جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سخنرانی حجت الاسلام قرائتی در دانشگاه باهنر

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که دانشجویان و طلاب نباید به درس‎های حوزه و‌ دانشگاه قانع شوند، گفت: مشکل دانشگاه‎ها این است که دانشجویان مهارتی را آموزش نمی‎بینند. باید در دانشگاه و حوزه علم مفید تدریس شود تا مشکلات جامعه حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در دانشگاه باهنر کرمان، در رابطه با جایگاه علم و علم آموزی گفت: آموختن علم آن قدر در اسلام اهمیت دارد که رسول اکرم(ص) میفرمایند: اگر شبی بخوابم که در آن روز علم من زیاد نشود آن روز برای من برکت ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که دانشجویان و طلاب نباید به درسهای حوزه و‌ دانشگاه قانع شوند، افزود: لازم است درسهای حوزه و‌ دانشگاه را بخوانید، اما به آن قانع نشوید زیرا همه دانستنیها در این کتب نیست. مدرک خوب است و مانند شناسنامه است اما ارزش انسان به مدرک نیست‌ به علم است.

مفسر قرآن کریم افزود: از منظر قرآن کریم چند نوع علم وجود دارد. یک نوع علم مفید است و نوع دیگر علم مضر «وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ»(بقره/ 102). ما به هر علمی نیاز نداریم، هر درسی که میخوانیم باید یا واجب باشد و یا مستحب؛ یعنی یکی از مشکلات جامعه را برطرف کند. مشکل دانشگاهها این است که دانشجویان مهارتی را آموزش نمیبینند. باید در دانشگاه و حوزه علم مفید تدریس شود تا مشکلات جامعه حل شود.

وی به لزوم برنامه ریزی اشاره کرد و بیان داشت: باید برای خودتان برنامهریزی داشته باشید و تنها به برنامههای حوزه و دانشگاه اکتفا نکنید. در برنامههای خود کتابهایی را بخوانید که به شما مطلبی را اضافه کند. حداقل شبها نیم ساعت مطالعه داشته باشید؛ برای تعطیلات خود هم برنامه بگذارید. نگویید تعطیل است، اصلا تعطیلی در اسلام معنایی ندارد. ما ۲۷ جلد تفسیر نمونه را در ایام تعطیلی حوزه نوشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به مدیریت زمان اشاره کرد و افزود: جوانی خود و‌ زمان خود را مدیریت کنید. اگر دور ریختن نصف لیوان آب اسراف و حرام است، دور ریختن جوانی و عمر چگونه است؟ توصیه دیگر من به شما جوانان این است که حتما در زندگی با افرادی که اسلام را می‌شناسند، ارتباط داشته باشید تا از شر شبهات روز در امان بمانید، همچنین برای اینکه در مسایل سیاسی اجتماعی و موضع گیریهای خود حجت داشته باشید، باید با کسی ارتباط داشته باشید که علم آن را داشته باشد.

وی در پایان مساله ازدواج را مهم برشمرد و تاکید کرد: ازدواج را جدی بگیرید و هرکه میتواند ازدواج کند، نکند که تحصیل را مانع ازدواج بدانیم. ازدواج هیچ مشکلی برای تحصیل ندارد. معیارهای ازدواج را پیدا کنید و طبق معیارهای صحیح ازدواج کنید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha