پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سینما

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون با اشاره به این که فیلم های سینمایی دوران طاغوت، عمدتاً مایه شرمندگی فرهنگی بوده است، تصریح کرد: با وجود برخی موفقیت ها و درخشش ها، سینمای کشور همپای انقلاب اسلامی و عظمت آن ، رو به جلو حرکت نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به این که سینمای دوران پیش از انقلاب، متاثر از سینمای هند و تا حدی سینمای آمریکا بود، اظهار داشت: در مجموع آثار تولید و اکران شده در آن ایام به جز معدودی آثار، بیش از آن که مایه فخر و مباهات فرهنگی جامعه ما باشد، زمینه ساز شرمندگی فرهنگی بود و این واقعیتی است که بسیاری از منتقدان سینما با وجود سلایق و گرایش های گاه متضاد به آن اذعان دارند.

وی افزود: به همین خاطر است که یکی از مطالبات مردم انقلابی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 این بود که اصلاح جدی در سینمای کشور رخ دهد چرا که این مردم سینمای انقلابی و متعالی که برگرفته از آرمان هایشان باشد را دوست داشته و دارند.

این پژوهشگر عرصه رسانه همچنین گفت: از این منظر با وجود همه کم و کاستی ها، بعد از انقلاب حقیقتاً انقلابی در سینمای ما شکل گرفت و لذا جای پای انقلاب در سینما بسیار قابل توجه است.

وی اضافه کرد: در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلم های بسیار خوبی در حوزه آرمان های انقلاب اسلامی تولید و عرضه شد اما با این حال اگر بخواهیم از موضع گسترده تر و جامع تر به قضیه نگاه کنیم، باید اذعان داشته باشیم که متاسفانه سینما همپای خود انقلاب نتوانست به پیش برود و انتظارات امت انقلابی را تامین کند.

حجت الاسلام و المسلمین آتش زر بیان داشت: به هر حال باید توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران از معدود انقلاب های بزرگ تاریخ بشری است که دارای ویژگی ها و شاخصه های برجسته ای است که حتی با انقلاب فرانسه و روسیه نیز تفاوت دارد چرا که شاخصه فرهنگی آن بارزتر است که باید نشانه آن در هنر سینما مشهودتر باشد.

وی گفت: امروزه یکی از ابزارهای مهم در راستای تکوین هویت جامعه انسانی، سینما است و روز به روز هم تاثیر آن بیشتر به چشم می آید و از این حیث با توجه به اهمیت و عظمت انقلاب اسلامی انتظار می رفت که سینمایی در خور بزرگی آرمان های آن شکل بگیرد که در این خصوص متاسفانه آن انتظار محقق نشد.
این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: در واقع با توجه به داشته ها و مایه های پررنگ فرهنگی انقلاب اسلامی باید ما به این سمت و سو حرکت می کردیم ، اما این که این طور نشده باید به طور دقیق و علمی و کارشناسی، آسیب شناسی و ریشه یابی شود.

وی افزود: البته این سخن به آن معنا نیست که سینمای ما قابل افتخار در طول این چهل ساله نبوده است چرا که انصافاً هر ساله چند فیلم خوب و برآمده از فرهنگ انقلابی در کشور تولید و اکران شده است اما انتظارها در این خصوص بیش از این ها می باشد و باید به این ابعاد توجه جدی تری صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین آتش زر در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اگر نگاه تحلیلی به قضیه داشته باشیم باید بگوییم که با توجه به آمدن مدیریت های متفاوت به عرصه سینما و هنر و عدم نگاه کلان به این مسایل، همچنین سیاست گذاری های ناقص و ناکارآمد، متاسفانه این امکان بزرگ از انقلاب اسلامی گرفته شد که بتواند فراتر از مرزهای داخلی در عرصه بین الملل، الهام بخش و موثر باشد ، هر چند که بی تاثیر نیز نبوده است چرا که در عین حال با همه این ضعف ها و فاصله هایی که داشتیم ، الان باز هم با همین آثار معدود و محدودی که داریم ما در سطح جهان اسلام و به خصوص در منطقه غرب آسیا به عنوان سینمای اول شناخته می شویم.

وی افزود: عرض بنده این بود که با این الهام بخشی ها که واقعاً قابل تقدیر است، اما این میزان تاثیرگذاری در حد و قواره تاثیر شگرف انقلاب اسلامی در دنیای امروز نبوده است

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین گفت: گرچه سینمای ما به لحاظ تکنولوژیکی با سینمای آمریکا فاصله مشهودی دارد، اما ما دارای امکان بزرگی مثل محتواها و فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و اسلامی هستیم که به این وسیله می توانیم در قالب های جذاب این حقیقت انقلاب اسلامی و دستاوردها و برکات آن را به دنیا نشان دهیم

وی یادآور شد: خوشبختانه در سال های اخیر با دغدغه مندی برخی فیلمسازان و جریانات، جرقه هایی در این خصوص زده شده و فیلم های قابل افتخاری داریم و همین تک فیلم های ما می تواند جریان ساز باشد اما هنوز آن ظرفیت انقلاب توسط سینمای ایران به کار گرفته نشده که باید این ضعف در سایه مدیریت هوشمند و نگاه انقلابی و جهادی مرتفع گردد.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha