پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ اکرم کعبی

حوزه / شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نُجَبای عراق در گفتگو با حوزه نیوز، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدات‌های جمهوری اسلامی در جلوگیری از توطئه دشمنان علیه اسلام و مقاومت، گفت: اگر موضع شرافت‌مندانه جمهوری اسلامی نبود، حرمت مقدسات توسط گروه‌های وحشی تکفیری هتک می‌شد و بی‌گناهان کشته و کشورها نابود می‌شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مقاومت اسلامی نُجَباء گروهی اسلامی ـ جهادی و مرکز آن در عراق است که به اصول اسلامی و ارزش‌های آن باور داشته، معتقد به حاکمیت مطلق اسلام بوده است. نام این جنبش از خطبه حضرت زینب کبری(س) در شام «...ألا فالعجب کل العجب لقتل حزب الله النُجَباء بحزب الشیطان الطلقاء...» الهام گرفته شده است.

نُجَباء در سال ۲۰۰۴ میلادی گروه مقاومت ساده‌ای بود که سال‌ها قبل با شمار محدودی از نخبگان انقلابی آغاز به کار کرد تا اینکه گسترش یافت و اکنون ده‌ها هزار رزمنده را تحت فرمان قرار داده است و در تمامی زمینه‌های نظامی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ای، دینی و ... فعالیت دارد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا تحت دستور اجرایی در 26 شهریور 1387 شیخ اکرم الکعبی دبیرکل نُجَباء را در لیست سیاه و تحت پیگرد قرار داد و ۹ سال بعد در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۶ لایحه تحریمی مقاومت اسلامی نُجَباء به مجلس نمايندگان آمريكا تقدیم شد.

خبرگزاری حوزه برای بررسی بیشتر فعالیت های این جنبش به گفتگویی اختصاصی با شیخ اکرم الکعبی پرداخته که در ابتدا وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری گروه‌های مقاومت از پتانسیل اسلامی نهفته در حوزه‌های علمیه و مراجع عظام دین، این رابطه را ضامن حیات و نجات مقاومت دانست.

دبیرکل نُجَباء با اشاره به توطئه آمریکا برای تجزیه کشورهای اسلامی و تضعیف مقاومت، اظهار داشت: دشمنان در گذشته بر اساس معاهده سایکس-پیکو، کشورهای اسلامی را تقسیم کرده، امروز نیز تلاش می‌کنند تا امت اسلامی را به گروه‌های مذهبی، قومی و نژادی تقسیم کنند.

وی با تاکید بر اینکه "اگر موضع شرافت‌مندانه جمهوری اسلامی نبود، حرمت مقدسات توسط گروه‌های وحشی تکفیری هتک می‌شد و بی‌گناهان کشته و کشورها نابود می‌شدند"، خاطر نشان ساخت: مقاومت اسلامی نُجَباء از لحاظ شرعی از ولی‌فقیه پیروی می‌کند.

 متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر از منظرتان می‌گذرد:

 

حوزه: رابطه مقاومت اسلامی نُجَباء با حوزه‌های علمیه نجف و قم چگونه است و موضع مراجع درباره جنبش چیست؟

مقاومت اسلامی ایمان دارد که حوزه‌های علمیه به‌خاطر در برداشتن علوم و اخلاق رسول اکرم و اهل بیت علیهم‌السلام، مناره‌های اسلام و چشمه‌های خشکی‌ناپذیر علم هستند. ما به قداست همه مراجع ایمان داریم، زیرا آنان ستاره‌های پرفروغ امت و راهنمایان مسیر حق و هدایت‌اند.

ما همواره بر ارتباط با حوزه‌های علمیه و مراجع دین به‌ویژه حوزه‌های مقدس قم و نجف اشرف اصرار داشته‌ایم تا راه نجات و استقامت ما بر صراط مستقیم باشند.

در مقابل، از سوی مراجع چیزی جز استقبال گرم، محبت، نصیحت و پشتیبانی معنوی نیافتیم و ما معتقدیم که جنبش نُجَباء بدون پیروی از خط مرجعیت و استفاده از اندیشه فروزان، اخلاق والا، حکمت و تجربه این بزرگواران، حیاتی نخواهد داشت.

 

حوزه: آمریکا از سال‌های گذشته به‌دنبال تجزیه کشورهای منطقه و از جمله عراق بوده است. به‌نظر شما آثار این پروژه خطرناک چه خواهد بود؟

هدف توطئه‌های آمریکا تضعیف و تفرقه امت اسلامی و حمله به اندیشه و فرهنگ ملت‌های مسلمان برای غارت ثروت آنان و اجرای نقشه‌های توسعه‌طلبانه و استعماری است. دشمنان در گذشته بر اساس معاهده سایکس-پیکو، کشورهای اسلامی را تقسیم کردند. امروز نیز تلاش می‌کنند امت اسلامی را به گروه‌های مذهبی، قومی و نژادی تقسیم کنند و همه این نقشه‌ها در راستای توطئه‌های استعماری آنان است.

این توطئه‌ها جز با تعهد به اندیشه امام خمینی (قدس‌سره‌الشریف) که بر اساس تقویت وحدت اسلامی و دوری از تفرقه نهادینه شد و قدس را مناره و شعار همه مسلمانان قرار داد، شکست نخواهد خورد؛ لذا می‌بینیم که امام(ره) نگاه ابتکاری و ویژه‌ای در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس داشت تا مسلمانان را هر سال به سه عنصر وحدت‌بخش یعنی ماه رمضان، فضیلت جمعه و قدس که قبله اول مسلمانان است، یادآوری کند تا مسلمانان دشمن حقیقی خود و عناصر قدرتشان را بشناسند.

بنابراین امت ما بدون وحدت و شناخت دشمن حقیقی خود نمی‌تواند قدرتمند باشد و توان مقابله با نقشه‌های دشمنان را نخواهد داشت.

حوزه: مشترکات و شباهت‌های نُجَباء با دیگر گروه‌های محور مقاومت چیست و از چه لحاظ با آن‌ها متمایز است؟

ما به نظرات و شیوه عملکرد همه گروه‌های مقاومت اسلامی ـ حتی در صورت اختلاف جزئی با ما ـ احترام می‌گذاریم، زیرا هر گروهی شیوه و سبکی در اداره امور دارد.

اهداف و نحوه اقدامات برای کمک به ملت برای برون‌رفت از مشکلات، باعث تفاوت گروه‌ها می‌شود؛ به همین جهت ما در انتخابات هیچ کاندیدایی معرفی نکردیم تا در مشکلات و غم‌های ملت شریک باشیم و با تلاش‌های منظم بسیجی مآبانه، فرهنگ و بصیرت را برای آنان به ارمغان بیاوریم و در حد امکان به ملت خدمت کنیم. ما از این تلاش‌ها فقط رضایت خداوند را طلب می‌کنیم و به‌دنبال استقامت در راه امام مهدی(عج) هستیم.

 

حوزه: شیوه تصمیم‌گیری در جنبش نُجَباء به چه شکل است؟

مقاومت اسلامی نُجَباء از لحاظ شرعی از ولی‌فقیه پیروی می‌کند و برای اداره شؤون و تصمیم‌گیری‌ها، تابع روش تشکیلاتی و علمی است؛ لذا ما درون جنبش مراکز پژوهشی و شورای مشورتی تشکیل دادیم تا مطمئن شویم که تصمیمات‌مان خلاف شیوه صحیح نباشد.

 

حوزه: نقش جمهوری اسلامی در زمینه نظامی و فرهنگی در مبارزه با دشمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم نقشی کلیدی و مهم داشت، زیرا این کشور حامی مستضعفان جهان و مدافع حقوق مسلمانان است. ما مردان ولایت را عابدان شب و شیران روز یافتیم و اگر موضع شرافت‌مندانه جمهوری اسلامی نبود، حرمت مقدسات توسط گروه‌های وحشی تکفیری هتک می‌شد و بی‌گناهان کشته و کشورها نابود می‌شدند.

تکفیری‌ها به نیابت از صهیونیسم جهانی می‌جنگند تا هدف جهاد و آزادی را از قدس شریف منحرف کنند و جنگ را به داخل کشورهای اسلامی کشانده، امت اسلامی را ضعیف کرده و مجال را برای اجرای نقشه‌های شرورانه دشمنان باز کنند.

اگر لطف خداوند به‌وسیله جمهوری اسلامی شامل حالمان نشده بود، اوضاع بسیار ناگوار و دردناک می‌شد؛ ولی وجود اسلام قدرتمند و مقتدر که با پیشرفت و تمدن به پیش میرود، سدّ محکمی برای دفاع از مسلمانان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha