جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهران رجبی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گقت: جشنواره فیلم فجر، سی‌و‌هفتمین دوره خود را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌کند، اما مسئولان برگزاری این رویداد به یاد داشته باشند که تنها توجه به ارزش های اسلامی و انقلابی است که می‌تواند ماندگاری این فستیوال را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مهران رجبی بازیگر فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» درباره حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: من هر ساله با چند فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت دارم، اما خوشحالم امسال با فیلمی در این رویداد حاضر هستم که از بابت حضور در آن بسیار خوشحال هستم. رسول صدر عاملی یک نام آشنا در سینمای ایران است که با فیلم‌های خود همیشه جریان سازی داشته است. این فیلمساز جدا از موضوعات اجتماعی در سینما به دنبال چیز دیگر هم است آنهم توجه به ارزش‌هایی است که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: «سال دوم دانشکده من» درباره گناه است. در این فیلم بیان می‌شود همه ما در موقعیت‌های مختلف در معرض گناه کردن قرار داریم، اما این‌که تا چه حد می‌توانیم در مقابل آن مقاومت کنیم به ایمان و اراده ما منوط است. در این فیلم بر خلاف بسیاری از تولیدات سینما، آدم‌ها در مقابل گناه عاجز نشان داده نمی‌شوند، بلکه گفته می شود هم  می‌توان رفاقت کرد هم اینکه گناه را به حاشیه راند. موضوع دیگری که حتماً باید به آن اشاره کنم شکل بیان هدف ارزشمند فیلم است. فیلم قصه خود را در میان جوانان جستجو می‌کند، چون می‌داند نیاز این قشر از جامعه بیش از دیگر اقشار قادر است در آینده این سرزمین ایفاگر نقش باشد.

رجبی با تاکید بر این‌که سینمای دینی را به هیچ گونه دیگر در سینما نمی‌توان مقایسه کرد، گفت: به نظرم در همه جای دنیا، فیلم‌های دینی مخاطبان فراوان دارد، چون موضوعی که در آن مطرح می‌شود با فطرت آدمی پیوند خورده است، اما شکل بیان موضوعات دینی است که تعداد مخاطبان آن را مشخص می‌کند. در ضمن معمولاً در فیلم‌های ایرانی موضوعات دینی در یک قالب خاص روایت می‌شود، برای همین هم تماشاگر از آن اشباع شده است، اما فیلم‌هایی نظیر «سال دوم دانشکده من» تا به حال کمتر روایت شده‌اند. برای همین تماشاگر آن را پس نخواهد زد.

این بازیگر ادامه داد: همیشه این نکته را از زبان کارشناسان سینمایی می‌شنویم که موضوعات دینی را برای جوانان باید با زبان خود خودشان بیان کرد. فیلم جدید رسول صدر عاملی سعی دارد در این مسیر قدم بردارد. درباره کارگردان این کار نیز باید نکته‌ای را بیان کنم. من بارها شاهد جلسات متعدد صدرعاملی با جوانان و دانشجویان بوده‌ام. این امر نشان می‌دهد، وی به روی کیفیت و حرف فیلمش تاکید ویژه دارد، پس عموم کارهایش جریان ساز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سینمای این روزهای ما در چنگ آثار سطحی گرفتار آمده‌اند که متاسفانه عنوان کمدی را روی خود نهاده‌اند، در صورتیکه این شکل از سینما می‌تواند حامل کارهای ماندگاری در سینما باشد، اما فرصت‌طلبان اجازه چنین کاری را از هنر هفتم گرفته‌اند! البته برای رهایی از این وضعیت انتظار نمی‌رود با یک روش به موفقیتی دست یابیم، بلکه باور من این است باید یک خرد و اراده ملی وجود داشته باشد تا در این زمینه به موفقیت‌های مورد نظر نزدیک شویم.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: جشنواره فیلم فجر با حمایت‌های خود از فیلم‌های ارزشی قادر است نقش بسیار مهمی در اعتلای سینمای فاخر بر می‌دارد. این اتفاق با حمایت‌های این فستیوال ممکن می‌شود. این گفته به معنای نادیده گرفتن دیگر فیلم‌ها نیست، بلکه همین اندازه که امکان حضور و قضاوت صحیح فراهم باشد به نظرم اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خود در برخی فیلم‌های سطحی حضور می‌باید؟ اینگونه جواب داد: خوشحالم که این سوال را مطرح کردید، چون مطمئن هستم افرادی که این مصاحبه را می‌خوانند این پرسش را خواهند داشت. من به عنوان بازیگر همیشه سعی کردم دو روش را در انتخاب کارهایم مد نظر قرار دهم. روش اول فیلم هایی نظیر «سال دوم دانشکده من» «زیر نور ماه» و.... است که با عشق علاقه در آنها حاضر می شویم و دسته دیگر، فیلم هایی هستند که تنها برای درآمدزایی در آن حضور پیدا می‌کنم، چون باید امورات زندگی خود را بگذرانم، والا اگر بخواهم تنها به فیلم‌های فاحر اتکا کنم شاید تنها در سال یک یا دو بار جلوی دوربین بریم. آیا با این تعداد فیلم می‌توان هزینه‌های زندگی را تامین کرد؟ بنابراین وقتی بحث قضاوت پیش می‌آید باید همه جوانب را سنجید تا بتوان به بازیگر هم حق داد.

وی ادامه داد: اما یک نکته را می‌توانم به روشنی بیان کنم. آنهم این‌که هر گاه دو پیشنهاد را به طور همزمان داشته باشم،، سعی کرده‌ام کاری را انتخاب کنم که به لحاظ هنری ارزش‌های بیشتری را در بر داشته باشد.

رجبی با بیان این‌که سینمای کودک یکی از ضروریات سینماست، بیان کرد: در این گفت‌وگو می‌خواهم به روی نکته توجه ویژه داشته باشم. آنهم جایگاه سینمای کودک است که سالهاست مهجور واقع شده است، هرچند در دو یا سه سال اخیر، سعی شده این گونه رونق دهه 60 را مجدداً باز یابد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد بعد از یک دهه ما تاثیر آن را در سینمای بزرگسال هم به خوبی شاهد خواهیم بود.

بازیگر فیلم «مارمولک» در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر، سی‌و‌هفتمین دوره خود را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌کند، اما مسئولان برگزاری این رویداد به یاد داشته باشند که تنها توجه به ارزش های اسلامی و انقلابی است که می‌تواند ماندگاری این فستیوال را تضمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha