شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم کرسی تلاوت کرمان

حوزه/ حجت الاسلام احمد مومنی در زمانه کنونی بحث جهاد فرهنگی بحثی بسیار مهمی است که از مجاهدان در این عرصه باید به عنوان مجاهدان خاموش یاد کرد؛ زیرا نتیجه فعالیت‎های آن‎ها دراز مدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کرمان، کرسی تلاوت قرآن کریم همراه با بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام حاجی آبادی، مدیر علمیه مدرسه معصومیه و صالحیه کرمان، با حضور طلاب و اساتید برگزار شد.

در این مراسم بعد از قرائت قرآن توسط چند تن از طلاب قاری، حجت الاسلام احمد مومنی، معاون تهذیب حوزه علمیه کرمان با اشاره به آیه 84 سوره اسرا گفت: در این آیه به یک بحث محوری و قاعده کلی در امر تربیت اشاره شده است. زمانی که به مباحث تربیتی نگاه کنیم، میبینیم که افراد بر اساس آن اکتساباتی که قبل از تولد و بعد از آن در خانه و جامعه بدست آوردهاند، دارای شخصیتی میشوند که این شخصیت با شخصیت افراد دیگر متفاوت است. نکته اساسی این است که ما باید به ورودی های خودمان که سازنده شخصیت ما است توجه داشته داشته باشیم.

وی افزود: روایات ذیل این آیه شاکله را به نیت تعبیر کردهاند. یعنی بر اساس اکتسابات و شخصیت هرکس، اعمالی از او سر میزند که نشان گر نیات او هستند. نیت همان جهان بینی و تصمیمات انسان است که ریشه در اکتسابات او دارند.

معاون تهذیب حوزه علمیه کرمان به توصیف خداوند در رابطه با افراد مجاهد اشاره کرد و بیان داشت: خداوند در قرآن کریم میفرماید «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَة» (نسا/ 95) مرکز شخصیت انسان مجاهد با کسانی که اهل قعود هستند، متفاوت است،. این انسان دارای تحرک، توکل بر خدا، شجاعت و... است و شاکله متفاوتی دارد با کسی که ترس بر او غلبه دارد و اهل قعود است. در فرهنگ اسلامی انسان مجاهد زمانی که حرکت میکند تنها به خداوند توجه دارد و تنها برای او جهد و تلاش میکند. تفاوت انسان مجاهد با پر تلاش در همین نکته یعنی نیت او است‌. زمانی که شاکله انسان شکل گرفت انسان آرام آرام یا به مجاهد تبدیل میشود یا به قاعد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  در زمانه کنونی بحث جهاد فرهنگی بحثی بسیار مهمی است که از مجاهدان در این عرصه باید به عنوان مجاهدان خاموش یاد کرد؛ زیرا نتیجه فعالیتهای آنها دراز مدت است. در سلسله رجال اشرف مجاهدین، رسول الله(ص) است و ‌در سلسله نسای اشرف مجاهدین، حضرت فاطمه زهرا(س) هستند. سایر مجاهدین در ذیل این عزیزان تعبیر میشوند که یکی از این مجاهدین آقای حاجی آبادی بود که شاگرد شاگردان حقیقی مکتب اهل بیت(ع) و فردی خستگی ناپذیر در عرصه تبلیغ و تربیت بود. که در مناطق جنوبی استان کرمان و تربیت طلاب و دانش آموزان خدمات زیادی داشت.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha