جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرکز آموزش به مبلغان و ائمه جماعت الازهر

حوزه/

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته مرکز آموزش ائمه جماعت و مبلغان کشورهای خارجی در قاهره با حضور شیخ الازهر، مسئولان دینی مصر و شماری از دانشجویان و فارغ التحصیلان الازهر افتتاح شد.

الازهر هدف از تاسیس این مرکز را تربیت علمای مستعد برای مدیریت اتفاقات و جریان های دینی جامعه اسلامی و تعامل بهینه علما با وسائل ارتباطی جدید و همچنین ارائه آموزش های لازم به سخنرانان و مدرسان و محققان و مفتیان کشورهای خارجی عنوان کرده است تا بتوانند به بهترین شکل در زمینه های مختلف تبلیغی فعالیت کنند و در اصلاح و به روزآوری گفتمان دینی دست به نوآوری برنند و تعاملی پویا میان فقه و اتفاقات و نیازهای جامعه برقرار سازند.

به مبلغان کمک می کنیم با اندیشه تکفیری روبرو شوند

شیخ محیی الدین عفیفی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر در سخنان خود در این مراسم گفت: این مرکز دانشگاهی به مبلغان و سخنرانان دینی کمک خواهد کرد تا بتوانند با اندیشه و مفاهیم تکفیری گروه های افراطی روبرو شوند و درباره مسائل نوین اسلامی و جهانی مانند جهاد نظر صحیح اسلامی را بیان کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر تاکید کرد: الازهر با اتفاقات عصر خود همراه است و این آکادمی نیز نشان دهنده تلاش های مصر بری رویارویی با افراط گرایی و اصلاح گفتمان دینی است.

وی افزود: این مرکز برای رسیدن به اهداف خود با تمام مراکز و دانشگاه های بین المللی متخصص در زمینه علوم و ترجمه و گفتگو و صدور فتوای الکترونیک همکاری خواهد کرد و با استفاده از اساتید الازهر و کارشناسان مسلمان و غیر مسلمان به تقویت مشترکات دینی و مذهبی اهتمام خواهد ورزید.

عفیفی خاطر نشان کرد: این مرکز در حال حاضر 70 امام جماعت از 9 کشور اروپایی را پذیرش کرده است و به زودی با 20 کشور آسیایی و 24 کشور آفریقایی نیز به توافق خواهد رسید.

مبلغان را در زمینه چالش های پیش روی مسلمانان آگاه می کنیم

در ادامه این مراسم دکتر جمال ابوالسرور مدیر مرکز بین المللی مطالعات جمعیتی گفت: الازهر همواره به مسائل امت اسلامی  اهتمام داشته است و با کلیسای قبطی مصر و تمام کلیساهای جهان همکاری دارد و این همکاری برای خدمت به بشریت است و ما نیز با وزارت اوقاف مصر همکاری داریم تا سخنرانان دینی و مبلغان را در زمینه چالش های پیش روی مسلمانان و مردم جهان مانند خشونت علیه کودکان و بحران خانواده آگاه کنیم.

مسلمانان بیشترین خسارت را از تروریسم متحمل شدند

در ادامه مراسم افتتاحیه، شیخ صالح عباس نماینده الازهر تاکید کرد: رئیس جمهور مصر در مراسم جشن میلاد پیامبر خواستار آگاهی بخشی به واعظان و مبلغان دینی و ارائه آموزش های لازم به آنها شد و ما امروز ضمن ابراز خوشحالی از تاسیس این مرکز اعلام می کنیم که امت اسلامی با چالش های پیچیده ای روبرو است که حل آن نیازمند عزم و اراده قوی از سوی علما و مسلمانان است که یکی از این چالش های خطرناک، پدیده تروریسم است که جان میلیون ها مسلمان را تهدید کرد و ضربات سنگینی به تمدن های قدیم اسلامی وارد ساخت و علاوه بر اینها اتهام های سنگینی را نیز متوجه مسلمانان ساخت با اینکه مسلمانان بیشترین زیان و خسارت را از این پدیده متحمل شدند.

کمیته‌های علمی به طور دائم در حال اصلاح متون درسی الازهر هستند

 محمد محرصاوی رئیس دانشگاه الازهر در سخنرانی خود در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از دشمنی توطئه گران با الازهر گفت: این دشمنی ها نشان دهنده تاثیرگذاری اقدامات الازهر است؛ زیرا اگر الازهر ثمری نداشت مورد حمله واقع نمی شد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به ضرورت رجوع به متخصصان هر رشته گفت: هنگامی که ما از اصلاح گفتمان دینی سخن می گوییم باید افراد متخصص عهده دار این کار باشند، زیرا برخی افراد هستند که لباس الازهر بر تن دارند اما از اندیشه الازهر به دور هستند.

وی تاکید کرد: کمیته های علمی ما به طور دائم در حال اصلاح و بازبینی متون درسی و دینی الازهر هستند و از سوی دیگر ارائه آموزش های لازم به مبلغان نیز امر بسیار مهمی است تا کارآیی آنها افزایش یابد.

الازهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha