پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست مناهج اعتبارسنجی روایات

حوزه/ نشست «مناهج اعتبارسنجی روایات» از سلسله نشست‌های السنةالشریفة به همت مؤسسه مجمع‌الفکرالاسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از مؤسسه مجمع‌الفکرالاسلامی، نشست «مناهج اعتبارسنجی روایات» از سلسله نشست‌های السنه‌الشریفه با ارائه حجت‌الاسلام شاه‌حسینی، استاد دانشگاه و با حضور محققان و پژوهشگران شب گذشته در مؤسسه مجمع‌الفکرالاسلامی واقع در خیابان 15 خرداد قم برگزار شد.

وی افزود: فرهنگ نقل و انتقال میراث حدیثی شامل دو مقوله کتابت‌محوری و کتاب محوری است، که در بحث کتابت محوری پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) دستور به کتابت می‌دهند و خود امیرمؤمنان(ع) و امثال ابوذر، سلمان و حتی برخی اصحاب نیز خود کتابت کرده‌اند.

این استاد  دانشگاه با بیان اینکه نقل و انتقال فرهنگ نیازمند کتابت‌محوری است، اظهار داشت: مکانیزم و سازوکار اعتبارسنجی ما تابع منهج نقل و انتقال است.

وی در ادامه به بحث کتاب‌محوری پرداخت و خاطرنشان کرد: نقل کتاب‌محور یا همان اعتبارسنجی کتاب‌محور نیز یکی از مباحث مهم در نقل و انتقال میراث حدیثی است و آنچه در بحث کتاب‌محوری مورد بررسی قرار می‌گرفت چندین مسأله بود؛ اینکه مؤلف کتاب کیست، راوی از مؤلف کیست، کتاب نسخه‌های دیگری هم دارد یا خیر و شهرتی در نقل کتاب وجود دارد یا خیر.

حجت‌الاسلام شاه‌حسینی در بخش دیگری از ارائه خود با بیان این‌که برای اعتبارسنجی روایات دو منهج وجود دارد، گفت: این مناهج عبارت از منهج حجیت خبر موثوق‌الصدور(حجیت عقلائی) و حجیت خبر ثقه(حجیت تعبدی) است و بیشتر صاحبان تراث و راویان شیعی خبر موثوق‌الصدور یعنی خبری که وثوق به صدور آن از معصوم حاصل شود، را حجت دانسته‌اند.

این محقق حوزوی، در پایان با اشاره به این‌که تمرکز اعتبارسنجی روایات ما روی صاحبان تراث بوده است، بیان داشت: تجمیع قرائن و شواهد در روایات وثوق را اثبات می‌کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha