جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانواده ایرانی

حوزه/ کارگاه آموزشی با موضوع«مهارت های خانواده»، در مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام دهقانی در کارگاه آموزشی با موضوع «مهارت های خانواده»، در مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان، به بیان مهارت های خانواده پرداخت و گفت: خانواده یک فرصت است، چون شرایطی دارد که می توان آن را به سود، آرامش و بهشتی شدن تبدیل کرد.

وی افزود: فرصت بدون منفعت و سود آوری، اصلا فرصت نیست پس باید به خانواده هم به چشم یک فرصت نگاه کرد. کسی که استعدادها و قوایش را در جهت مثبت به کار می برد، از فرصت هایش استفاده می کند.   

استاد حوزه، اولین قدم برای استفاده از فرصت خانواده را ازدواج عاقلانه خواند و گفت: سه ویژگی حتما باید در ازدواج لحاظ شود یکی شرایط فکری یعنی دختر و پسر باید از لحاظ فکری مثل هم باشند؛ ویژگی دوم  شرایط اخلاقی خصوصا حق پذیری یعنی رعایت حقوق خالق و مخلوق را زوجین مدنظر قرار دهند و سومین ویژگی کفویت یعنی سبک های رفتاری وآداب و رسوم آنها با هم یکسان باشند همان طور که عرف می گوید.

حجت الاسلام دهقانی در ادامه راه های استفاده از فرصت خانواده را مواردی همچون رعایت حقوقی و اخلاقی خانواده، بکار گیری شیوه های مثبت، مراقبت از یکدیگر (آسیب شناسی)، انتقال حس خوب، توجه جدی به نیازهای جسمی و جنسی، رعایت قوانین، اصلاح رفتارهای آسیب زا برشمرد.                                                  

وی به عواملی که از طرف خانم ها مانع کسب منفعت در خانواده می شود، پرداخت و گفت: زن با انجام دادن اعمالی مانند پرحرفی، نق زدن، غر زدن، داشتن توقعات بی جا به مرد خانواده اجازه نمی دهد تا از زندگی مشترک سود لازم را ببرد.

دهقانی، سستی و تنبلی در کار منزل،  بی توجهی به نیازهای غریزی مرد، چشم وهم چشمی و مقایسه، عدم پذیرش مرد به عنوان سرپرست خانواده، تجسس کردن و بد بینی را از دیگر عواملی دانست که زن خانواده بستر لازم را ایجاد نمی کند تا مرد بتواند از خانواده منفت طلبی داشته باشد. 

وی در مقابل عوامل منع کسب منفعت در خانواده از جانب آقایان را برشمرد و گفت: مردها نیز با داشتن خصوصیاتی مانند کم حرفی، کم توجهی، خساست و بخل، بی توجهی به ظاهر خود، خود خواهی و زور گویی، بی مسئولیتی و بی خیالی، ارتباط غیر ضروری با زنان دیگر و افراط در شغل موجب می شوند که زن خانواده نتواند از فرصت خانواده استفاده لازم را ببرد.                                                                                                                          

استاد حوزه، دوست داشتن و محبت در خانواده را مهم جلوه داد و تصریح کرد: هر یک از زوجین طالب سعادتمندی و خیر خواهی دیگری باشند و هر کدام با توجه به ویژگی های طرف مقابل و شناخت آن ها به او محبت کنند. در صورتی محبت در طرف مقابل اثر می کند که بی قید و شرط باشد و همچنین استمرار و دوام داشته باشد.

وی در پایان انواع محبت به همسران را بیان کرد و گفت: محبت کردن می تواند در قالب تحسین کردن، پاسخ به مسائل غریزی، شکر و قدر دانی و همچنین اطاعت از همسر نمود پیدا کند، زیرا با اطاعت کردن از همسر بهشت الهی بر ما واجب می شود که ورود به منطقه امن الهی است و موجب می شود قرب الهی شامل حال ما شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha