شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مریم معین الاسلام

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: سبک زندگی زینب کبری(س) بی شک بهترین الگو برای زنان عفیف و مجاهد است.

مریم معین الاسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س)، اظهار داشت: هر چند که حضرت زینب(س) به خصوص در زنده نگاه داشتن قیام سیدالشهدا(ع) بعد از واقعه کربلا و ترویج مکتب حسینی نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند اما متاسفانه درباره حضرت قبل و بعد از عاشورا، چندان مطالب و متون تاریخی در دست نیست که شاید بخشی از دلیل آن باشد که زندگانی حضرت زینب(س) عموماً تحت الشعاع وجود برادر بزرگوارشان حضرت امام حسین (ع) بوده است.

وی افزود: طبعاً درباره حضرت بر روی منابر سخن بسیار رفته و به خصوص از روضه ها و مصبیت های بی شمار حضرت در طول زندگانی شان بسیار شنیده ایم اما آنچه مهم است این که ما از سبک زندگی اهل بیت(ع) به عنوان الگویی برای خود بهره مند شویم و توجه به این مساله از آن رو حایز اهمیت است که بدانیم برای سبک زندگی نیازمند الگو هستیم و از سویی همین الگوها هستند که سبک زندگی ما را شکل داده و تغییر جهت می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) همچنین گفت: دقیقاً از همین روست که غربی ها به عنوان کسانی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما هجوم و شبیخون آورده اند، به شیوه های مختلف به ویژه از طریق ابزار رسانه ای می کوشند الگوی کاذب و دروغین خود را به ما القا کنند و این باور را در میان نسل جوان ما ایجاد کنند که آرامش و آسایش و لذت در سایه سبک زندگی غربی برایشان فراهم می شود.

وی بیان داشت: بدون تردید یکی از الگوهای الهی و ربانی که می تواند در تغییر سبک زندگی ما بسیار موثر باشد، حضرت زینب(س) است، به خصوص در ارتباط با زنان و دختران ما که ایشان در کنار مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای جامعه نسوان ما هستند.

وی افزود: به عقیده بنده همه جنبه های زندگانی فردی و اجتماعی حضرت می تواند برای ما الگو و اُسوه باشد به خصوص از حیث مناسبات سیاسی و اجتماعی و مقابله ایشان با دستگاه ظلم و جور بنی امیه که تحت ولایت برادرشان امام حسین(ع) به ماندگاری قیام عاشورای حسینی بسیار کمک کردند و به تعبیر آن شعر معروف واقعاً کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود.

این استاد حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: ایشان حتی در سخت ترین شرایط که جریان اسارت بعد از واقعه عاشورا برای ایشان و اهل بیت(ع) پیش آمد، برخورد منفعلانه با دشمن نداشتند و در کمال عزت و اقتدار و در عین حال عفت و متانت بالا به دفاع از حق و حقیقت پرداختند.

وی اظهار داشت: آنچه امروز ما به ویژه بانوان باید از سبک زندگی حضرت فرا بگیریم در درجه اول صبر بر سختی ها و مصیبت هاست و در وهله بعد لزوم پرهیز از خمودی و انفعال و بی تحرکی در زندگی فردی و اجتماعی است.

استاد حوزه علمیه خواهران در خاتمه افزود: دختر بزرگوار امیرالمومنین(ع) علاوه بر آن که در عرصه خانه و خانواده و تربیت فرزند الگو بودند، به عنوان استاد تفسیر قرآن به نشر معارف اهل بیت(ع) اهتمام ویژه ای داشتند و در ضمن در عرصه عبادات فردی نیز بسیار کوشا بودند، تا آن جا که حتی در شام غریبان کربلا نیز نماز شب حضرت ترک نشد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha