جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قاسم زارع

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سال‌هاست نقش‌های دفاع مقدسی را در سینما و تلویزیون بازی می‌کنم، از این حضور نیز به هیچ وجه پشیمان نیستم، بلکه احساس افتخار هم می‌کنم

قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره حضورش در آثار ارزشی چنین اظهارنظر کرد: سال‌هاست نقش‌های دفاع مقدسی را در سینما و تلویزیون بازی می‌کنم، از این حضور نیز به هیچ وجه پشیمان نیستم، بلکه احساس افتخار هم می‌کنم، چون می‌دانم به واسطه این اقدام تا اندازه‌‌ای می‌توانم به شهدا ادای دین کنم؛ بزرگانی که با جانفشانی‌شان آرامش را برای امروز ما به ارمغان آوردند.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که علاقه‌ای برای حضور در دیگر ژانرها ندارم، اما آنچه آرامش را برای من در بازیگری به ارمغان می‌آورد بازی در همین کارهای ارزشمند است، با توجه به این توضیح می‌خواهم بحثی را مطرح کنم که در جامعه امروز ما به شدت احساس می‌شود، آن نیز فیلمسازی در حوزه شهدای حرم است.

بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: رسالت رزمندگان مدافع حرم هیچ تفاوتی با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ندارد، چون عملی که آنها انجام می‌دهند در راستای دفاع از آب و خاک این کشور است. در کلامی دیگر این بزرگمردان دریافته‌اند دفاع آنها در خارج از مرزها در حقیقت دفاع از خاک ایران اسلامی است، در کلامی دیگر آنها با جانفشانی خود در سوریه و عراق باعث شده‌اند که بدخواهان ایران اسلامی جرئت چپ نگاه کردن به این سرزمین را به خود ندهند.

وی درباره حضورش در فیلم‌هایی با محوریت شهدای حرم چنین توضیح داد: تا به امروز افتخار حضور در کارهایی با محوریت مدافعان حرم را نداشته‌ام، چون کارهای زیادی در این حوزه انجام نشده، اما امیدوارم در ادامه شرایطی فراهم آید تا فیلمسازی در این حوزه سهل‌تر شود. البته برای رسیدن به این خواسته، قدم اول دستیابی به تجهیزات سخت‌افزاری است، چون تا هنگامی که این موقعیت فراهم نباشد هنرمندان علاقه‌مند قادر به انجام وظیفه در این باره نخواهند بود.

فیلمسازی در حوزه مدافعان حرم نوعی رسالت دینی است

زارع با بیان اینکه فعالیت در حوزه مدافعان حرم رسالتی دینی و ملی است، تصریح کرد: شاید این تصور در اذهان وجود داشته باشد که کار کردن در این عرصه تنها اقدامی ارزشی محسوب می‌شود که اصطلاحاً کار کردن در آن مستحب است. این نوع نگاه به نظر من کاملاً اشتباه است، چون باور دارم که فعالیت در این عرصه واجب عینی است.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: دلیل من نیز برای این ادعا آن است که متاسفانه تبلیغات ناجوانمردانه‌ای از سوی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود که در آنها رشادت‌های مدافعان حرم زیر سوال می‌رود؛ البته آنها از این موضوع غافل هستند که هیچ نفع مالی نمی‌تواند ارزش جان انسان را داشته باشد، اما به هر حال دست از گزافه‌گویی برنمی‌دارند، زیرا می‌دانند تولید فراوان این دست کارها ممکن است به روی برخی اذهان تاثیرگذار باشد، بنابراین فرهنگ و هنر ما رسالت دارد با تولید برنامه‌های مختلف به این قبیل هجمه‌ها پاسخ دهد.

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که دوست دارم در این بحث حتماً به آن اشاره کنم نقش و جایگاه روحانیون است که متاسفانه همانند هشت سال دفاع مقدس به آن توجه کافی نشده؛ منظور این‌که روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، یکی از اقشاری بود که همیشه در جبهه‌ها حضوری فعال داشت، حتی بیشتر شهدا را هم روحانیون تقدیم انقلاب کرده‌اند، اما حضور آنها در فیلم‌ها و آثار سینمایی به شکلی حاشیه‌ای مد نظر قرار گرفته است. این اتفاق در زمان حال نیز به نوعی در حال رخ دادن است، آن هم اینکه روحانیون ما در حوزه مدافعان حرم هم حضوری فعال دارند، اما معمولاً کمتر این نقش‌ها دیده می‌شود.

جامعه روحانیت رشادت خود را فریاد نمی‌کند

وی متذکر شد: البته اینکه چرا حضور روحانیون در عرصه دفاع کمتر به چشم می‌آید تا حدی نشئت گرفته از عملکرد خود روحانیت است، زیرا آنها از اینکه اقدامات خود را فریاد بزنند پرهیز می‌کنند و برای همین همیشه کارهای خود را بدون تبلیغات انجام می‌دهند. این اتفاق در جای خود پسندیده است، اما این ارزش اخلاقی روحانیت نباید دلیلی برای کم‌کاری سینماگران در پرداختن به رشادت‌ این قشر باشد؟

زارع به توضیح فوق اضافه کرد: پیشنهاد من به جامعه روحانیت این است که سینما و تلویزیون را از گذشته جدی‌تر بگیرند، چون این نکته برای همه آشکار شده که تاثیرات هنر هفتم قابل مقایسه با هیچ سلاحی نیست، پس اگر از سوی حوزه‌های علمیه در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود، مطمئناً دستاوردهای آن بیشتر از هزینه‌ای خواهد بود که انجام شده است.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: بار دیگر به خودم بر می‌گردم. من برای حضور در سینما و تلویزیون انگیزه مادی نداشته‌ام، یعنی برای شهرت وارد این عرصه نشده‌ام؛ البته همانند همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دستمزد دریافت می‌کنم، چون زندگی من از این راه می‌گذرد، اما این امر بهانه‌ای برای منفعت‌طلبی دنیوی نیست، چون می‌خواهم زمانی که روز حساب فرا رسید حداقل نزد شهدای عزیز سرافکنده نباشم؛ هدفی که دلیل علاقه‌ام به سینمای دفاع مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha