پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی فاضلی هیدجی

حوزه/ استاد درس خارج مدرسه علمیه طالبیه تبریز با بیان اینکه «مُفاکهَةِ الاِخوانِ» بهترین لذت در مسیر الی الله می‌باشد، گفت: باید عادت کنیم که دلتنگی‌ها و تنهایی‌هایمان را با در کنار هم بودن برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فاضلی هیدجی، استاد مدرسه علمیه طالبیه تبریز در جمع طلاب و اساتید این مدرسه و خانواده‌های آنان با بیان اینکه برای ریزترین اعمال انسان حکم و شرایط وجود دارد، گفت: در دین اسلام برای یک معامله کوچک، بیش از پنجاه مسأله مطرح است و یا برای یک سخنرانی، کلی محکمه و شرایط وجود دارد.

وی افزود: انسان چون در این دنیا غریب است، باید رو به تفریح‌هایی بیاورد که خستگی را از تن و جانش برطرف کند، این مهم است که چه چیزی خستگی انسان را بدون ضربه زدن به او و منحرف نکردن مسیرش، برطرف می‌کند.

استاد مدارس علمیه تبریز اضافه کرد: «مُفاکهَةِ الاِخوانِ/ خوش‌گویی و همنشینی با دوستان» بهترین لذتی که در مسیر الی الله می‌باشد و صدها روایت در باب توصیه به همنشینی با دوستان وجود دارد. باید عادت کنیم که دلتنگی‌ها و تنهایی‌هایمان را با در کنار هم بودن حل و فصل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هیدجی ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم ما به هیچ لذتی نیاز نداریم و هیچ گاه خسته نخواهیم شد، نشدنی است، باید ارتباطات و همنشینی‌های ما با یکدیگر ولو به صورت هفتگی، افزایش یابد؛ برکت مثل باران در چنین مجالسی جاری است.

وی افزود: برگزاری جلسات همنشینی طلاب به صورت دوره‌ای بسیار مفید و سودمند است و باعث می‌شود از مشکلات یکدیگر مطلع شده، به همدیگر کمک کنیم و در مواقع مریضی، سختی و گرفتاری احساس تنهایی نکنیم.

استاد درس خارج مدرسه علمیه طالبیه تبریز با بیان اینکه در اسلام، مسجد کوچه، مسجد محله و مسجد جامع تعریف شده، خاطرنشان کرد: اینکه تمامی مسائل و مشکلات جامعه مسلمانان در مسجد جامع شهر حل و فصل می‌شود، درست نیست؛ اگر فلسفه مساجد فقط به نماز جمعه ختم شود، می‌توان با یک مسجد جامع نیازها را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی هیدجی اضافه کرد: کارکرد مساجد محله‌ای این است که مومنان در آنجا جمع شده، به برگزاری نماز جماعت پرداخته و با یکدیگر همنشین و هم‌کلام شوند که آثار زیادی به همراه دارد. می‌گویند در نماز مغرب و عشا فقط چند نفر پیرمرد به مسجد می‌آیند؛ اگر فقط به همین آمار محدود شویم، بررسی کنید برای جمع کردن همین تعداد افراد مسن و پیر در دیگر نقاط جهان چه مقدار هزینه می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به جایگاه مسجد در بررسی مشکلات نوجوانان و جوانان، گفت: در جلسه‌ای راهکارهای جلوگیری از اتلاف وقت و سرگردانی جوانان در فضای مجازی بررسی می‌شد که در میان جایگزین‌ها، هیچ اشاره‌ای به مسجد نشد. حضور مؤثر جوانان در مساجد و هم‌نشینی با همسالان، می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات، جلوگیری کند.

استاد حوزه علمیه تبریز همچنین بر ضرورت احیای سنت برگزاری مجالس ساده و بدون تشریفات تأکید کرد و گفت: برگزاری مجالس دورهمی بدون تشریفات زیاد و با یک غذای ساده، رونق این مجالس ساده و پر برکت را در پی خواهد داشت. متأسفانه تشریفات و تجملات آنقدر در امور و مجالس مختلف جامعه رواج یافته که حتی یک طلبه نیز وقتی یک مجلس عروسی ساده برگزار می‌کند، با مشکل روبرو می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha