جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم فطریانی

حوزه/ خانم فطریانی محدودیت زبان پژوهشی را از نخستین ضعف‌های پژوهشی المصطفی برشمرد و گفت: با توجه به هدف عالی و بین‌المللی جامعه‌المصطفی در تبیین معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، نیاز است جامعه‌المصطفی در پژوهش های خود، اعم از تدوین مقاله و پایان‌نامه، استفاده روزافزون‌تری از زبان‌های معروف بین‌المللی داشته باشد.

خانم فطریانی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، به اهمیت موضوع پژوهش پرداخت و گفت: کار پژوهشی برای دانشجو یا طلبه بسیار مهم است که باید مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران مراکز مهم و اثرگذاری مانند جامعه‌المصطفی باشد.

وی ضمن تبیین دغدغه‌های پژوهشی‌اش، محدودیت زبان پژوهشی را از نخستین ضعف‌های پژوهشی المصطفی برشمرد و اذعان داشت: با توجه به هدف عالی و بین‌المللی جامعه‌المصطفی در تبیین معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، نیاز است جامعه‌المصطفی در پژوهش های خود، اعم از تدوین مقاله و پایان‌نامه، استفاده روزافزون‌تری از زبان‌های معروف بین‌المللی داشته باشد.

فطریانی آزادی در تفکر را از نخستین ویژگی‌های پژوهشگری حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی دانست و یادآور شد: متأسفانه، در بسیاری از موارد، موضوعات تحقیقی طلاب المصطفی ارتباط چندانی با نیازهای کشورشان ندارد؛ اگر فعالیت تحقیقی طلاب به صورت تطبیقی و مقایسه تفکر ایران و کشور متبوع طلاب باشد، فایده و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

پژوهشگر برتر جامعة المصطفی ضعف در ارتباط با مراکز علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور را از دغدغه‌های پژوهشگران برشمرد و تصریح کرد: نیاز است جامعة‌المصطفی(ص) زمینه‌های ارتباط هر چه بیشتر پژوهشگران را با دانشگاه و مراکز علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور فراهم نماید.

* راهکاری برای کاهش فاصله حوزه و دانشگاه

فطریانی افزود: برای کاهش فاصله حوزه و دانشگاه، لازم است طلاب آگاهی بیشتری از مشکلات دانشگاه داشته باشند تا بتوانند پاسخ دقیق و علمی‌تری به شبهات مطرح در این فضا بدهند.

پژوهشگر برتر جامعة المصطفی بر تقویت ارتباط طلاب و پژوهشگران المصطفی با مراکز علمی خارج کشور از طریق نمایندگی المصطفی(ص) تأکید نمود و اذعان داشت: این امر سبب می‌شود طلاب قم از وضعیت کنونی کشورشان و جهان علمی معاصر آگاهی بیشتری داشته باشند و پژوهش‌های خود را ناظر به نیازهای سرزمینی پی‌گیری نمایند.

فطریانی، در ادامه جدیت و روزافزونی تلاش را از مهم‌ترین نیازهای پژوهشی دانست و یادآور شد: تعیین اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت و جدیت در برنامه‌ریزی برای تربیت پژوهشگر در سطح استادان (ارزیاب) و طلاب و به تفصیل کشورها، از نیازهای روز پژوهشی المصطفی به شمار می رود.

* المصطفی باید اعتبار خود را در سطح بین المللی پیدا نماید

وی ضمن تأکید بر گسترش زبان‌های تحقیقی در جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: پژوهش المصطفی برای تسلط به زبان بین‌المللی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است؛ از این رو باید از اکنون راه را باز و کار را آغاز کند و بکوشد اعتبار خود را در سطح بین‌المللی، به ویژه در دانشگاه‌های معتبر جهان، پیدا و تثبیت نماید.

فطریانی بر گسترش ارتباط المصطفی با مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور از طریق برگزاری سمینار مشترک، شرکت در همایش‌های علمی، ترجمه کتاب و ... تأکید نمود و ابراز داشت: ضمن برگزاری برنامه تربیت پژوهشگر به صورت مرحله‌ای، باید در حوزه‌های مختلف مانندمقاله‌نویسی، پایان‌نامه، ترجمه، تدوین کتاب و همچنین گسترش زبان پژوهش، برنامه ویژه‌ای را پیگیری نماییم.

پژوهشگر برتر جامعة المصطفی(ص) بر اهمیت جایگاه استفاده از استادان خوب و دارای تفکر باز، برای راهنمایی پژوهش و تربیت پژوهشگر اشاره نمود و گفت: تشویق و ترغیب طلاب به فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط‌دهی آنها با مراکز علمی پژوهشی داخل و خارج کشور و نیز شرکت در فعالیت مشترک میان‌دانشگاهی، تأثیر زیادی در تقویت جایگاه پژوهشی المصطفی خواهد داشت.

* ویژگی‌های اخلاقی پژوهشگر موفق

فطریانی، در بخشی دیگری از سخنان خود، اخلاص، صداقت، امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری، احترام به آثار دیگران و دوری از تکبر را از ویژگی‌های اخلاقی پژوهشگر موفق دانست و یادآور شد: جرئت برای ایده و نظرپردازی و نوآوری در پژوهش،  صبر در تحقیق و ناامید نشدن در برخورد با مشکلات،  تلاش جدی و خستگی‌ناپذیر،  نقدپذیری و همچنینبی‌طرفی و نترسیدن در بیان حقیقت، از دیگر ویژگی‌های پژوهشگر برتر به شمار می‌رود.

پژوهشگر برتر جامعة المصطفی(ص)، در پایان به ویژگی‌های انجمن پژوهشی موفق و برتر اشاره و خاطرنشان کرد: برخورداری از اخلاص، هدف عالی، مدیریت قوی، عضویت اعضای خوب از نظر سطح علمی، مسئولیت‌پذیری، همکاری و اخلاق‌مداری و نیز برنامه‌ریزی دقیق، از مهم‌ترین ویژگی‌های انجمن علمی و پژوهشی موفق و برتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha