جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت‌الله تسخیری

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام گفت: از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران كه در آستانه ۴۰ سالگي خود قرار دارد، رشد محبت بين پيروان اديان الهي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آيت‌الله محمدعلي تسخيري، مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام امروز در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به آغاز گفت‌وگوهاي ديني در جهان معاصر از سال 1930 ميلادي و تأكيد بر تداوم آن، گفت: قرآن طرفدار يك گفت‌وگوي منطقي بين همه انسان‌هاست؛ زيرا در سوره سبأ از گفت‌وگوي پيامبر اكرم(ص) با تمام انسان‌ها صحبت مي‌كند.

وي افزود: در اين سوره چند شرط منطقي گفت‌وگو بيان شده است. در بخشي از آيه 24 اين سوره شريفه آمده است: «وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» (و در حقيقت‏ يا ما يا شما بر هدايت‏ يا گمراهى آشكاريم). اينكه فرض كنيم يا ما بر حقيم يا شما، يا ما گمراهيم يا شما. و بر اين اساس به شكل و طبيعي و منطقي گفت‌وگو كنيم.

مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام ادامه داد: شرط دوم در گفت‌وگو بر اساس آيات قرآن، احترام بين گفت‌وگوكنندگان است. در آيه 25 سوره سبأ آمده است: «قُلْ لَا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ». يعني اينكه شما از گناهان ما سؤال نمي‌شويد و ما از كارهاي شما سؤال نمي‌شويم. ببينيد؛ از «گناهان ما» و از «كارهاي شما».

وي افزود: همچنين يكي ديگر از شروط گفت‌وگو از منظر قرآن، فضاي قرآن است. زماني پيامبر(ص) را در مكه مورد آزار و اذيت قرار داده و با ايشان لقب ديوانه و مجنون مي‌دادند. اين فضا، فضاي گفت‌وگو نيست. در آيه 46 سوه سبأ آمده: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ». قرآن به پيامبر(ص) مي‌گويد كه به آنها بگو تا يك به يك و يا دو به دو برويد و تفكر كنيد كه آيا محمد(ص) كه رفيق شماست و 40 سال با شما زندگي كرده، واقعاً مجنون است؟

آیت الله تسخیری با بيان اينكه در قرآن شرايط يك گفت‌وگوي منطقي به صورت كامل آمده است، تأكيد كرد: قرآن كتاب فطرت است و فطرت انسان هم مي‌گويد كه بايد گفت‌وگو كرد. جلسات گفت‌وگو مي‌تواند محبت را به طور زيبا و كامل در دل انسان‌ها ايجاد كند. پيروان اديان مختلف در اين جلسات گفت‌وگو همديگر را بهتر مي‌شناسند و با كنار گذاشتن اختلافات، به اشتراكات بها مي‌دهند.

وي در بخش بعدي سخنانش مأموريت تمامي پيامبران الهي را عبادت الله و مشرك شدن به طاغوت برشمرد و گفت: خداوند، ولي مؤمنين است و طاغوت هم ولي كفار است. و اين طاغوت است كه انسان را به انحراف حيواني سوق مي‌دهد.

آيت‌الله تسخيري در پايان خاطرنشان کرد: از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران كه در آستانه 40 سالگي خود قرار دارد، رشد محبت بين پيروان اديان الهي است. 313/42

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha