جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه نماز جمعه ضمن محکومیت حکم زندان ابد علیه شیخ علی سلمان، از مقامات بحرینی خواستند این حکم را لغو کرده و راه گفتگو را در پیش گیرند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه نماز جمعه ضمن محکومیت حکم زندان ابد علیه شیخ علی سلمان، از مقامات بحرینی خواستند این حکم را لغو کرده و راه گفتگو را در پیش گیرند.

سید فضل الله: حکم زندان ابد علیه شیخ علی سلمان را محکوم می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله در خطبه نماز جمعه گفت:  دولت جدید لبنان بعد از گذشت 9 ماه و بعد از اینکه بحران اجتماعی، اقتصادی و مالی به اوج خود رسید، تشکیل شد و اکنون دولت لبنان مسئولیت های بسیاری دارد که باید به آن عمل کنند و اولین آن مبارزه با فساد است.

سید فضل الله به حوادث ونزوئلا اشاره کرد و  گفت: ونزوئلا با مسائل عرب و مسلمانان همسبتگی داشته و با تجاوز اسرائیلی ها مخالفت کرده و با اشغالگران و جرایم آن علیه ملت فلسطین مقابله کرد و رابطه اش را با دشمن صهیونیستی قطع نمود.

وی افزود: از ملت ونزوئلایی می خواهیم که از ورود به جنگ داخلی که همچنان تعدادی از کشور های عربی و اسلامی از آن رنج می برند، دوری کرده و از گفتگو برای حل بحران استفاده کنند.

سید فضل الله در خصوص حوادث بحرین گفت: ما حکم زندان ابد که علیه شیخ علی سلمان رئیس جمعیت وفاق اسلامی بحرین صادر شده را محکوم می کنیم و از مقامات بحرینی می خواهیم این حکم را لغو کرده و راه گفتگو را در پیش گیرند؛ چرا که این راه برای استقرار و توازن بحرین بهتر است.

شیخ دعموش: حزب الله از اصول و مبانی برخوردار است که از آن دست بر نخواهد داشت

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه گفت: حزب الله از اصول و مبانی برخوردار است که از آن دست بر نخواهد داشت و امیدواریم که این هیچ کس در خصوص بررسی این اصول وقت کشی نکند.

وی افزود: حزب الله با مسئولیت ملی و در نهایت جدّیت در خصوص پرونده های اساسی کار می کند و اولویت آن در دولت جدید اصلاح وضع اقتصادی و مبارزه با فساد و حل مشکلات معیشتی است.

شیخ حبلی: باید با آفت تروریسم که اسلام را مورد هدف قرار می دهد، مقابله کرد

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت لبنان بر ضرورت تلاش همگی برای تحکیم مفهوم وطن و شهروندی و نقش علما در تقویت مفهوم هم میهنی و وطن پرستی تاکید کرد.

وی افزود: همایش ها نباید تنها به سخن اکتفا کنند، بلکه وارد عمل شوند و نقش علما را در ساختن وطن و مبارزه با آفت تروریسم که دین اسلام را تهدید می کند، برجسته سازند.

شیخ حبلی خواستار مقابله با هجمه های تفکیری علیه اسلام شد و گفت: برخی مراکز با عنوان خدمت به قرآن کریم و حدیث شریف، اندیشه تروریستی تکفیری را وارد اذهان جوانان مسلمان می کرده و آنان را از دین منحرف می کنند، به ویژه در سطح مذهب اهل سنت که به نظر می رسد بیشتر از سایر مذاهب اسلامی مورد هدف قرار دارد.

روحانی اهل سنت نسبت به اندیشه وهابیت که بر مساجد، منبر ها و مدرسه ها سلطه دارد هشدار داد و گفت: این مسئله منجر به بروز اندیشه جاهلی و تعصب می شود.

وی افزود: اگر علما به نقش خود عمل می کردند، مردم می فهمیدند که از اهداف شریعت عشق به وطن است.

شیخ قبلان: امت اسلامی و عربی در جهت خلاف منافع مردم حرکت می کند

شیخ احمد قبلان مفتی جعفری ممتاز لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: اینکه امت عربی و اسلامی رنج می برد به خاطر این است که در جهت خلاف خیر و منافع مردم حرکت می کنند و برای امنیت و استقرار اجتماعی، روانی و روحی آن تلاش نمی کنند.

وی افزود: سیاست های هرج و مرج، تناقض، کینه توزی و درگیری بر سر منافع و اهداف نشان دهنده فاصله میان رهبران و مردم و عدم اعتماد مردم به حکومت است.

شیخ قبلان اشاره کرد: دولت جدید لبنان بعد از خسارت های سیاسی و اقتصادی که به کشور وارد کرد، تشکیل شد و امیدواریم که این مسئله راهی برای حل مشکلات و چالش های کشور باشد.

شیخ یاسین: دولت جدید نباید از بیانیه وزارتی خود کوتاه بیاید

شیخ علی یاسین رئیس انجمن علمای صور در خطبه نماز جمعه گفت: دولت جدید لبنان نباید از بیانیه وزارتی عقب نشینی کند؛ چرا که اوضاع اقتصادی و اجتماعی در سایه اوضاع بحرانی منطقه، شهروند را در تحت فشار مفسدین قرار می دهد.

وی افزود: بیانیه ی وزارتی باید بر مثلث مقاومت، ملت و ارتش که لبنان را در مقابل تهدیدات مستمر اسرائیل حفظ کرده و بر حفظ حاکمیت لبنان و بر مخالفت با تهدید ها و تحریم های آمریکایی صهیونیستی تاکید کند.

شیخ یاسین تاکید کرد: دولت جدید باید آرمان های مردم را در مبارزه با فساد و هدر رفتن اموال و دزدی از طریق قانون گذاری تحقق بخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha