شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمود پاک نیت

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی ما هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کردیم، داستان هر یک از این بزرگان توان این را دارد که قصه یک سریال یا فیلم باشد.

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره حضورش در سریال دفاع مقدسی «مینو» اظهار کرد: وقتی فیلمنامه این سریال به من پیشنهاد شد برای انتخاب آن وسواس زیادی به خرج دادم، چون باور دارم کاری که در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شود کیفیت لازم را داشته باشد تا بتوان مفاهیم مورد نظر را به شکل مطلوبی به بیننده منتقل کند، دلیل دیگرم برای این حساسیت به آثار بی‌کیفیتی مربوط می‌شود که این روزها در این حوزه تولید می‌شود و به نوعی بخشی از مخاطبان را از این دست تولیدات دور کرده، درصورتی‌که باورم این است در این عرصه می‌توان تا سال‌ها تولید کرد.

وی افزود: در سینما یا تلویزیون آثار نمایشی بر اساس یک یا چند شخصیت تولید می‌شوند. این نکته را گفتم تا بگویم در هشت سال جنگ تحمیلی ما هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کردیم، داستان هر یک از این بزرگان توان این را دارد که قصه یک سریال یا فیلم باشد. بگذارید مثالی بزنم، شهیدان رضا و سعید شعبانی دو شهیدی بودند که در رشته پزشکی مشغول تحصیل بودند، اما در زمان جنگ به فرمان امام (ره) به جبهه رفتند تا از آب، خاک و انقلابشان دفاع کنند. این دو می‌توانستند به درس خود ادامه داده و امروز در آرامش کامل زندگی کنند، اما آنها دریافته بودند اگر آنها جهاد نکنند نسل آینده امنیت و آرامش نخواهد داشت.

پاک‌نیت ادامه داد: وقتی به این ایثار فکر می‌کنیم نمی‌توانیم لب به تحسین نگشاییم به ویژه در شرایط فعلی که برخی افراد خود را دربند مسائل مادی کرده‌اند و از این نکته که چه خون‌هایی ریخته شده تا آنها امروز در آرامش باشند غافل هستند. مطلب دیگری که در این میان برایم آزار دهنده است، ادعای عده‌ای است که معتقدند سینمای دفاع مقدس دیگر جذابیت خود را از دست داده است. این گفته به نظرم بی‌انصافی به خون شهداست، چون اگر فیلم‌هایی مورد نظر نمی‌توانند در گیشه موفق باشند دلیلش موضوع آن نیست، بلکه ساختار آن تولیدات است. با توجه به این توضیحات، وقتی مطمئن شدم، تیم سازنده «مینو» از تخصص کافی بهرمند است بازی در آن را پذیرفتم و خیلی خوشحالم امروز جواب خوبی هم از این اعتماد دریافت کردم.

وی با بیان این‌که مردم از پخش آثار دفاع مقدسی رضایت دارند، گفت: در زمان پخش سریال «مینو» من بارها از زبان مردم شنیدم که به موضوع سریال بسیار علاقمند هستند، به ویژه آنها بیان می‌کردند که چنین کارهایی برای آنها دهه 60 را یادآوری می‌کند، دهه‌ای که مردم نسبت به هم بسیار مهربانتر از زمان حال بودند. مردم همچنین تاکید داشتند مینو سریالی بود که به سطح شعور آنها احترام گذاشته و با سطحی‌نگری آنها را از کار در نکرده است. در حقیقت آنها به روی حقیقت‌گرایی محموعه تاکید داشتند و بیان می‌کردند چنین آثاری می‌تواند به نوعی ادای احترام به شهدای هشت سال جنگ تحمیلی باشد.

این بازیگر ادامه داد: وقتی از بحث دفاع حرف می‌زنیم نباید خود را محدود به دفاع مقدس کنیم، چون در سال‌های اخیر ما شهدای دیگری هم تقدیم انقلاب کرده‌ایم که باید یاد و خاطره آنها گرامی داشته شود، شهدای مدافع حرم از این جمله هستند که مظلومیتشان حتی از شهدای دفاع مقدس هم بیشتر است، زیرا آنها کیلومترها دورتر از وطنشان برای دفاع از حریم ولایت به جهاد برخواستند و مزد ایثارشان را هم با شهادت دریافت کردند.

پاک‌نیت با بیان این‌که درباره شهدای مدافع حرم فیلمسازی کردم جز واجبات است، گفت: چند سال پیش شبکه‌های فارسی زبان ماهواره هجمه‌ای زیادی نسبت به مدافعان حرم انجام دادند، اما خوشبختانه این موضوع از سوی سیما پاسخ داده شد.  روشنگری تلویزیون این مهم را برای همه مردم آشکار کرد که حضور مدافعان حرم در سوریه برای دفاع از ولایت، مردم مظلم سوریه و دفاع از حقانیت شیعه بود، همچنین حضور آنها باعث شد که امنیت در داخل کشور تضمین شود، البته باید تاکید کنم که روشنگری مورد نظر بیشتر در قالب برنامه‌های مستند و گزارشی رخ داد و ما در حوزه نمایش کار چندانی نکردیم، اما فکر می‌کنم امروز که دیگر خطر داعش با تلاش مدافعان حرم سرکوب شده، ضروری است در این حوزه فیلم و سریال ساخته شود.

بازیگر سریال شهرزاد با بیان این‌که برای تولید فیلم‌‌های دفاع مقدسی باید از خبره‌ترین نیروها بهره برد، گفت: فیلم خوب ساختن الزامات خاص خود را طلب می‌کند، اما در گام اول فیلمنامه مهمترین فاکتور است. در ادامه کارگردانی و انتخاب بازیگر همه حرف‌های مهمی برای گفتن دارد که باید به آن توجه ویژه کرد. در کنار موضوعات فنی به نظرم داشتن باور به موضوع که درباره آن اثر ساخته می‌شود نزد سازندگان آن یکی دیگر از الزاماتی است که متاسفانه به آن آنگونه که باید توجه جدی نمی‌شود اتفاقی که من از آن به عنوان پاشنه آشیل آثار اینچنینی نام می‌برم.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: بازی در فیلم‌های تاریخی یا دفاع مقدسی بسیار سخت از آثار آپارتمانی است، اما اگر بازیگر بداند کاری که انجام می‌دهد ماندگار خواهد شد، آن سختی‌ها را با جان و دل خواهد پذیرفت. درباره خود من تجربه ثابت کرده همیشه سعی کردم، بهترین انتخاب را برای بازی داشته باشم، اما در نهایت این مردم هستند که باید درباره پرونده من قضاوت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha