سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جواد اردکانی

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در زمینه مباحثی چون مقاومت، الگوهای بسیار خوبی داریم که می‌توانیم از آنها در سینما و تلویزیون بهره بریم. سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس گواه بارز این گفته هستند.

جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه معنا و مفهوم مقاومت در سینمای ایران اظهار کرد: آن چیزی که امروز در سینما شاهد آن هستیم، چندان با معنا و مفهوم مقاومت همخوانی ندارد، بلکه بیشتر نشانگر نوعی عشق به گیشه است که در آن باید مفاهیمی ارزشمند قربانی شود. این اتفاق را به نوعی در جامعه هم می‌توان مشاهده کرد، زیرا در شرایطی که دشمن می‌خواهد با مسائل اقتصادی به ما ضربه بزند، پایبندی به مضامینی چون؛ اقتصاد مقاومتی اولین و مهمترین شرط است.

وی افزود: وقتی درباره این موضوع(مقاومت) حرف می‌زنیم، منظورمان تنها به مردم بر نمی‌گردد، بلکه اولین قدم به مسئولان مربوط می‌شود، چون اگر آنها بتوانند تصویرگر هدف مورد نظر در زندگی شخصی‌شان باشد، مردم نیز طبیعتاً از آنها پیروی خواهند کرد، اما تا زمانی که ما تنها از مردم انتظار مقاومت داشته باشیم نتیجه دلخواه میسر نخواهد شد. این مطلب را بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایی که با مردم و مسئولان داشته، بیان کرده است.

کارگردان فیلم «شور شیرین» اظهار کرد: در زمینه مباحثی چون مقاومت، الگوهای بسیار خوبی داریم که می‌توانیم از آنها در سینما و تلویزیون بهره بریم. سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس گواه بارز این گفته هستند. در این رابطه من فیلم‌هایی با محوریت شهید کاوه و شهید برونسی ساخته‌ام که تلاشی بوده تا نسل جوان بهتر با قهرمانان خود آشنا شوند، اما متاسفانه تولید این قبیل آثار به اندازه‌ای سخت شده که ادامه کار را برای فیلمسازان این حوزه دشوار کرده است. دشواری‌های پیش رو در شرایطی است که ما به شدت به تولید چنین فیلمهایی نیازمندیم. دلیل این نیاز نیز به رشد تولیدات جنگی هالیوودی بر می‌گردد که به راحتی در اختیار جوانان ما قرار می‌گیرد و آنها را ممکن است مرعوب خود کند.

وی متذکر شد: بگذارید برای قدرت تاثیرگذاری سینما نکته‌ای را بیان کنم. آمریکا در جنگ ویتنام شکست خورد، اما طی چند دهه گذشته با فیلم‌هایش شرایط را به گونه‌ای رقم زده که جوانان ویتنامی، مجذوب فرهنگ آمریکایی شده‌اند. در کشور ما هم ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد، اگر ما قادر نباشیم فیلم‌های خوبی در این حوزه تولید کنیم. درباره قهرمان‌پروری سینمای امریکا ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم، آنهم این‌که قهرمانان آنها عموما پوشالی هستند، اما ما بزرگانی که در اختیار داریم واقعی هستند و ما حقیقی بودن آنها را به چشم می‌بینیم.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان برای سینمای مقاومت روزهای بهتری را رقم زد؟ گفت: تا زمانی که ما برای این حوزه، تنها مخاطب داخلی را مد نظر داشته باشیم نباید انتظار روزهای خوبی را داشته باشیم. بگذارید با مثالی منظور را بیان کنم. فیلم «به وقت شام» توانست 14 میلیارد تومان در سینمای ما فروش داشته باشد، درصورتی‌که این کار باید 30 تا 40 میلیارد می‌فروخت تا به سود آوری رسد. این خواسته زمانی محقق می‌شود که ما به اکرانی جهانی و منطقه‌ای هم نظر داشته باشیم، البته ممکن است این سوال پیش آید مگر فیلم‌های ما در کشورهای دیگر تماشاگر دارد؟ در جواب باید گفت که برخی از کشورهای منطقه به راحتی قادرند، بیننده تولیدات ما باشند به شرطی‌که ما در حوزه پخش به خوبی عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: رویکرد دیگری که انتظار می‌رود سبب رشد سینمای مد نظر باشد، تیزهوشی و ظریف بینی فیلمسازان‌مان است، چون اگر ما بخواهیم در کارهایمان موضوعات ایدئولوژیک خود را به صورت مستقیم در اختیار مردم مخاطب قرار دهیم شاید برخی از مردم منطقه  با آن ارتباط برقرار نکنند، پس ضروریست تا در پس زمینه به خواسته‌مان برسیم. این کار را به خوبی سینمای آمریکا انجام می‌دهد، اما متاسفانه ما از آن غافل شده‌ایم.

کارگردانی فیلم «به کبودی یاس» درباره سلیقه تماشاگران هم چنین توضیح داد: مطمئنا سلیقه تماشاگران دهه 90 با نگاه مردم در دهه 60 متفاوت است، پس نباید همانگونه که در گذشته فیلم می‌ساختیم، امروز هم به مضامین مورد نظرمان توجه کنیم، مطلب مهم دیگر این‌که در کشور 80 میلیونی ما، تنها 10 میلیون به سینما می‌روند، زیرا بقیه مردم آثار دلخواهشان را در سینماها نمی‌بینند، برای همین اگر کارهای خوبی در این حوزه ساخته شود، مطمئنا باشید، سینمای دفاع مقدس به روزهای خوب خود باز خواهد گشت.

وی در بخش دیگری از سخنان به توان اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: این‌که فیلم‌های دفاع مقدسی کیفیت خود را از دست داده‌اند، حرف جدیدی نیست و بارها تکرار شده، اما به نظرم آن چیزی که باعث شده استقبال از فیلم‌های ارزشی کم رنگ شود، تنها این مسئله نیست، بلکه گران شدن قیمت بلیط هم دلیلی برای این امر است، چون مخاطب این دست کارها عمدتاً قشر متوسط و کم درآمد جامد هستند، برای این قشر سخت است تا به اتفاق خانواده در سینما فیلم مورد نظرشان را ببینند، برای همین سعی می‌کنند تا کار مورد نظر خود را از طریق شبکه نمایش خانگی تماشا کنند، پس نیم بها بلیط برای فیلم‌های ارزشی، انتظار می‌رود قدمی در جهت حمایت از کارهای ارزشی در سینما باشد.

وی در پایان گفت: اگر برای رونق سینمای دفاع مقدس تنها از مسئولان توقع کار داریم به نتیجه نخواهیم رسید، بلکه نیاز است تمام حوزه های فرهنگ ر این حوزه ورود کنند. این مسئله نیز نیازمند یک عزم ملی است که من فعلا آن را در سینما نمی بینیم!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha