پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ الیاس یحیی

حوزه/ شیخ الیاس یحیی رئیس انجمن شیعیان بورکینافاسو گفت: شیعیان این کشور در قبال سایر فرق اسلامی از آزادی دینی و عقیدتی بسیار کمتری برخوردار هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ الیاس یحیی رئیس انجمن شیعیان بورکینافاسو و همچنین یکی از اعضای ارشد مجلس اسلامی این کشور ضمن اشاره به وضعیت نابسامان فعالیت های تبلیغی و دینی شیعیان در بورکینافاسو، گفت: متاسفانه از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در بورکینافاسو و همچنین تغییر کابینه دولت این کشور شاهد آن هستیم که فعالیت های شیعیان و امور تبلیغی آنان تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: در پایتخت «واگادوگو» و برخی دیگر از شهر های بزرگ این کشور شیعیان برای اینکه بتوانند مراسمات مذهبی خود از قبیل دعای ندبه، احیای شب های قدر، دهه اول محرم و ... را برپا کنند نیازمند آن هستند که از وزارت امور دینی این کشور مجوز دریافت کنند و جالب تر آنکه برای اخذ این مجوز باید هزینه پرداخت کنند و این درحالی است که سایر مذاهب اسلامی در این کشور از آزادی مطلق برخوردارند برای مثال در همسایگی ما برادران صوفی، با آزادی کامل از سال ها پیش مراسمات و آیین های مذهبی خود را برگزار می کنند.

شیخ الیاس یحیی ضمن انتقاد از دولت جدید این کشور خاطرنشان کرد: در دولت پیشین بورکینافاسو وضعیت شیعیان به مراتب بهتر از دولت کنونی بود حتی هرساله از جانب دولت بودجه ای هرچند محدود برای شیعیان این کشور و انجمن ها و تشکل های شیعی در نظر گرفته می‌شد، اما متاسفانه در سه سال اخیر شاهد قطع شدن کامل این بودجه دولتی بوده ایم و این مسئله که دولت سعی می کند شیعیان را بیش از پیش در تنگنا قرار دهد بسیار برای ما ناراحت کننده است.

عضور ارشد مجلس اسلامی بورکینافاسو با تاکید بر مسئله وحدت و اخوت بین مذاهب تاکید کرد: خداوند بزرگ را شاهد می‌گیرم که ما شیعیان بورکینافاسو هیچ گونه مشکل یا عداوتی با سایر برادران ایمانی خود از مذاهب دیگر نداریم و عقیده داریم که وحدت بین مذاهب موجب اعتلای دین مبین اسلام می شود، اما از سویی دیگر حدس می زنیم که تبعیض قائل شدن بین مذهب اهل بیت(ع) و سایر مذاهب در این کشور طرح و نقشه ای است از جانب دولت برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی.

این روحانی شیعی همچنین گفت: بر ما پوشیده نیست که بین رئیس جمهور فعلی بورکینافاسو و برخی از سران ارتش نیجریه علاقاتی وجود دارد و چه بسا برنامه تحت فشار قرار دادن شیعیان در بورکینافاسو نیز از مقامات کشور نیجریه سرچشمه می‌گیرد و آنان از مسئولان بورکینافاسو خواسته اند تا برای شیعیان این کشور وضعیتی مشابه با وضعیت شیعیان مظلوم در نیجریه ایجاد کنند.

شیخ الیاس یحیی در پایان گفت: اخیرا در نامه ای خطاب به رئیس جمهور بورکینافاسو ضمن تاکید بر مسئله وحدت و همکاری سازنده فی ما بین مذاهب و ادیان درخواست کرده ایم، تا در رسیدگی به وضعیت شیعیان این کشور تجدید نظر کند و از ما نیز مانند سایر مذاهب حمایت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha