پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نصرالدین عامر عضو انصارالله

حوزه/ ترامپ با قدرت از رفتار جنون آمیز مسئولان عربستان حمایت می کند گویی درپی این است که نظام عربستان را سرنگون کند، اما پیش از آن تمام استفاده را از حاکمان آن ببرد و باقیمانده توطئه های خود در منطقه را با کمک آنها اجرا کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نصرالدین عامر عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در گفتگو با خبرگزاری حوزه خاطر نشان کرد: مذاکرات صلح سوئد با اینکه دستاوردهای بسیار اندکی برای یمن داشت، اما در مقایسه با مذاکرات پیشین در این زمینه از جدیت بیشتری برخوردار بود.

وی همچنین به تعلل و مانع تراشی عربستان در زمینه توافق تبادل اسرا اشاره کرد و افزود: با اینکه عربستان در زمینه سیاسی، دیپلماسی، نظامی شکست خورده اما گمان نمی کنم رهبران آن به دنبال اصلاح و تغییر رویه باشند به ویژه با توجه به اینکه ترامپ نیز با قدرت از رفتار جنون آمیز مسئولان عربستان حمایت می کند گویی درپی این است که نظام عربستان را سرنگون کند، اما پیش از آن تمام استفاده را از حاکمان آن ببرد و باقیمانده توطئه های خود در منطقه را با کمک آنها اجرا کند که یکی از این توطئه ها قرارداد قرن است.

 

حوزه: ارزیابی شما از مذاکرات صلح سوئد و دستاوردهای آن برای یمن چیست؟

به نظر من مذاکرات اخیر سوئد گرچه نتوانست اهداف ملت یمن را در مقابله با دشمنان متجاوز بین المللی به ریاست آمریکا و مزدوران او  حاصل کند، اما توانست دستاوردهایی را در پرونده تبادل اسرا و پرونده بندر حدیده و اسکله آن و همچنین پرونده فرودگاه بین المللی صنعا و اوضاع اقتصادی برای ما داشته باشد و بزرگ ترین نقطه ضعف این مذاکرات نیز این بود که نتوانست پرونده مذاکرات سیاسی را آغاز کند و این پرونده تا دور جدید مذاکرات در سال آتی میلادی به تاخیر افتاد و از این رو با توجه به ناچیز بودن دستاوردهای این مذاکرات در مقایسه با مذاکرات گذشته این دور از مذاکرات اندکی جدی تر بود و باید دید سازمان ملل متحد و شورای امنیت تا چه اندازه قادر به اجرای این توافق به ویژه در زمینه تعامل با عربستان و امارات خواهند بود.

 

حوزه/ نظر شما درباره تغییرات اخیر عربستان به ویژه استعفای عادل الجبیر از وزارت خارجه چیست؟ آیا این استعفا می تواند نشانه شکست سیاسی بن سلمان باشد؟

بدون تردید شکست عربستان در یمن برای آنها کمرشکن است، اما در این میان پرونده های دیگری نیز وجود دارد که عربستان در آنها نیز با شکست روبرو شده و عادل الجبیر نیز از چهره هایی بود که شکست دیپلماسی عربستان را نمایان ساخت که این شکست به شکست نظامی و امنیتی و ورزشی آنها ملحق شد و اکنون تمام مسئولان عربستان در تلاش هستند خود را از تبعات این شکست های پی درپی تبرئه کنند، اما با تمام اینها من گمان نمی کنم عربستان بنایی برای اصلاخ رفتار خود داشته باشد به ویژه با توجه به اینکه ترامپ نیز با قدرت از رفتار جنون آمیز مسئولان عربستان حمایت می کند گویی درپی این است که نظام عربستان را سرنگون کند اما پیش از آن تمام استفاده را از حاکمان آن ببرد و باقیمانده توطئه های خود در منطقه را با کمک آنها اجرا کند که یکی از این توطئه ها قرارداد قرن است.

 

حوزه: آیا گروه های یمنی مانند انصارالله و حزب دیگر وابسته به عربستان برای تبادل اسرا به توافق رسیده اند؟

روشن است که طرفین این توافق را پذیرفته اند و موضع ما از آغاز این بود که ما تبادل اسرا را به صورت کلی می پذیریم و این در حالی است که ما فرماندهان بزرگی از دشمن در اسارت ما هستند و در هر صورت این توافق در حال پیمودن روند اجرا است و موانعی از طرف ریاض بر سر راه آن قرار می گیرد؛ زیرا آنها هزار اسم تکراری در لیست خود قرار داده اند و هزار نفر دیگر نیز قبلا آزاد شده اند و صدها اسم دیگر نیز اسامی موهوم و غیر واقعی یا ناقص هستند و بدتر از همه اینکه در میان لیست آنها اسامی افرادی از فرماندهان داعش و القاعده وجود دارد که از مدت های پیش در یمن زندانی بوده و برخی از آنها محکوم به اعدام نیز هستند و تمام اینها موانعی دشوار بر سر راه تبادل اسرا است که تلاش می کنیم از آن عبور کنیم.

 

حوزه: چرا شهر ساحلی حدیده به عنوان منطقه بی طرف اعلام شده است؟

ما از ابتدا حدیده را به صورت شهری نظامی تبدیل نکردیم و تلاش ما این بود که حدیده گذرگاهی امن و آسان برای تبادل کالا و کمک های جهانی برای مردم یمن باشد و تا کنون در این زمینه موفق عمل کرده ایم، اما دشمنان یمن از این وضعیت خوشحال و راضی نبودند و به حدیده حمله کردند تا آخرین شریان کمک رسانی به مردم را قطع کنند و برای اشغال آن تلاش زیادی کردند که با مقاومت مردم یمن و اهالی حدیده روبرو شدند زیرا آنها دوست نداشتند استان و شهر آنها به اشغال دشمن و مزدوران آنها درآید و دشمنان دست به جنایت و تعرض بزنند و به طور خلاصه تلاش ما بر این است که حدیده را دور از جنگ نگه داریم اما دشمن خلاف این را می خواهد تا از این طریق از مردم انتقام بگیرد و آنها را به زانو در بیاورد.

 

حوزه: نظر شما درباره نقش فرستاده سازمان ملل و درخواست صلح کشورهای غربی چیست؟ آیا آنها هدف خاصی را دنبال می کنند؟

روشن است که فرستاده کنونی سازمان ملل بهتر از فرستاده پیشین عمل می کند، اما در مورد موضع جامعه بین الملل باید دانست که آنها به طور طبیعی در چنین شرایطی که ائتلاف متجاوز عربستان در تحقق اهداف خود شکست خورده است و بزرگ ترین بحران انسانی جهانر ا در یمن رقم زده است و با شمستی سنگین روبرو شده، کشورهیا غربی هم خواستار توقف جنگ شوند تا متجاوزان مورد حمایت خود را از باتلاقی که در آن گرفتار شده اند نجات دهند.

 

حوزه: قرار است به زودی نشستی از سوی سازمان همکاری اسلامی با موضوع یمن برگزار شود. اهداف آنها از این نشست چیست؟ آیا به دنبال صلح هستند یا اعمال فشار بر انصارالله و حمایت از عربستان؟

هنوز زود است در مورد نشست سازمان همکاری اسلامی قضاوت کنیم و امیدواریم در سیاست ها و رویکرد پیشین خود بازنگری کنند، اما می دانیم که هدف و انگیزه اصلی آنها از برگزاری این نشست چیست و انتظار ما از آنها این است که جایگاه و احترام این نشست را حفظ کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha