جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام نوایی، مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از شناسایی ۳۵۰ مستعد برتر این حوزه تا پایان بهمن ماه خبر داد و پیشنهاد کرد که مجمع عالی ویژه نخبگان حوزوی تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان و نیز تعدادی از روحانیون و طلاب شهرهای اردکان، یزد، گرگان، بهبهان، آران و بیدگل، تهران و اهواز با تولیت آستان قدس رضوی، گفت: در نظام هستی و انسانی، طبق مشیت الهی تفاوت ها و مراتب مختلفی وجود دارد که با حکمت بالغه الهی، درجات انسانی عامل رشد و تکامل میگردد که بنابراین، اگر در برنامه های علمی و تحصیلی نیز این تفاوت نباشد، عقب افتادگی خواهد بود. شناسایی استعدادهای برتر و تفاوت علایق و گرایش ها و درک آنها و برنامه ریزی تحصیلی متناسب با محتوای علمی لازمه عامل رشد خواهد بود.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان در بستر فکری، هدایتی و معرفتی جامعه به عنوان حوزه ای پاسخگو می بایست نسبت به استعدادهای برتر خود گام بر می داشت، در همین راستا در مراحل شش گانه در کلان حوزه خراسان این اقدام با فرآیند پیچیده و تقریبا سخت انجام گرفت و همچنان ادامه دارد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرآیند شناسایی استعدادهای برتر این حوزه گفت: طلاب مستعد با داشتن امتیاز تحصیلی نمره 18 تا 20 طی سه سال متوالی، مورد شناسایی قرار می گیرند و لزوما بعد از انجام مصاحبه های علمی 4-5 ساعته به این رتبه می رسند که تاکنون شش مرحله در عرصه آموزشی انجام شده و 270 نفر شناسایی شده اند که این شناسایی شامل استان های خراسان رضوی و شمالی می باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه در این مرحله مصاحبه با مستعدان برتر در خراسان جنوبی در روزهای آینده برگزار خواهد شد و علاوه بر این، شناسایی مستعدان برتر مدارس علمیه خواهران این حوزه انجام شده و در حال اقدام است و لذا پیش بینی می شود که تعداد مستعدان برتر حوزه علمیه خراسان تا پایان بهمن ماه به 350 نفر برسد.

حجت الاسلام نوایی ابراز کرد: پس از شناسایی استعدادهای برتر، این افراد در عرصه هایی مانند فقاهت و اجتهاد، علوم عقلی، علوم قرآن و حدیث، اخلاقی و سیاسی، اهل قلم، تبلیغ و پژوهش ساماندهی می شوند تا با توجه به استعداد و ظرفیت خود در این عرصه ها فعالیت کنند.

وی، یکی از کارهایی که برای استعدادهای برتر در نظر گرفته شده را برگزاری دوره های توانمدسازی و نشست های علمی عنوان و خاطر نشان کرد: به طور مثال، دوره های رجال پژوهی و فقه پژوهی برای مستعدان برتر برگزار گردیده و در حال حاضر در رشته اقتصاد اسلامی نیز دوره ای در حال برگزاری است؛ همچنین، به صورت منظم و متناوب، پس از این در عرصه های سیاسی و اخلاق با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی این حوزه، کلاس های ویژه مستعدان برتر به صورت ارتقایی برگزار می گردد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در پایان پیشنهاد کرد که به منظور برنامه ریزی و بهره مندی هر چه بیشتر از مستعدان این حوزه و جهت دهی علمی و معرفتی آنان و تمهید زمینه رشد متناسب با استعدادهای شان، مجمع عالی استعدادهای برتر تشکیل شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha