جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سفر آیت الله اعرافی به پاکستان

حوزه/ آیت الله اعرافی در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان امروز جمعه با حضور در نمایندگی جامعة المصطفی در پاکستان با در نشست‌های جداگانه با مدیران، طلاب برادر و طلاب خواهر جامعة المصطفی دیدار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان امروز جمعه با حضور در نمایندگی جامعة المصطفی در پاکستان با در نشست‌های جداگانه با مدیران، طلاب برادر و طلاب خواهر جامعة المصطفی دیدار کرد.

 مدیر حوزه های علمیه ایران در دیدار با مدیران و معاونان جامعة المصطفی و مدارس وابسته به آن در اسلام آباد و کراچی؛ پس از شنیدن گزارش ها و پیشنهادهای مدیران جامعة المصطفی در سخنان خود در این نشست، راهکارهایی را برای پیشبرد اهداف و برنامه های جامعة المصطفی بیان کرد و در ادامه به برخی ظرفیت های حوزه علمیه برای ارتقای نمایندگی جامعة المصطفی در پاکستان اشاره کرد.

سفر آیت الله اعرافی به پاکستان

حضور در جمع طلاب برادر المصطفی

آیت الله اعرافی امروز در ادامه بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی شاخه پاکستان در میان طلاب برادر حوزه علمیه المصطفی حضور یافت و در سخنان خود ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی محصول مجاهدت ها و رهبری امام خمینی بود و امام خمینی از آنجا توانست چنین انقلابی را رهبری کند که شخصیتی برجسته و منحصر به فرد داشت و طلاب علوم دینی شایسته است از شخصیت امام خمینی درس بگیرند.

سفر آیت الله اعرافی به پاکستان

ضرورت الگوگیری از شخصیت علمی و معنوی امام خمینی(ره)

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود به شخصیت برجسته علمی امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام خمینی در چندین عرصه علوم اسلامی در عالی‌ترین درجات و قله قرار داشت و در فلسفه، کلام، فقه، اصول و عرفان و حتی در نویسندگی و ادبیات و شعر از شخصیت‌های برتر علمی بود و گرچه استعداد و نبوغ فوق العاده‌ای داشت، اما این حد از پیشرفت علمی محصول تلاش و مجاهدت و عمق فکری و معرفتی امام خمینی است به گونه ای که ایشان پیش از سی سالگی کتاب "مصباح الهدایة" را به عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند عرفانی نگاشت.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود به شخصیت معنوی و اخلاقی امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام خمینی در تهذیب نفس و ابعاد معنوی و اخلاقی خود زحمت بسیاری کشید.

ایشان افزود: ویژگی دیگر امام خمینی زمان شناسی و دنیاشناسی امام خمینی و توجه ایشان به اقتضاءات دنیا و بصیرت فوق العاده ایشان بود.

آیت الله اعرافی در ادامه جلسه با طلاب "المصطفی" خطاب به طلاب توصیه هایی را مطرح کرد و از آنها خواست درس های خود را با هم مباحثه کنند و تلاش کنند در جلسات درس اهل اشکال و مناقشه باشند و با ذهن نقادانه در کلاس حضور پیدا کنند و زیاد اهل مطالعه باشند و زبان عربی را نیز به خوبی یاد بگیرند و از سوی دیگر با متن جامعه مرتبط باشند و تلاش کنند با خانواده و دانش آموزان و اهالی مسجد و محله ارتباط داشته باشند تا از طریق این ارتباط بتوانند طلبه موفق تری باشند.

 

حضور در جمع طلاب خواهر المصطفی

آیت الله اعرافی در ادامه بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی شاخه پاکستان در میان طلاب، اساتیدو کارکنان حوزه خواهران المصطفی حضور پیدا کرد و در سخنان خود در این مراسم به بیان مطالبی درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا(ع) پرداخت و به ویژگی های بارزی همچون معرفت، بصیرت، زمان شناسی، مقاومت، شجاعت، ایثار، مدیریت بحران در شخصیت نورانی حضرت فاطمه(ع اشاره کرد.

سفر آیت الله اعرافی به پاکستان

توجه به مبانی دیدگاه اسلام درباره زن

مدیر حوزه های علمیه گفت: ما باید به دیدگاه اسلام به زنان و جایگاه زنان توجه کنیم و این دیدگاه بر سه مبنای مهم استوار است اول اینکه اسلام نگاهی جامع و متوازن به بعد انسانی زن دارد، زیرا زن از نگاه اسلام یک انسان است و به عنوان انسان از شخصیتی جامع و متوازن برخوردار است و جامعیت انسان شامل ابعاد دنیوی و اخروی؛ مادی و معنوی و تمام ساحت های فردی و اجتماعی انسان است.

ایشان افزود: مبنای دوم دیدگاه اسلام نسبت به زن به ویژگی زن بودن او توجه دارد و اسلام در این زمینه سه سطح از مصلحت را مورد توجه قرار می دهد که نخست مصلحت زن به عنوان یک فرد و انسان و دوم مصلحت زن به عنوان عضوی از خانواده و بلکه مهم ترین رکن خانواده است و سوم مصلحت زن به عنوان عضوی از اجتماع است و از این رو در اسلام مصالح فردی و خانوادگی و اجتماعی، مجموعه از مصالح را تشکیل می دهد که این مجموعه با تنظیمی که در اسلام صورت گرفته مصلحت زن را به بهترین شکل تامین می کند.

آیت الله اعرافی گفت: سومین مبنای دیدگاه اسلام درمورد زن این است که زن علاوه بر اینکه در ابعاد فردی و تربیت فردی ایفای نقش می کند در بعد اجتماعی و خانوادگی نیز کانون اصلی تربیت خانوادگی و اجتماعی را شکل می دهد.

در موضوع زن نباید برخوردی منفعلانه با غرب داشته باشیم

مدیر حوزه‌های علمیه ایران در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: موضوع زن از موضوعات مهم مواجهه اسلام با تمدن غربی است و همان طور که مقام معظم رهبری فرموده منظومه اسلام در مورد زن منظومه ای پرافتخار و عمیق است و از این رو نباید ما در موضوع زن برخوردی منفعلانه با دنیای معاصر داشته باشیم، بلکه باید با ارائه این منظومه معرفتی تهاجمی به تمدن غربی داشته باشیم.

ایشان ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(ع) در کنار حضرت خدیجه(ع) و حضرت زینب(ع) سه شخصیت الگو در جهان اسلام هستند که می توانند محل تجسم ابعاد نظری ما در مورد زن باشند.

سه وظیفه مهم حوزه علمیه خواهران

آیت الله اعرافی در ادامه به سه وظیفه مهم حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه این حوزه ها این است که مبانی نظری جایگاه زن در اسلام را بشناسند و از سوی دیگر شخصیت حضرت زهرا(ع) را بشناسند و وظیفه دوم آنها این است که الگوهایی مانند حضرت زهرا را به خوبی برای جامعه تبیین کنند و سومین وظیه آنها نیز این است که خود آنها با تاسی و پیروی عملی از این الگوها بتوانند نمونه‌هایی امروزی و موفق را به جامعه معرفی و ارائه کنند.

ایشان در ادامه تاکید کرد: حوزه های علمیه اگر در فهم و تبیین الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی به این سه وظیفه عمل کنند، حوزه علمیه خواهران ما در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha