جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالسلام عباس الوجیه دبیرکل انجمن علمای یمن

حوزه/ شیخ عبدالسلام الوجیه با انتقاد از سیاست فتنه انگیز عربستان در منطقه و سوء مدیریت آنها در مناسک حج گفت: اکنون یک قرن است که مناسک حج خالی از مضمون و محتوای اصلی خویش است.

شیخ عبدالسلام عباس الوجیه دبیرکل انجمن علمای یمن در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» تاکید کرد: هدف برخی کشورها و حاکمان عربی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حفظ تاج و تخت لرزان خویش است.

وی با انتقاد از سیاست فتنه انگیز عربستان در منطقه و سوء مدیریت آنها در مناسک حج گفت: اکنون یک قرن است که مناسک حج خالی از مضمون و محتوای اصلی خویش است و نمی تواند عامل وحدت امت اسلامی و اعلام موضع آنها در برابر دشمنان باشد، بلکه نظام آل سعود از حرمین شریفین به عنوان منبری برای فتنه انگیزی و ترویج نژادپرستی میان امت اسلامی و عربی استفاده می کند.

متن گفتگو بدین شرح است:

 

 

حوزه: هدف نظام های عربی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی چیست؟

هدف اصلی این نظام‌های دست نشانده حفظ تاج و تخت لرزان خویش است که البته همین تاج و تخت نیز پیش از این توسط استعمار غربی برای سیطره بر ثروت‌ها و سرنوشت امت اسلامی ایجاد شده است و همه می‌دانند که اکثر این نظام‌های زاییده توطئه تقسیم و تجزیه منطقه توسط استعمار و استکبار جهانی هستند تا این نظام‌های کوچک و دست نشانده ضامن اجرای توطئه‌های غربی باشند و ثروت و آینده و منابع جهان اسلام را به دست دشمنان اسلام و مسلمانان بسپارند و با هر دشمنی برای از بین بردن اسلام و مسلمانان و مبارزه با محور مقاومت و جنبش‌های آزادی خواه اسلامی و عربی هم پیمان می‌شوند و این نظام ها از زمان تاسیس خود همچون سنگی بر سر راه جنبش‌های اصلاحی منطقه قرار دارند و همواره وابسته و نوکر قدرت‌های استکباری و نظام های استمعاری جهان بوده‌اند.

این نظام ها گمان می‌کنند که تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌تواند از آنها در برابر موج بیداری ملت‌ها و خشم انقلابی مسلمانان حمایت کند.

 

حوزه: ارزیابی شما از تاثیر دولت ترامپ و داماد او جرد کوشنر در خیانت کشورهای عربی به فلسطین چیست؟

آمریکا از دیرباز اولین هم پیمان رژیم صهیونیستی بوده و هست و اکنون نیز ادامه دهنده نقش انگلستان در تاسیس و حمایت از این رژیم به عنوان یک غده سرطانی در پیکر جهان اسلام است و رؤسای جمهور و دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری حامی رژیم صهیونیستی بوده‌اند و از راه‌های مختلف و استفاده از قدرت رسانه‌ای و نظامی و فکری و فرهنگی و سیاسی خود علیه ملت فلسطین استفاده کرده‌اند و تا کنون تمام تصمیمات بین‌المللی و سازمان ملل را که به سود ملت فلسطین بوده با شکست روبرو ساخته‌اند و با سوء استفاده از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آرمان‌های ملت‌های مستضعف جهان از جمله فلسطین اقدام کرده‌اند و ما در نیمه قرن گذشته تا امروز شاهد نقش خبیث و پلید آمریکا در این زمینه بوده‌ایم.

 

حوزه: چگونه می‌توان توطئه‌های دشمنان به ویژه قرارداد قرن را خنثی کرد؟ هدف از این قرارداد چیست؟

تردیدی نیست که مقاومت مردم فلسطین و راهپیمایی بازگشت همچنان مانع بزرگی بر سر راه دولت ترامپ است که باعث شده اعلام رسمی قرارداد آنها تا کنون بارها به تاخیر بیفتد و مزدوران منطقه‌ای آنها نیز به بن بست برسند و بدون شک مبارزه مردم فلسطین و محور مقاومت و پیروزی‌های این محور در عراق و سوریه و یمن نشان می‌دهد که این قرارداد به ثمر نخواهد نشست و ملت عربی و مجاهد فلسطین و ملت‌ مجاهد فلسطین و ملت های عربی و بیداری ملت های اسلامی و تلاش های جمهوری اسلامی ایران همچون کوهی تمام توطئه ها برای عادی سازی رابطه با رژیم اشغالگر را نابود خواهد کرد و البته این هدف نیازمند تلاش بیشتر و حمایت از جنبش های آزادی خواه و استقلال طلب و مقاومت است.

 

حوزه: آیا می توانیم به وحدت مسلمانان در مسئله آزادسازی قدس و تحقق آن امیدوار باشیم؟ چه موانعی بر سر راه این وحدت وجود دارد؟

تردیدی نیست که قدس یک محور اساسی است که توجه و اهتمام تمام جهان اسلام باید به سوی آن باشد، زیرا قدس سومین حرم مقدس و محل معراج پیامبر اکرم(ص) است و فقط متعلق به مردم فلسطین و ملت های عربی نیست، بلکه متعلق به تمام جهان اسلام است و روشن است که اگر حرمین شریفین مکه و مدینه در تسلط مزدوران استعمار یعنی آل سعود نبود، قدس نیز در تسلط صهیونیست ها قرار نمی گرفت.

اکنون حدود یک قرن است که مسجدالحرام و مسجد نبوی تحت سیطره کسانی است که زمینه تسلط یهود بر مسجدالاقصی را فراهم ساختند و از زمانی که بریتانیا جنبش وهابی را تقویت و حمایت کرد و آنها را در عربستان به قدرت رساند، هدف بلند مدتی از این کار داشت و آن تعطیلی کارکرد مقدسات و فاصله انداختن میان مقدسات و شعائر اسلامی و مسلمانان بود، زیرا آنها می‌دانند که این شعائر موجب بیداری مسلمانان از خواب عمیق می شود.

اکنون یک قرن است که مناسک حج خالی از مضمون و محتوای اصلی خویش است و نمی تواند عامل وحدت امت اسلامی و اعلام موضع آنها در برابر دشمنان باشد، بلکه نظام آل سعود از حرمین شریفین به عنوان منبری برای فتنه انگیزی و ترویج نژادپرستی میان امت اسلامی و عربی استفاده می کند و آل سعود در پایگاه های نظامی آمریکا را در کشور خود راه داده اند تا امت اسلام را به بردگی آمریکا در بیاورد و آنها را در برابر دشمنان خود خوار و ذلیل کند و این سخن خدای متعال را فراموش کرده که می فرماید: ﴿وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِم يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ﴾.

امروز راهی برای تحقق وحدت اسلامی نیست مگر بازگشت به خدای متعال و دوری از فتنه و تکفیر و پرهیز از تولید گروه‌های تروریستی وحشی که تنها کار آنها کشتار و ذبح انسان‌ها و ارتکاب جنایت‌های است که مایه شرم انسانیت است.

امروز مسلمانان باید در برابر مزدورانی که به بهانه های مذهبی و دینی و طایفه ای و نژدپرستانه میان امت اسلامی تفرقه ایجاد می‌کنند بایستند و همه بدانند که راهی به سوی وحدت نیست مگر با بازگشت به ثوابت و اصول مشترک دین اسلام و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی.

 

حوزه: سازمان ملل متحد شش تصمیم به سود فلسطین و علیه صهیونیستها اتخاذ کرده است. به نظر شما این تصمیم ها اجرا می شود یا فقط بر روی کاغذ باقی می ماند؟

سازمان ملل متحد در دست کشورهای بزرگ استعماری مانند آمریکا و انگلستان است و منافع این قدرت‌ها را در نظر می گیرد و از این رو نخواهد توانست حقی را به صاحبش برساند و یاور مظلومان باشد یا حقوق بشر را تضمین کند و حتی قوانین بین المللی خود را اجرا کند مگر اینکه این ثدرت ها به او اجازه بدهند و منافع آنها اقتضا کند که کاری توسط این سازمان صورت بگیرد.

از این رو ما در جهانی متوحش به سر می بریم که ظلم و ستم و سرکشی و طمع ورزی و مصالح شخصی کشورها بر آن حاکم است و این کشورها احترامی برای حقوق مستضعفان جهان قائل نیستند و امروز اتفاقات پشت سر هم و متعدد در جهان اسلام جایی برای شک باقی نگذاشته است که تمام ادعاها و تصمیم ها و شعارهای سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی حقوق بشر هیچ جایی در میان کشورهای مشتضعف ندارد و ما به چشم خود دیدیم این سازمان ها چگونه با حقوق بشر و مبانی انسانی و قوانین بین المللی و بشری تجارت می‌کنند تا به پول و قدرت بیشتری برسند و بهترین شاهد در این زمینه قضیه قتل جمال خاشقجی است که در این مسئله به خاطر فشار رسانه ها توجه تمام جهان به این مسئله و جنایت عربستان در آن جلب شد در حالی که پیش از آن عربستان در طول چهار سال هزاران جنایت فجیع را علیه یمن و ملت آن مرتکب شد و ده ها هزار انسان بی گناه از زن و کودک و پیر و جوان را در این کشور به خاک و خون کشید و این جنایت ها همچنان نیز ادامه دارد اما از چشمان جهانیان و مدعیان حقوق بشر و آزادی دور مانده است اما باید پرسید چگونه است که قتل یک انسان در ترکیه جنایتی نابخشودنی است، اما کشتار یک ملت به صورت کامل مسئله ای بی اهمیت است؟ خاک بر سر جهانی که حاکمان بزرگ آن یک مشت گاوچران هستند و با سیاست یک بام و دو هوا جهان را اداره می کنند که در آن خبری از عدالت نیست.

 

حوزه: نقش علما در جلوگیری از عادی سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی و آگاهی بخشی به ملت ها در این زمینه چیست؟ چرا برخی علما هنوز هم نوکر حاکمان خائن هستند؟

تردیدی نیست که مسئولیت علمای اسلام همان تبیین و تبلیغ و آگاه سازی ملت ها و هشدار دادن به آنها در مورد توطئه ها و نیرنگ هایی است که دشمنان انجام می دهند تا مسلمانان نسبت به وظیفه و مسئولیت بزرگی که بر دوش آنها قرار دارد واقف شوند.

آیا قرآنی زیادی وجود دارد که علما را به عمل به وظایفه خود دعوت می کند و به آنها در مورد کوتاهی در انجام این وظایف هشدار می دهد مانند این آیه می فرماید: ﴿وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾.

علما مسئولیت بزرگی در بازگرداندن قرآن به زندگی مردم و اصلاح مفهوم سنت نبوی و تشویق مردم به احیاء امر به معروف و نهی از منکر و بیدار کردن ملت های اسلامی بر عهده دارند تا اینکه مردم نیز در نتیجه این آگاهی ها به وظیفه خود عمل کرده و به سوی خدای متعال بازگردند و به امر به معروف و نهی از منکر روی بیاورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha