پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتابخانه جامعه الزهرا سلام الله علیها

حوزه/ مدیر کتابخانه جامعه الزهرا سلام الله علیها گفت: این کتابخانه به دو صورت عمومی و تخصصی با بهره گیری از فناوری های نوین و عرضه آخرین پژوهش ها و رساله های علمی یکی از بزرگترین و جامع ترین کتابخانه های کشور است که در حال حاضر فقط در بخش کتب دربردارنده ۳۲ هزار عنوان کتاب به ۱۲ زبان زنده دنیا می باشد.

معصومه فراهانی در آستانه چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، کتابخانه بزرگ جامعه الزهرا سلام الله علیها را بخشی از بزرگترین مرکز علمی و آموزشی بین المللی حوزه علمیه خواهران،  که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، برشمرد.

*کتابخانه جامعه الزهرا(س) دارای دو بخش عمومی و تخصصی در 4 طبقه می باشد

کتابخانه جامعه الزهرا

وی افزود: این کتابخانه یکی از بزرگترین کتابخانه‌های بزرگ کشور با هدف سرویس دهی به اساتید، محققان و پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران متشکل از دو کتابخانه عمومی و تخصصی شامل بخش‌های مرجع، آرشیو نشریات، پایان نامه‌ها، بانک اطلاعات و شبکه علمی در زمینی به مساحت 1284مترمربع و در 4 طبقه مجزا استقرار یافته است.

*قریب به 72 هزار جلد کتاب به 12 زنده دنیا در مخزن کتابخانه جامعه الزهرا(س) وجود دارد

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی جامعه الزهرا سلام الله علیها از سال 1365 فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: منابع کتابخانه که هر سال بر اساس مصوبات مرکز افزایش پیدا می کند، شامل بیش از 32841 عنوان و 71837 جلد به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی، اردو، آذری، کردی، تاجیک، بنگلادشی، چینی، فرانسه و اسپانیایی است.

خانم فراهانی با اشاره به اینکه مخزن کتابخانه به صورت سیستم قفسه باز اداره می‌شود، بیان داشت: بانک اطلاعات و شبکه علمی کتابخانه به 32 دستگاه رایانه، پرینتر و کپی مجهز می باشد و با فراهم آوردن امکان استفاده از اینترنت، در حال حاضر 172 پایگاه‌ و موتور جستجوگر اطلاعاتی پژوهشی، کتابخانه های دیجیتالی با موضوع علوم اسلامی وانسانی به زبان های انگلیسی و عربی، همچنین ارائه 92 نرم افزار جامع علوم اسلامی و انسانی به منظور بهره مندی محققان و پژوهشگران از منابع اصیل پژوهشی، یکی از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه به شمار می‌رود.

کتابخانه جامعه الزهرا(

* بیش از چهار هزار پایان نامه در مخزن کتابخانه جامعه در دسترس مخاطبان است

وی از پایان نامه ها به عنوان منابع علمی دیگر این کتابخانه یاد کرد و اظهارداشت: پایان نامه های موجود در آرشیو کتابخانه در سطح دو 3161،  سطح سه: 1061 و  رساله های سطح چهار 10 عنوان می باشد.

مدیر کتابخانه بزرگ جامعه الزهرا سلام الله علیها ادامه داد: ارائه بیش از 393 عنوان لوح فشرده شامل؛ دروس عمومی و تخصصی دوره های تحصیلات تکمیلی، سخنرانی‌های مذهبی، علمی، آموزشی که در بخش اسناد دیداری و شنیداری موجود است.

*کتابخانه جامعه دارای بیش از 4 هزار عضو فعال است

وی از دیگر امکانات این کتابخانه پژوهش محور را امکان دسترسی پژوهشگران و طلاب به متن کامل پایان نامه ها در پایگاه ایران داک اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی 3997 نفر و تعداد پژوهشگرانی که در کتابخانه تخصصی عضو فعال هستند 92 نفر است.

وی ادامه داد: ارائه خدمات میز مشاوره شناخت منابع با حضور 10 استاد در گرایش های «تفسیر و علوم قرآن»، «فقه و اصول»،« تعلیم و تربیت»،«تاریخ و سیره»، «فلسفه»، «کلام» و«ادبیات عرب» به پژوهشگران، دانش پژوهان و طلاب از دیگر خدمات پژوهشی کتابخانه بزرگ جامعه الزهرا سلام الله علیها می باشد.

فراهانی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به تعامل و همکاری های علمی این کتابخانه با سایر مراکز حوزوی اشاره کرد و گفت: بنا به درخواست برخی از مراکز مانند حوزه های علمیه و مساجد در مناطق محروم، کتبی به این مراکز اهداء می شود.

*ارسال کتب به مناطق محروم یکی از رسالت های کتابخانه بزرگ جامعه الزهرا(س) می باشد

وی افزود: از سال 97 تا کنون2240 جلد کتاب به روستاها و شهرستان های استان کرمان، خوزستان، فارس، گلستان، گلپایگان و البرز اهداء شده است.

مدیر کتابخانه جامعه الزهراسلام الله علیها در خصوص نحوی همکاری با سایر کتابخانه اشاره کرد و گفت: کتابخانه های تخصصی استان قم مجمعی دارند به نام «مکتا» که اخیراً برخی از دانشگاهها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی عضو شده اند و ما نیز عضو این مجمع هستیم و همکاریهایی داریم.

*یکی از بین المللی کتابخانه های کشور را داریم

خانم فراهانی در خصوص تعداد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از این کتابخانه گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز یکی از بین المللی ترین کتابخانه کشور را هم از حیث دیتا و هم تردد گروه های علمی خارجی را داریم.

کتابخانه جامعه الزهرا(

وی افزود: تعداد بازدید کنندگان خارجی از کتابخانه از ابتدای سال تاکنون 117 نفر  و از کشورهای فرانسه، انگلیس، پاکستان، هند، هلند، ایتالیا، عراق و یمن و تعداد بازدید کنندگان داخلی از ابتدای سال تا کنون 755 نفر از استان های کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، یزد، اصفهان، مازندران و مراکز مختلف استان قم بوده اند.

مدیر کتابخانه جامعة الزهرا سلام الله علیها در پایان  به نحوه استفاده از کتابخانه اشاره کرد و اظهارداشت: استفاده از کلیه خدمات کتابخانه پس از ثبت نام و صدور کارت عضویت امکان‌پذیر است و واجدان شرایط باید دارای ویژگی های از جمله؛ « طلاب شاغل به تحصیل دارای کد تحصیلی فعال در سامانه آموزش جامعه»، « فارغ التحصیلان فعال جامعه با معرفی واحد مربوطه»، « پژوهشگران و همکاران پژوهشی پژوهشکده و معاونت پژوهشی»، «کادر علمی و اساتید جامعه»، «دانشجویان دانشکده هدی»، « دانش‌آموزان دبیرستان‌های دوره دوم مجتمع هدی» و «همکاران جامعه» باشند.

لازم بذکر است: ساعت کار کتابخانه :  18-7 و پنج شنبه ها  12-7 و نشانی آن؛ سالاریه ـ خیابان بوعلی ـ جامعه الزهرا سلام الله علیها علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر مراجعه به  سامانه کتابخانه به نشانیbook.jz.ac.ir با شماره  تلفن:32112198-32112403 و نمابر:32904910  تماس حاصل فرمایند.

گفت وگو: اکبرپوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha