پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مديرحوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: تمام تلاش دشمن این است که حکومت اسلامی را نظام ناکار آمد جلوه دهد، لذا باید علوم پایه و انسانی خود را دانش بنیان کنیم تا یک کشور اسلامی در تراز اسلام ناب داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین غفاری در همایش استانی «پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی» که با همکاری معاونت پیشگیری از جرائم دادگستری مازندران برگزار شد، بیان کرد: انسان به عنوان یک موجود گرامی داشته شده از ناحیه خداوند و مسجود همه فرشتگان، صاحب اختیار و حق انتخاب با گرایش زندگی گروهی و جمعی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران افزود: لازمه زندگی انسان در جامعه محقق و پایدار این است که آن جامعه قدرت داشته باشد، چون نظام بدون قدرت به زودی متلاشی خواهد شد.

وی با اشاره به شاخصه های قدرت یک جامعه گفت: داشتن پول، سرمایه، منابع انسانی، جمعیت و نیروی مسلح قوی از جمله مصادیق قدرت یک جامعه هستند؛ اما باید بررسی کرد که منابع قدرت چیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: بسیاری از کشورهای اسلامی مانند عربستان، برخی افراد یا کشورها را به عنوان کدخدا و منبع قدرت فرض می کنند، اما در جهان بینی اسلامی، منبع همه قدرت ها خداوند متعال است و هیچ نیرویی درعرض و مافوق قدرت پروردگار وجود ندارد؛ لذا اگر کسی زندگی خود را با این نگاه مهندسی کند، بسیار متفاوت است با افرادی که این نگرش را ندارند.

وی با اشاره به راه های کسب قدرت تصریح کرد: اگر ایمان داشته باشیم که منشا و منبع قدرت، خداوند متعال است، قطعا مسیری را برای کسب قدرت طی خواهیم کرد که پروردگار هستی ریل گذاری و فرآیند کسب قدرت را برای ما بنا نهاده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران اظهار کرد: خدای متعال راه کسب قدرت را که در نهایت وصل الهی است، به ما معرفی کرده و فرموده که اگر می خواهید حیات و زندگی خوبی داشته و موجود قدرتمندی باشید، در این دنیا و آخرت، خدا و پیامبرش را اجابت کرده و پشت سر آنها حرکت کنید که اولین مرحله در این فرآیند پیروی از وحی خداست که از زبان پیامبر(س) در کتابی به نام قرآن فراروی ما گذاشته شده است.

حجت الاسلام غفاری خاطرنشان کرد: یکی از راه های کسب قدرت، عقل است که خداوند متعال از بدو خلقت بر تعقل و تفکر تاکید کرده و عقل را به عنوان یک راه و ابزار جهت کسب قدرت واقعی به انسان داده است؛ پس اهمیت عقل در دین اسلام بر کسی پوشیده نیست.

وی تاکید کرد: اگر جایی دشمن به راحتی در حوزه عقل گرائی وارد شده است و برخی از فرزندان ما را شکار کرده، به این خاطر است که ما به عنوان متولیان منابع دینی، به خوبی در این زمینه عمل نکرده و نتوانسته ایم از حوزه دین به خوبی دفاع کنیم، لذا عرصه را برای جولانگاه یک عده فراهم کردیم، در صورتی که آن گو نه که دین اسلام و سایر ادیان الهی از تفکر و تعقل حمایت کرده و این امر را پرورانده اند؛ هیچ مکتب بشری به این اندازه  به آن اهمیت نداده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اضافه کرد: قدرت بعدی، علم است که در دین مبین اسلام به آن بسیار پرداخته شده و در آیات و روایات متعددی به این امر تاکید شده که علم قدرت است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران بیان کرد: انسان باید از همه این ابزارهای قدرت برای داشتن یک جامعه پویا و قدرتمند استفاده کند، زیرا اگر کشوری به اسم اسلام، حکومتی برپا کند، ولی نسبت به هر کدام از این ابزارها بی توجه باشد، در این صورت از کانون قدرت فاصله خواهد گرفت.

وی گفت: ما در تمام زمینه ها به علم، هم علوم پایه و هم علوم انسانی نیاز داریم و اگر بتوانیم بسیاری از رفتارهای خود را بر اساس مبانی علمی پایه گذاری کنیم، قطعا هم ماندگاری آن بیشتر و هم موجب اتقان و اعتماد و پایداری این علم می شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران تصریح کرد: تمام تلاش دشمن این است که حکومت اسلامی را ناکار آمد جلوه دهد، چون می ترسد که این حکومت الگویی برای سایر کشورها شود؛ لذا باید علوم پایه و انسانی خود را دانش بنیان کنیم تا یک کشور اسلامی در تراز مبانی و اصول دینی  داشته باشیم.

حجت الاسلام غفاری بیان کرد: اگر قرار است در عرصه زندگی، یک جامعه علمی و همچنین جهش و تولید علمی پویا و با نشاط داشته باشیم، باید علم خود را پژوهشی کرده و رفتار اداری خود را نیز بر مبنای یک عمل پژوهشی دنبال کنیم.

وی گفت: همه دستگاههای اداری کشور باید بتوانند برای لبیک به ندای مقام معظم رهبری  در خصوص دانش بنیان کردن تمام رفتار اداری و سازمانی خویش، از ظرفیت های پژوهشی اعم از دانشگاه ها، حوزه های علمیه و شخصیت های پژوهشی استفاده کنند، چون  با این کار هم فعالیت آنها متقن، کم هزینه و ماندگار خواهد بود و هم اثرات تخریبی پایین خواهد آمد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در ادامه با اشاره به فعالیت حوزه های علمیه در استان اظهار کرد: مازندران دارای 50 مدرسه علمیه با حدود 10 هزار طلبه اعم از برادر و خواهر در سطوح مختلف است. این استان به برکت علمای سلف و بزرگان، همواره مهد آموزه های اهل بیت(علیهم السلام) و تشیع بوده و  حوزه های علمیه استان نسبت به سایر استان ها پیشروتر بوده اند و افتخارات خوبی داشته اند که در حال حاضر دو ستاره پر فروغ حوزه، علامه حسن زاده و علامه جوادی آملی از این خطه هستند.

مدیرحوزه علمیه خواهران مازندران در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر تعاملات بین دستگاه های اجرائی، حوزوی و دانشگاهی را تعریف کرده و از این عملکرد جزیره ای بیرون بیاییم، قطعا کارها بهتر و ماندگارتر انجام خواهد شد؛ تا در آینده با پروراندن نیروهای قوی در کارهای اجرائی، فرهنگی، سیاسی و غیره،  نظامی را ترسیم کنیم که در تراز جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی و مقدمه ای برای بنیانگذاری تمدن بین الملل اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری باشد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha