سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: طی سال های اخیر با توجه به فرارسیدن چهلمین سال انقلاب در صدد تدوین و نگارش تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی هستیم که امسال بخشی از آن را ارائه خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمود مرویان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: حرم مطهر رضوی به عنوان کانون معنوی، منشأ تحرکات انقلابی متعددی از پیش، حین و پس از انقلاب اسلامی بوده است، و یکی از پروژه‌های جدّی که امسال بخشی از آن را ارائه خواهیم کرد و در طول دو سال گذشته نسبت به انجام آن اهتمام جدّی داشته ایم، ارائه تاریخ شفاهی جایگاه حرم رضوی در شکل‌گیری و انسجام‌بخشی مبارزات انقلاب اسلامی با محوریت عنصر دین و ارزش‌های اسلامی بوده که به عنوان سالگرد انقلاب بخشی از آن را ارائه می کنیم.

 

*حوزه علمیه باید دستاوردها و مجاهدت های چهار دهه اخیررا به نمایش بگذارد

وی در خصوص اهمیت انعکاس دستاوردهای حوزه پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: به‌نظر من، با گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، ارائه دستاوردهای چهار دهه حوزه علمیه و مراکز و مؤسسات حوزوی، امری دور از انتظار و بعید نیست.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی افزود: برپایی نمایشگاه‌ها در عرصه مبادله یافته‌های علمی و پژوهشی اهمیت زیادی دارد و موقعیتی به شمار می‌رود که تولیدکنندگان دانش اسلامی، کاربران، بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان علوم و معارف اسلامی در یک تبادل واقعی، این فعالیت‌ها را ارئه می‌دهند.

وی اظهار کرد: این ظرفیت بستری در جهت آشنا شدن با مسائل جدید پژوهشی است و میدان خوبی محسوب می‌شود تا تبادلات علمی و پژوهشی بین استادان و پژوهشگران و مؤسسات و مراکز علمی انجام پذیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی بیان کرد: نمایشگاه‌های علمی و پژوهشی ترسیم بسیار ارزشمندی از ظرفیت‌های افتخارآمیز حوزه در دوران پس از انقلاب است که توانسته در توجه به نیازها و خدمت زیست معاصر انسان نقش فزاینده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین جهت، نمایشگاه‌ها فرصت و رویداد مهم فرهنگی است و موقعیت ویژه‌ای را فراروی پژوهشگران و دانش پژوهان قرار می‌دهد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آثار گران‌بهایی از سوی حوزه پیرامون انقلاب اسلامی و نیازهای حاکمیت دینی تولید شده است که می‌تواند به خوبی عرضه شود.

وی در مورد وضعیت فعلی بنیاد از نظر کمی و کیفی و عملکرد این مجموعه گفت: مهم‌ترین دستاوردهای این بنیاد، تألیف و انتشار بیش از چهار هزار کتاب در قالب 1700 عنوان پژوهشی در موضوعات مختلف علوم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی افزود: این آثار فاخر در موضوعاتی پیرامون مطالعات قرآن، فقه‌پژوهی، حدیث‌پژوهی، فرهنگ و سیره رضوی، کلام و اندیشه اسلامی، مباحث جغرافیای جهان اسلام، مباحث هنر و معماری اسلامی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی اسلامی و مباحث مربوط به حوزه احیای تراث اسلامی است.

وی بیان کرد: در بعضی از این موضوعات می‌توان گفت بنیاد پژوهش اسلامی جزو مجموعه‌های بی‌بدیل در حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی توضیح داد: در احیای تراث ظرفیت‌های ممتازی را در بنیاد داشته‌ایم. بی تردید، متناسب با نیازهای کنونی و اقتضائات و شرایط فعلی در عرصه دانش و پژوهش، تحولات خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

*تولید علم و نوآوری پژوهشی و تعامل با مراکز علمی نگاه بنیاد نسبت به آینده است

وی اظهار کرد: رویکرد بنیاد نسبت به آینده، آن است که خود را به تولید علم و نوآوری پژوهشی و همچنین در تعامل با مراکز علمی و پژوهشی، اعم از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و نخبگان و دانش‌آموختگان عالی حوزه‌های علمیه متعهد می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی عنوان کرد: بنیاد به دنبال این است که بتواند در عرصه بین‌الملل اسلامی و به ویژه در حوزه شرق اسلامی گام بردارد که در اساس‌نامه جدید بنیاد پژوهش‌های اسلامی مأموریتی را نسبت به فعالیت‌های علمی پژوهشی و تأمین نیازمندی‌های علمی فرهنگی مسلمانان آنجا پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

*پژوهشکده ها، اندیشکده ها و مراکز تحقیقاتی تراثی و ترجمه محورهای فعالیت بیناد است

وی خاطرنشان کرد: بنیاد در ساختار جدید خود طبق اساس‌نامه، سه محور پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقات تراثی و ترجمه را قرار خواهد داد.

*به دنبال جذب هیئت علمی هستیم

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: هم‌اکنون ما به دنبال جذب 12 عضو هیئت علمی از طریق سایت جذب وزارت علوم هستیم تا بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را به بنیاد اضافه کنیم.

وی گفت: علاوه بر حوزه نشر، به نشست‌های تخصصی و جلسات هم‌اندیشی علمی و پژوهشی توجه جدی داریم و آینده‌پژوهی و عرصه دانش و پژوهش‌های اسلامی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم عرصه پژوهش را به نیازمندی‌های جهان پیوند بزنیم که بر این اساس، به طور جدی آینده‌پژوهی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

 

*آستان قدس رضوی اَبرسازمانی جدّی در سایه امام رضا(ع) است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی ادامه داد: آستان قدس رضوی یک اَبَرسازمان جدی در سایه ولایت و امامت امام رضا(ع) است و تعامل خوبی با مجموعه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی دارد.

وی بیان کرد: یکی از عرصه‌های مهم در بنیاد پژوهشی این است که نیازمندی‌های فرهنگی و آموزشی و ظرفیت بی‌نظیر زیارت و زائران را که جنبه‌های عمومی و نخبگانی هم دارد، مور توجه قرار دهیم.

 

*سالانه 30 میلیون نفر به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی اظهار کرد: باید در جهت تغذیه علمی، محتوایی و فکری تلاش کرد. این ظرفیت ممتاز و ارزشمندی که قریب به 28 تا 30 میلیون نفر در طول سال به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند که در این میان، در حدود 5 میلیون نفر زائران خارجی هستند.

 

بی‌تردید، نیازمند تولید محتوا پیرامون شخصیت و معارف و پیام‌های رضوی هستیم

وی گفت: بی‌تردید نیازمند تولید محتوا پیرامون شخصیت و معارف و پیام‌های رضوی هستیم. وقتی در جاهای مختلف در دنیا، به ویژه در کشورهای شرق اسلامی حضور پیدا می‌کنیم، ارادت و محبت آنها نسبت به امام رضا(ع) موجب می‌شود که محتواهایی متناسب با این کار را فراهم کنیم.

 

*چهار هزار کتاب تولید کرده ایم

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: هم‌اکنون از 4 هزار کتابی که تولید کرده‌ایم، در حدود یک‌سوم به زبان‌های گوناگون است و درصدد هستیم نیازمندی‌های محتوایی و معرفتی مسلمانان و محبان اهل‌بیت(ع) در جای‌جای دنیا، به ویژه در کشورهای شرق اسلامی، در قالب محصولات علمی و پژوهشی و چند رسانه‌ای تولید کرده و ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: بنیاد جدید پژوهش‌های اسلامی به دنبال این است که بتواند کارآمدی در تولید دانش برای بهره‌بردارانش در دستگاه‌های فرهنگی داشته باشد و به محتواهایی تبدیل کند تا بتواند در رشد معرفتی مجموعه‌های جوان و نوجوان تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی تصریح کرد: ما در کنار مسائل تراثی که در احیا و بازآفرینی نسخ خطی آثار گذشتگان است، به دنبال توجه جدی به مسائل مستحدثه در عرصه‌های گوناگون فقهی، قرآنی، تربیتی، فکری و معرفتی هستیم.

وی بیان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و برآنیم نگاهی فرا ملّی به فعالیت‌های بنیاد داشته باشیم.

رئیس بیناد پژوهش‌های آستان قدس رضوی افزود: حرم مطهر رضوی در دوران انقلاب اسلامی کانون شکل‌گیری مبارزات و قیام‌های انقلابی به رهبری امام راحل و محوریت شخص مقام معظم رهبری بوده است که از مفاخر خراسان رضوی هستند و اسناد تاریخ شفاهی فراوانی در این زمینه وجود دارد.

 

حرم مطهر رضوی به عنوان کانون معنوی، منشأ تحرکات انقلابی متعددی از پیش و حین و پس از انقلاب اسلامی بوده است

وی اظهار کرد: حرم مطهر به عنوان کانون معنوی، منشأ تحرکات انقلابی متعددی از پیش، حین و پس از انقلاب اسلامی بوده و یکی از پروژه‌های جدی که امسال بخشی از آن را ارائه خواهیم کرد، در طول دو گذشته در واقع ارائه تاریخ شفاهی جایگاه حرم رضوی در شکل‌گیری و انسجام‌بخشی مبارزات انقلاب اسلامی با محوریت عنصر دین و ارزش‌های اسلامی بوده که به عنوان سالگرد انقلاب بخشی از آن را ارائه می کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی بیان کرد: این پروژه درازمدتی است که حتماً به دنبال آن هستیم تا به ارائه تمامی اسناد بپردازیم. در این راستا، به فرآیند همکاری با بخش‌های درون آستان قدس رضوی در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی فکر می‌کنیم تا مجموعه با پشتوانه‌های پژوهشی از خدمت‌رسان انقلاب اسلامی و ارادتمندان مکتب اهل‌بیت(ع) باشیم.

 

*تعامل و همکاری با حوزه علمیه از تاکیدات جدی تولیت آستان قدس رضوی ا ست

وی اظهارداشت: به ویژه در طول یک سال گذشته، نگاه جدی همراه با تأکیدات آیت‌الله رئیسی، تولیت آستان مقدس رضوی، در همکاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ممتاز و بی‌نظیر حوزه‌های علمیه، به ویژه حوزه علمیه قم و مؤسسات علمی و پژوهشی صورت گرفته است.

 

*نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی توانسته پژوهش ها و تفاهم نامه های خوبی را منعقد کند

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در این ارتباط دفتر نمایندگی در قم تأسیس کرده ایم و توانسته‌ایم تفاهم‌نامه‌های خوبی داشته باشیم، پروژه‌های مشترکی انجام دهیم و آثار متعددی را از نخبگان و مراکز پژوهشی قم در دست انتشار داریم که امسال تعداد قابل‌توجهی از آنها ارائه می‌شود.

وی گفت: سفره کریمانه امام رضا(ع) در عرصه معرفتی و پژوهشی در معرض بهره‌برداری تمام نخبگان و پژوهشگران و مؤسسات و مراکز پژوهشی قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرویان حسینی تصریح کرد: در ایام دهه کرامت و پایان ماه صفر به مدد نخبگان حوزوی قم و دانشگاهیان مراکز و مؤسسات پژوهشی، نشست‌های بسیار فاخر و معرفتی را با محوریت موضوعات امام رضا (ع) در سنندج و ارومیه با حضور برادران اهل‌سنت و اندیشمندان آنها در انسجام بخشی سیاست وحدت و تقریب برگزار کرده‌ایم.

گفت وگو: اکبرپوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha