پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حضور آیت الله اعرافی در گلزار شهدا و اجلاسیه نماز در مصلای نی‌ریز

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه ۲۰ شاخص برای مسجد تراز تعریف شده است گفت: مسجد باید به دست مردم و روحانیت اداره شود و هرگز نمی خواهیم مسجد را دولتی کنیم، بلکه دولت باید مسجدی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز در اجلاس نماز شهرستان نی ریز، با بیان این که نماز یک عبادت معمولی و یک راه متعارف به تقرب خداوند نیست، بلکه محور تقرب انسان ها به خداوند است، گفت: نماز جلوه گاه عالی ترین عشق انسان به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه نماز در فلسفه، فکر، فقه، اندیشه و اخلاق اسلامی جایگاهی بی نظیر دارد، ادامه داد: نماز سرآمد عبادت ها، قله نیایش ها و نکته برجسته تقرب انسان به خداوند است و بیشترین توصیفات و تاکیدات در قرآن کریم و روایات در میان اعمال و فرایض متوجه نماز است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، نماز را نگین عبادات خواند و در ادامه تاکید کرد: نماز در اسلام جایگاهی بی بدیل و بی نظیر در همه رفتار ها دارد، نماز بالاترین راه تقرب به خداوند به شمار می رود.

وی ادامه داد: نماز مانند سایر عبادات دو چهره دارد، چهره ظاهری که در فقه تبلور یافته است، چند هزار حکم و قانون در باب نماز، این چهره ظاهری را برای ما ترسیم کرده، آن قدر نماز از جایگاه بزرگی برخوردار است که چند هزار قانون در باب نماز در فقه ما وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: تعالیم و دستورهای ظاهری نماز برای آن است که به دنیای درون نیاز و به عشق وافر خدایی در نماز برسیم، ظاهر لازم است، اما همه آنها باید دریچه هایی از عالم غیب باز کند، لذا غیر از احکام و آداب نماز باید راز های نهان نماز نیز به روی نمازگزاران گشوده شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که اجلاس نماز نی ریز و استان فارس باید دریچه های معنوی نماز را به روی دانش آموز، دانشجو و نسل جوان باز کند، عنوان کرد: گشوده شدن دروازه های عرفان در جوانی ارزش دارد؛ حضرت فاطمه(س) دختر جوانی بود که قله های رفیع را در همان جوانی طی کرد.

وی با اشاره به این که اگر نماز تمام زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد آن گاه مشخص می شود که نماز واقعی است، اظهار کرد: نماز اخلاق انسان را پاک و جامعه را از انحرافات مصون می دارد و نور افشانی می کند و قلب زندگی مومنان به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماز را محور همه اعمال دانست و بیان داشت: نماز پیام های مهم اجتماعی دارد، بخش مهمی از نماز به عید، جمعه و مسجد گره خورده، به این معنا که نماز در فلسفه عبادات اسلامی کاملا جمعی است؛ نماز همزمان با آن که رشته های دل  را به عالم معنا گره می زند، همزمان به رشته عموم جامعه نیز گره می زند؛ نماز یک ارتباط صمیمی بین عموم مسلمانان ایجاد می کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور  تصریح کرد: نماز با امامت و ولایت گره خورده است؛ ائمه جماعات باید الگوهای اخلاق، طهارت، پاکی و الهام بخش در زندگی باشند.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود با بیان این که در برنامه ریزی هایی که حوزه برای آینده خود و جامعه دارد، تاکید می شود حوزه و روحانیت نهادی است که باید در خدمت جامعه معنا پیدا کند، گفت: روحانیت، در تاریخ هدفی جز خدمت به جامعه نداشته است. امروز بیش از هر زمانی حوزه و رحانیت باید خود را در خدمت جامعه تفسیر کند

وی با اشاره به این که برنامه های گوناگون برای تقویت پاسخگویی حوزه به نیازهای امروز و رسیدن به حوزه پاسخگوتر در حال طراحی است، طرح آمایش حوزه را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: در طرح برنامه پنج ساله حوزه، یک محور را مسجد قرار داده ایم، که حداقل هر هزار نفر دارای یک مسجد در دسترس باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: مسجد باید در جای مناسب قرار داشته باشد و نباید داشته هیچ روستایی بدون مسجد باشیم؛ مسجد باید جای رسیدگی به نیازمندان و معالجه آسیب های اجتماعی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه 20 شاخص برای مسجد تراز تعریف شده است، تاکید کرد: باید کمک کنیم یک برنامه بلند مدت برای رسیدن به مسجد تراز داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای داشتن مسجد تراز همه نهادها باید تلاش کنند، همچنین دولت و مسئولان در زیرساخت ها کمک کنند، اما اصل آن است که مسجد به دست مردم و روحانیت اداره شود؛ هرگز نمی خواهیم مسجد را دولتی کنیم، بلکه دولت باید مسجدی شود.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسجدی شوند، ادامه داد:  روحانیت باید مسجد تراز را اداره کند  مسجد نباید به انتظار دولت و بودجه های رسمی بنشیند افتخار حوزه های علمیه نیز این است که همیشه از مردم و در کنار مردم بوده اند در آینده نیز باید همین شاخص ها را داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان فارس، استانی تاریخی و فرهنگ ساز است، اظهار داشت: استان فارس مهد مراکز دینی و جایگاه های دینی بوده است.

وی با بیان اینکه از استان فارس عالمان بزرگی برخاسته اند، افزود: مکاتب بزرگ فلسفی، فقهی و کلامی و اندیشه های متعالی در این استان پایه ریزی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فیلسوفان، فقیهان، متکلمان و مراجع بزرگی از استان فارس پا به عرصه وجود نهاده اند، تصریح کرد: امروز هم استان فارس از درخشش و فروغ بزرگ علمی و فرهنگی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه حوزه های بزرگ و دانشگاه های سرافراز استان فارس در فعالیت های گوناگون علمی و فرهنگی در ایران پر فروغ اند، عنوان کرد: شیراز و استان فارس در تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی اثر گذار، الهام بخش و راهگشا بوده است؛ علمای بزرگ، شهدای سر افراز، ایثارگران، فرهیختگان و دانشمندان آن از مفاخر ایران و اسلام و انقلاب اسلامی به شمار می روند.

آیت الله اعرافی، خدمات و پیشگامی فارس را در انقلاب اسلامی درخور تقدیر و تحسین دانست و بیان داشت: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باید از فارس و شهر های سرافراز و از همه پیشرفت های علمی هنری، فناوری و ... نام بیاوریم و از همه کسانی که در این درخشش فعال و نقش آفرین بوده اند، تجلیل کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه شهر نی ریز در استان فارس همچون نگین می درخشد، خاطرنشان کرد: ادب، هنر، علم و دانش، صنعت، زراعت و تلاش مستمر فرزندان شهرستان، علما و مفاخر آن برای همه جای تجلیل و تکریم دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha