جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مرتضی نجفی قدسی نوشت: آگاهی بخشی به عموم مردم وظیفه همه است و هر کس به هر میزان که اثرگذار است باید نسبت به افزایش سطح آگاهی‌‏های مردم و آشنایی آنها با شگردهای دشمنان و مقابله با آنها تلاش کند و نگذارند مردم تحت تاثیر شایعات مکارانه آنها قرار بگیرند.

خبرگزاری«حوزه»// «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» (حجرات، آیه 6)

یعنی ای اهل ایمان، اگر یک انسان فاسد و بی تقوایی برایتان خبری آورد ، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی عده ای را آسیب برسانید و پس از آن از کردار خود پشیمان شوید.

***

این آیه شریفه نشان می دهد که دروغ پردازی و شایعه سازی و خبر کذب منتشر کردن کار آدم های فاسد و فاسق و منافق است و مومنان باید به اخبار آنها توجه نکنند و تا بررسی و تحقیق نکردند، خبری از آنها نپذیرند و باور نکنند، چون در شایعات معمولا حقوق اجتماعی عده ای پایمال می‏ شود و به حیثیت افراد بی گناهی خدشه وارد می‏ شود و اگر کسی اهل ایمان باشد و شایعات را دامن بزند، پس از آنکه حقیقت روشن شد و فهمید که اشتباه کرده، نادم و پشیمان می شود و بسیاری از اوقات این پشیمانی دیگر سودی ندارد و قابل جبران نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‏‌ای(مد ظله العالی) در سخنان اخیر خود در دیدار با مردم قم به مناسبت سالگرد قیام نوزدهم دی ماه به تلاش های دشمنان در فضای مجازی و دروغ پردازی ها و شایعه سازی توسط آنان اشاره کرده و فرمودند : دشمن در تلاش است با شایعه سازی و تهمت پراکنی مردم را به جان یکدیگر بیاندازد که البته نمی‏ تواند، اما مردم باید با این شگرد ها مقابله کنند.

ایشان تاکید فرمودند: لازم است مردم در مقابل این تبلیغات، ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی، فضاى مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند.

البته رهبر انقلاب در گذشته هم نسبت به حضور فعالانه جوانان متدین و انقلابی در فضای مجازی توصیه‏‌هایی فرموده بودند ولی هم اکنون این بحث جدی تر شده است و دشمنان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هجمه های سنگینی را در عرصه‏ رسانه ای و به خصوص در فضای مجازی بر علیه انقلاب اسلامی انجام می‏دهند و این حملات نباید بی جواب بماند و بر همه دلسوزان انقلاب ، مخصوصا جوانان وفادار و با ایمان و پر انگیزه و انقلابی لازم است در این عرصه حضور جدی داشته باشند و به مقابله با حرکت‏‌های دشمن بپردازند.

امروزه تمرکز اصلی دشمنان بر از هم پاشیدگی اوضاع اقتصادی کشور است و با ابزارهای رسانه‌‏ای در فضای مجازی می‌‏کوشند افکار عمومی را فریب دهند و واقعیت ها را وارونه جلوه دهند و پی در پی با جعل خبرهای دروغ ، مفاسد را بزرگنمایی کنند و طوری وانمود می‏‌کنند که همه دستگاه‌‏ها در فساد غوطه ورند و هیچ چاره‏ای جز اسقاط نظام نیست!

گاهی شایعات بی اساس و صد در صد دروغ را در ارتباط با سرمایه بانک ها مطرح می‏‌کنند تا مردم را ترغیب کنند بروند پول‌هایشان را از بانک ها خارج کنند و کمر اقتصاد کشور را بشکنند چون می‌‏دانند وجود بانکهایی قوی سبب تقویت اقتصاد کشور است ویا با شایعات در فضای مجازی نرخ دروغین دلار و ارز را بالا می‏برند و اگر مردم نسبت به این القائات و شایعات بی توجه باشند قطعا هیچ اتفاقی نمی‌‏افتد و لیکن اگر با کوچکترین شایعه ای در فضای مجازی تحت تاثیر قرار بگیرند و با خواسته‏ دشمنان همراه شوند ، قطعا اولین ضرر را خود آنها خواهند کرد ، بنابراین در شرایطی که نرخ ارز رو به فزونی است ، هیچ کس نباید به فکر سود مقطعی و قلیل خود باشد ، بلکه با عدم خرید و بی توجهی به این افزایش،نفع عمومی جامعه را پدید می‌‏آورند.

آگاهی بخشی به عموم مردم وظیفه همه است و هر کس به هر میزان که اثرگذار است باید نسبت به افزایش سطح آگاهی‌‏های مردم و آشنایی آنها با شگردهای دشمنان و مقابله با آنها تلاش کند و نگذارند مردم تحت تاثیر شایعات مکارانه آنها قرار بگیرند. به عنوان مثال همین چند روز پیش رسانه‏‌های دشمن در فضای مجازی به ناگاه اعلام کردند که فردی در یکی از مهمترین بانک های کشور بزرگترین اختلاس را انجام داده و پولها را تبدیل به ارز کرده و از کشور خارج نموده است و قصدشان این بود تا با این خبر صد در صد دروغ ، در دلهای سپرده گذاران آن بانک دلهره ایجاد کنند و آنها برای حفظ موجودی خود ، ذخایر خود را از بانک ها خارج کنند و بالطبع بحرانی دیگر در عرصه ‏اقتصادی کشور ایجاد کنند که خوشبختانه با واکنش به موقع مسئولان بانک مرکزی و صدا و سیما و تکذیب شایعات، این توطئه هم در نطفه خفه شد.

ولی این مسئله نکته مهمی را برای بسیاری از مردم و مسئولان روشن کرد که دشمن هیچ باکی از دروغ پردازی و انتشار شایعه ندارد و گاهی ممکن است حتی دروغی به این بزرگی و صد در صد کذب را در جامعه برای از هم پاشیدگی اقتصاد کشور مطرح کند! و لذا باید همه هشیار باشند و در پاسخگویى به هجمه ها آنى و فورى روشنگرى کنند. اجمالا فراخوان رهبر معظم انقلاب برای مقابله با شایعه سازی دشمنان در فضای مجازی را باید همه‏ وفاداران به نهضت اسلامی که امام خمینی کبیر، پرچمدار آن بود، توجه و اجابت کنند تا ان‌شالله با روشنگری و تنویر افکار عمومی تیرهای خصمانه دشمنان در فضای مجازی به سنگ بخورد و نقش مکارانه آنها بیش از پیش بر ملا شود که فرمود : وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِری

مرتضی نجفی قدسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha