامی در انتخاب همسر بیان داشتند: برخی از مردم در انتخاب همسر بسیار سخت گیر می باشند و برخی خیلی آسان گیر می باشند، در خیابان کسی را دیده و پسندیده و حالا می خواهد اورا شریک زندگی قرار دهد.

ایشان با اشتباه دانستن هر دو طریق خاطر نشان کردند: هردوی این نگاه ها اشتباه می باشد، باید از افراط وتفریط پرهیز کرد. برخی در انتخاب همسر دچار یک نوع خیال پردازی می باشند که حتما سواد من بیشتر باشد یا حتما سطح اجتماعی او کمتر باشد یا اینکه ببینیم پدرش پول دارد یا خیر گویی که در اینجا هم عده ای نگاه تجارتی دارند.

آثار انتخاب براساس مادیگرائی

این مرجع  تقلید با اشاره به روایتی  از کتاب کنزالعمال جلد 16 در مورد کیفیت گزینش همسر بیان داشتند: در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده:«هرکس که همسری انتخاب کند به خاطر اینکه خانواده او دارای نام ونشان است این شخص عاقبت ذلیل می شود

ایشان در توضیح حدیث گفتند:اولا این نگاه مادیگرائی و ماتریالیستی توهین به همسر می باشد؛ چرا که بسا این شخص ورشکست شود و مال خود را از دست بدهد. نبی مکرم اسلام در حدیث دیگری می فرمایند:«لا تنکح المرء لالاربعة و لا تنکح المراة لالاربعة؛ لمالها و لا  لجمالها ولا لنسبها و لا لذتها و علیک لذات الدین)» برای چهار  چیز ازدواج نکنید؛  جمال یا ثروت یا نسب خانوادگی و یا لذت، بلکه برای دین مرد یا زنی با او ازدواج کنید.

دنبال انسان پاکیزه باشید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ای که می فرماید "افراد آلوده با افراد آلوده وافراد خوب با افراد خوب" ازدواج می کنند؛ بیان داشتند: این آیه در غیر مساله ازدواج نیز منطبق علیه دارد ولی در مورد ازدواج نیز تطبیق دارد که بیان یک قاعده تکوینی است که افراد آلوده در ازدواج دنبال افراد آلوده می روند.

معظم له با اشاره به پیام این آیه افزودند: این آیه می خواهد بگوید شما اگر انسان پاکی هستید دنبال انسان پاک بروید شما با پول و دارائی او چکار دارید؟ ازدواج تجارت نیست که ما دنبال مال اندوزی با ازدواج باشیم بلکه یک گزاره فرهنگی است که باید حرمت این امر فرهنگی حفظ شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه شریفه {الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات والطیبات للطیبین} گفتند: بیان یک قاعده تکوینی است که افراد آلوده در ازدواج دنبال افراد آلوده و افراد پاک دنبال افراد پاک می روند و پیام این آیه برای همه مومنین این است که اگر انسان پاکی هستید، دنبال انسان پاک بروید ازدواج تجارت نیست که ما دنبال مال اندوزی با ازدواج باشیم، بلکه یک گزاره فرهنگی است که باید حرمت این امر فرهنگی حفظ شود.

خبرنگار: حامد حسن زاده

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha