پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پژوهش

پژوهشگر برتر المصطفی گفت: کسب اطلاعات میدانی و حضور در محیط پیرامونی را از ملزومات تعمیق پژوهش‌های میدانی عنوان کرد و یادآور شد: توجه به منایع معتبر بین‌المللی و مقایسه آن با دست‌آوردهای پژوهشی موجود، در دقت‌بخشی به استنتاجات علمی و تحلیل‌های پژوهشی بسیار مؤثر خواهد بود.

خانم الیزابت اسعد، از دانش‌پژوهان برتر جامعه‌المصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، طلاب و دانش‌پژوهان جامعه‌المصطفی(ص) را به ارتباط روزافزون درباره مباحث تخصصی با یکدیگر فراخواند.

وی، سطوح فرایند پژوهشی المصطفی را فعال دانست و اظهار داشت: نیاز است مباحث پژوهشی را از دوره کارشناسی در طلاب و دانش‌پژوهان تقویت نماییم.

خانم الیزابت اسعد با تأکید بر این پژوهش‌های درسی، ضمن تقویت مباحث علمی، در تخصص‌بخشی به طلاب مفید است، ابراز داشت: مباحث نرم‌‌افزاری گروه‌های علمی و تقویت منابع پژوهشی اعم از کتاب و مجله و در دسترس بودن استادان برای ارائه راهنمایی‌های پژوهشی، در تقویت بنیه علمی و روحیه پژوهشی طلاب بسیار مؤثر خواهد بود.

* پژوهش‌های دانش‌پژوهان، ناظر به آینده‌نگری رشته‌ای طلاب پیگیری شود

دانش‌پژوه برتر المصطفی با بیان این که اگر پژوهش‌های دانش‌پژوهان، ناظر به آینده‌نگری رشته‌ای طلاب پی‌گیری شود، اثربخشی بیشتری خواهد داشت، ابراز داشت: طلاب و دانش‌پژوهان المصطفی نباید از ارتباط مباحث تخصصی با یکدیگر غافل باشند. نگاه چندبعدی به موضوعات پژوهشی و ایجاد ارتباط بین گرایش‌های تخصصی، دست‌آوردهای کاربردی ارزشمندی رقم خواهد زد.

خانم الیزابت اسعد بر تشویق طلاب و دانش‌پژوهان المصطفی برای قلم‌فرسایی در عرصه پژوهش تأکید نمود و یادآور شد: برگزاری میزگردهایی درباره اهمیت پژوهش و ارائه کارگاه‌های دانش‌افزایی پژوهشی، تأثیر زیادی در ترغیب طلاب و دانشجویان به پژوهش خواهد داشت.

وی ایجاد ارتباط بین مباحث دینی با اقتضائات زمانی و نیازهای روز را از الزامات پژوهش‌های دینی و حوزوی دانست و یادآور شد: برای پویاسازی پژوهش‌ های کاربردی، لازم است پژوهشگران ضمن توجه به مقوله‌های نیازسنجی پژوهشی، اشراف کافی به اقتضائات و شرایط سرزمینی داشته باشند.

*راه های تعمیق پژوهش‌های میدانی

خانم الیزابت اسعد کسب اطلاعات میدانی و حضور در محیط پیرامونی را از ملزومات تعمیق پژوهش‌های میدانی عنوان کرد و یادآور شد: توجه به منایع معتبر بین‌المللی و مقایسه آن با دست‌آوردهای پژوهشی موجود، در دقت‌بخشی به استنتاجات علمی و تحلیل‌های پژوهشی بسیار مؤثر خواهد بود.

دانش‌پژوه برتر جامعه‌المصطفی افزود: بیشتر پژوهش‌های غربی ناظر به شرایط سرزمینی به دلیل اعمال سلطه در حوزه‌های مختلف، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها صورت می‌گیرد؛ مقایسه تحقیقات غربی با مطالعات پژوهشی صورت گرفته، روزنه‌های نفوذ و سلطه‌گری علمی و فرهنگی را نمایان‌تر خواهد نمود.

وی بر اهمیت ارائه نظرات و دیدگاه‌های اسلام ناب در حوزه‌های مختلف فکری و معرفتی تأکید و خاطرنشان کرد: اگر پژوهشگر به نقش خود در قبال پاسخ به نیازهای معرفتی جوامع واقف باشد، بهترین و به‌روزترین پرسش‌ها را برای موضوعات پژوهشی انتخاب خواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha