جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/ رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) اصفهان با بیان اینکه انسان شناسی قرآنی بخش مهمی از انسان شناسی از منظر امام خمینی(۰ره) است گفت: هبوط حضرت آدم به زمین به خاطر حب دنیا بوده است.

سمیرا عابدی طلبه مدرسه علمیه فاطمیه درچه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، در خصوص تحقیق پایانی سطح دو خود که حائز رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی علامه حلی شد اظهار داشت: عنوان این تحقیق انسان شناسی از منظر امام خمینی(ره) است.

وی با بیان اینکه شناخت انسان از مهمترین مباحث معرفت شناسی است که سرچشمه خداشناسی نیز هست، اظهار داشت: در منظر فکری امام خمینی سه بخش مهم از نظر قرآن، عرفانی، فلسفی وجود دارد.

برگزیده جشنواره علامه حلی اصفهان ادامه داد: امام خمینی(ره) در منظر انسان شناسی از منظر قرآن به مباحثی همچون هبوط آدم به زمین اشاره کرده و معتقد است حضرت آدم به خاطر خوردن از شجره ممنوعه به زمین هبوط نکرده،  بلکه این هبوط به خاطر حب دنیا بوده است که در میوه ممنوعه تجلی پیدا کرده است.

عابدی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) از بُعد عرفانی به انسان کامل اشاره می کند و معتقد است انسان کامل تجلی تمام نمای اسما و صفات خداوند است که در مورد حضرت محمد و ائمه معصومین به طور کامل مشهود است.

عابدی در ادامه افزود: در منظر فلسفی امام خمینی بر مباحث حرکت جوهری،  نفس و تجرد آن و قوای مختلف نفس  در مسیر کمال انسان پرداخته شده است.

برگزیده جشنواره علامه حلی اصفهان تاکید کرد: در منظر امام خمینی(ره)  انسان بزرگترین آیت الهی است و بدین خاطر است که او می تواند مقام خلیفه الهی را در زمین کسب کند، البته رسیدن به این مقام منیع و جایگاه رفیع حاصل نمی شود مگر بواسطه ابتلا و امتحانات شدید و رضایت بر آن  که از جمله آثار این ابتلائات،  انقطاع از دنیا و حرکت بسوی حضرت حق،  ذات مقدس اوست.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha