پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جلسه طلاب آشتیان و فراهان

حوزه/ معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین بر توجه انسان به گذر عمر تأکید کرد و گفت: باید نسبت به گذر عمر، به ویژه در عصری که با بمباران شبهات دینی مواجه هستیم، حساس باشیم و برنامه های منسجمی را ناظر به نیازهای مخاطبانی پیگیری نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی در جلسه طلاب آشتیان، تفرش، فراهان و کمیجان که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، اظهار داشت: طلاب و روحانیون وظیفه دارند تا ضمن اهتمام هرچه بیشتر به امر تبلیغ با تمام توان در این راستا قدم برداشته در راستای ارتقاء سطح بصیرت مردم نقش آفرینی نمایند.

وی تیزبینی و درک دقیق حقایق را از لوازم تبلیغ معارف بصیرت آفرین دانست و ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه های نهج البلاغه یادآور شد: این دنیا اولش جز رنج  چیز دیگری نیست و وقتی انسان به سیر تحول زندگی توجه کند، می بیند که انسان در هیچ برهه ای از زندگی در رفاه نیست.

معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: برای کسانی که به دستاوردهایی در زندگی دست یافته است، هزاران انواع بلا، فتنه، آزمایش و مشکل پیش روی او قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی یادآور شد: کسانی که به دنیا بی اعتنایی می کنند، دنیا به طرف او سوق پیدا می کند، در حالی که دنیا از کسانی که شبانه روز به فکر آن هستند، گریزان است.

وی با تأکید بر این که اگر انسان به دید عبرت به دنیا نگاه کند، بینا خواهد شد، ابراز داشت: زمانی که انسان با بصیرت به دنیا نگاه کند، روز به روز بصیرتر خواهد شد؛ انسان نباید نگاه ابزارگونه به دنیا داشته باشد؛ چراکه این امر چشم و دل انسان را کور خواهد کرد.

این استاد حوزه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و اذعان داشت: انسان باید از عقلی که خداوند متعال به او عطا کرده، استفاده و بهره برده و از این موهبت الهی برای ارتقای بینش های درونی و توجه به معنویات و آخرت به کار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی با بیان این که انسان اگر از عقل خود بهره گیری نکند، از حیوان نیز پست تر خواهد بود، تصریح کرد: غفلت از نعمت های الهی و عدم استفاده از عمر، انسان را به سمت اضمحلال سوق خواهد داد.

وی افزود: کسی که با دقت از عمر خویش استفاده کند، در مناسب ترین زمان به درجات عالی علمی دست خواهد یافت؛ باید از وقت و زمان و فرصت ها و امکاناتی که خداوند متعال به آدمی اعطا نموده، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی بر توجه انسان به گذر عمر تأکید نمود و یادآور شد: باید نسبت به گذر عمر، به ویژه در عصری که با بمباران شبهات دینی مواجه هستیم، حساس باشیم و برنامه های منسجمی را ناظر به نیازهای مخاطبانی پیگیری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی تأکید کرد: طلاب و فضلا باید با کار و تلاش روز افزون، سربازی خود را به اثبات رسانده و در راستای یاری دین قدم های دقیقتر و مستحکم تری بردارند.

* شعارگونه تبلیغ نکنیم

همچنین حجت الاسلام والمسلمین تلخابی، نماینده مردم قزوین مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از برگزاری هم اندیشی طلاب و فضلای محترم تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان، خاطرنشان کرد: عالمی که از علم خویش بهره گیرد، از عبادت هفتصد عابد بالاتر است.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به این که عالم باید ضمن منفعت رسانی علمی به دیگران، خود نیز از دانش های دینی اش بهره ببرد، تصریح کرد: این که انسان ها با بهره گیری از علم یک شخص عالم، مسیر بهشت را در پیش گیرد، ولی خود عالم، عامل به علم خویش نباشد، ارزشی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی افزود: مردم وقتی می بینند عالم به علمش عمل می کند، در میان آحاد جامعه نفوذ زیادی خواهد داشت؛ متاسفانه برخی از ما طلاب و روحانیون به صورت تصنعی و شعارگونه مبانی دینی و الهی را تبلیغ می کنیم و در برخی از موارد توصیه هایی می شود، که خود طلاب بدان عمل نمی کنند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: مردم از ما دلسوزی واقعی نمی بینند و این عملکردها در کنار هم تجمیع شده، وجهه روحانیت را دستخوش ناملایماتی قرار می دهد.

* تعداد زیادی از روستاهای فراهان فاقد روحانی است

حجت الاسلام فیض کرمی، امام جمعه فراهان، دیگر سخنران این نشست بود که ضمن ارائه گزارشی از اقتضائات و شرایط شهر فراهان، خاطرنشان کرد: این شهرستان از ظرفیت فراوانی در مسائل فرهنگی برخوردار است که سه شهر و 73 روستا را به خود اختصاص می دهد که با وجود طلاب مستعد ساکن در قم که به 120 نفر می رسد، تعداد زیادی از روستاهای شهرستان فاقد روحانی است و حتی در ایام تبلیغی هم طلاب و فضلا به این منطقه رجوع نمی کنند.

وی افزود: امیدواریم طلاب شهرستان عنایت ویژه ای نسبت به نیازهای تبلیغی منطقه داشته باشند؛ متاسفانه سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات آنچنان که باید از مبلغین دفاع نمی کنند.

حجت الاسلام فیض کرمی با اشاره به این که از روحانیونی که در داخل شهرها مستقر شده اند، حمایتی صورت نمی گیرد، خاطرنشان کرد: از همه عزیزان و صاحب نظرات می خواهیم این موضوع را به مسئولان کشور منعکس نمایند.

امام جمعه فراهان اظهار داشت: امیدواریم در ایام تبلیغی عنایتی شود و طلاب و روحانیون به شهرستان قدم رنجه نموده در عرصه تبلیغ معارف ناب الهی بیش از پیش مشارکت نموده و فعال تر شوند.

وی تأسیس مدرسه علمیه در شهرستان فراهان را از مهمترین هدف گذاری های این شهرستان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم ضمن فراهم سازی مقدمات جذب و احداث بنا، ضمن مرتفع سازی خلأ حضور روحانیون بتوان کارهای فرهنگی و تبلیغی هدفمندی را عملیاتی نمود.

* تبلیغات سرمایه است؛ نه هزینه

حجت الاسلام قنبری، یکی از مبلغان نیز در این نشست با بیان این که در همه جا شعار تبلیغات سرمایه است نه هزینه، اظهار داشت: متاسفانه در میان برخی از طلاب و فضلا قدم نهادن در مسیر تبلیغ به مثابه بیکاری قلمداد می شود.

وی ابراز داشت: فعالیت طلاب مستعد و موفق در فعالیت های غیر مرتبط ما را بر آن داشت تا با راه اندازی گروه های تبلیغی جلساتی را برگزار و فعالیت های تبلیغی در منطقه به صورت هدفمند دنبال شود.

حجت الاسلام قنبری افزود: از آنجایی که طلاب بومی منطقه اشراف زیادی بر شرایط و اقتضائات مردم دارند؛ لذا استفاده از توان و ظرفیت این عزیزان در این راستا از مهمترین اهداف تاسیس این گروه به شمار می رود.

* تهیه زمین چهار هزار متری برای ساخت مدرسه علمیه در فراهان

حجت الاسلام سلم آبادی، نماینده طلاب و فضلای آشتیان نیز در ابتدای این نشست، ضمن خیر مفدم به حضور میهمانان به ویژه حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی، به برگزاری اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد اشاره کرد.

نماینده طلاب آشتیان در ادامه با تأکید بر این کهبرگزاری نشست ها و هم اندیشی طلاب با یکدیگر برکات زیادی را به همراه دارد، ابراز داشت: در این ایام باید بیش از پیش تلاش خود را در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی به کار گیریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم سربازان خوبی برای دین الهی باشیم، خاطرنشان کرد: اگر اعتماد مردم به روحانیت به عنوان بزرگترین سرمایه الهی را از دست دهیم، چیزی برای روحانیت نخواهد ماند؛ باید این امر را با آموزه های الهی تقویت نموده، از خدشه دار شدن این سرمایه مهم و تاثیرگذار ممانعت کنیم.

حجت الاسلام سلم آبادی تصریح کرد: خوش رویی و خوش رفتاری مهمترین پایه نفوذ کلام مبغان است.

نماینده طلاب و فضلای آشتیان افزود: کمترین درجات بهشت برای کسانی است که اهل جدل نبوده و درجه اعلای بهشت برای انسان های خوش خلق است.

حجت الاسلام سلم آبادی در ادامه گزارشی از فعالیت های مجمع نمایندگان طلاب و فضلای شهرستان ارائه نمود و ابراز داشت: قدم برداشتن در زمینه سازی انجام وظایف طلبگی از مهمترین اهداف این مجموعه به شمار می رود.

وی راه اندازی گروه تبلیغی در شهرستان را از الزامات وظایف طلبگی عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس پیگیری های انجام شده، زمینی در حدود چهار هزار متر برای تأسیس مدرسه علمیه در شهرستان فراهان تهیه شده است، بانیانی نیز 100 تن آجر را برای این امر اهدا کردند.

نماینده طلاب و فضلای آشتیان تأسیس حوزه علمیه خواهران را از مهمترین اهداف این پروژه عنوان کرد و ابراز داشت: اعزام گروه های زیارتی از میان طلاب و فضلا به همراه خانواده و فراهم سازی اقدامات پرداخت وام ضروری قرض الحسنه به طلاب از دیگر برنامه های در حال اجرا می باشد.

حجت الاسلام سلم آبادی با بیان این که در سال های دور گروه های تبلیغی داشتیم که شب های جمعه در منطقه حضور به هم رسانده بعد از قرائت دعای کمیل و دعای ندبه و نماز جمعه، به قم بر می گشتند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این طرح را گسترش داده، در میان طلاب فراگیر نمود.

در پایان این نشست، برخی از طلاب و فضلا دغدغه ها و پیشنهادهای خود را در رابطه با نیازهای تبلیغی منطقه مطرح کردند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha