پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی، ریشه همه خسارت ها و ضررها را گم شدن انسان در نزد خود عنوان کرد و گفت: انسان ۷۰-۸۰ سال در این دنیا زندگی می کند ولی خودش را نمی فهمد و نمی شناسد که چه کسی است، چه چیزی است، از کجا آمده و برای چه آمده و به کجا ‌خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد حسین انصاریان در حسینیه بنی الزهرا(س) تهران، با اشاره به سنگ نوشت جمله "خود را بشناس" بر سردرب ورودی یک معبد در دو هزار سال قبل از میلاد مسیح افزود: اگر انسان خود را بشناسد که چه کسی است، از کجا آمده و به کجا می رود و هدفش از این آمد و رفت چیست یقیناً به حقایق ارزشمندی می رسد و ضرر نخواهد کرد.

وی ابراز داشت: پاسخ به هر یک از این سؤال ها دانشی پرفایده و نورانی است که تحصیل این چند رشته دانش خیلی کار و وقت و زحمت نمی‌برد و اگر کسی دل به قرآن مجید و روایات اهل‌بیت(ع) بدهد، به این معنا که باور کند قرآن کریم وحی الهی است که دلیل وحی بودنش هم در خودش است.

برای اثبات حقانیت قرآن کریم یک آیه کافی است

استاد انصاریان در خصوص وحی بودن قرآن بر روی آیه 88 سوره اسراء «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِن» اشاره کرد و گفت: برای اثبات وحی بودن و حقانیت قرآن همین یک آیه کاملاً روشن و واضح است و حتی نیازی به اقامه آیات دیگر نیست.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: خداوند در این آیه به کل جن اشاره می کند یعنی تمام جنیان نه تنها جنیانی که زمان نزول آیه قرآن بوده اند بلکه در مورد تمام جنیان از اول تا آخر صحبت می کند.

استاد انصاریان در ادامه جن را موجودی قدرتمند و قوی و تیزرو توصیف کرد که البته اجازه ندارند که کاری به انسان‌ها داشته باشد و در قدیم به اشتباه و از روی ناآگاهی به کسانی که از نظر اعصاب و روان دچار پریشانی و بهم ریختگی می شدند را جن زده و در عربی به آنها مجنون می گفتند که این کلمه هیچ مصداق یا واقعیتی ندارد.

 وی ادامه داد: در قرآن چندین بار فرموده و تأکید شده که برای این طایفه تسلطی علیه انسان ها قرار داده نشده و آنها هم مخلوق حق هستند.

کافران هیچ دلیلی برای کفر خود ندارند

وی تصریح کرد: در قرآن یک سورۀ کامل به نام ایشان نازل شده و در همان سوره خداوند جنیان را به دو بخش مؤمن و کافر تقسیم کرده است و این تقسیم بندی درست همانند تقسیم بندی انسان است و دسته سومی وجود ندارد و از زمان حضرت آدم(ع) نیز چنین بوده است که قابیل بی دلیل کافر و هابیل بادلیل مؤمن شد.

این مترجم "نهج البلاغه" با تأکید بر این حقیقت که هر کس کافر است بی‌دلیل کافر است، افزود: در هر صورت جنیان هم کافر و مؤمن دارند و جن کافر اجازۀ تصرف ظالمانه در زندگی ما ندارند و اگر کاری کنند بر اساس آیات قرآن تنها یک وسوسه‌اندازی است و شما هم می‌توانی به آن وسوسه و سفسطه توجه نکنی.

استاد انصاریان افزود: جنیان مؤمن بسیار مؤمنان درستی هستند و اهل عبادت می باشند، در زمان پیامبر هر وقت رسول خدا(ص) در محراب مسجد مدینه برای نماز می‌ایستاد همه می‌آمدند به پیامبر اقتدا می‌کردند، هجومشان هم برای نماز زیاد بود، و زمانی که پیامبر در مکه بود نیز برای شنیدن صدای الهی پیغمبر هجوم می‌آوردند که به سخنان پیامبر(ص) گوش دهند.

وی با اشاره به اینکه بنده تاکنون با کافرهای داخلی زیادی روبرو بودم افزود: در ابتدا از این افراد خواستم تا دلیل قابل قبولی برای کفرشان بیاورند که بر اساس آیات قرآن که می فرماید اگر طرف مقابلت دلیل قابل قبول داشت بپذیر «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» شما دلایلتان را بیاورید «إِنْ كُنْتُمْ صادِقِين» (نمل، 64) اگر درست می‌گویید.

برطبق آیات و روایات همواره دلیل و برهان عقلی، در نزد اهل خدا بوده است

وی ادامه داد: از آنها می خواستم که بر کفرش دلیل قابل قبول علمی، عقلی، فلسفی و طبیعی بیاورد و اگر من کافر نشوم خلاف خواست خدا عمل کرده ام. خدا دستور داده هر کس دلیل درستی دارد حرف و دین و مکتبش را بپذیر، اما دلیل و برهان همیشه با اهل خدا بوده و بقیه فقط ادعا کننده بودند.

این خطیب مشهور با ذکر نمونه هایی در تاریخ معاصر افزود: هفتاد سال میلیون‌ها نفر در شوروی سابق طبق تعلیمات لنین که او هم تعلیماتش را از کارل مارکس یهودی گرفته بود، هستی را بدون خدا می دانستند ولی هیچ دلیلی در کتاب‌های خود ارائه نکردند.

استاد انصاریان اضافه کرد: این در حالی است که در میان خود این افراد که خود 40-50 سال کمونیست بودند، دانشمندانی در بیرون از کشور شوروی پیدا شدند - چراکه در داخل این کشور کسی جرأت طرح نظرات خود را نداشت ـ کتابهایی نوشتند که کمونیست از ریشه پوچ است.

وی با اشاره به اینکه این عالَم مالِک و کارگردان ندارد، دل را قانع نمی کند و آدمی احساس آرامش نمی کند گفت: بر طبق نوشته های فضانورد روسی زمین و کهکشان ها از چنان زیبایی و نظمی برخوردار است که آدم قانع نمی‌شود که عالَم صاحب ندارد و حتماً کسی باید آدرس سازنده این نظام هستی را به من بدهد.

استاد انصاریان در ادامه به آیه «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ» به معنی بگو اگر کل جن آفریده و کل انسان‌های آفریده یک جا جمع شوند نمی توانند مانند قرآن بیاورند، اظهار داشت: یعنی اگر میلیاردها میلیارد انس و جن عاقل و روشن‌بین چه کافر چه مؤمن از زمان خلقت انسان تا قیامت که عدد‌شان را هیچ‌کس نمی‌داند، یک جا جمع شوند و عقل‌هایشان را روی هم بریزند که یک عقل هم نباشد، میلیاردها عقل جنی و انسی بشوند یک واحد که تمام نیرو و قدرت در این یک عقل واحد جمع شود که مانند این قرآن را بیاورند هرگز نمی‌توانند هر چند همه پشتیبان یکدیگر باشند.

این مبلّغ عرصه بین الملل یادآور شد: وقتی که این کار به دست هیچ انس و جنی انجام شدنی نیست معلوم می‌شود کار خداست و تا قیامت به هیچ عنوان شدنی نیست.

با اعتقاد کامل به قرآن و وحی بودن آن می توان به خودشناسی رسید

استاد انصاریان بیان داشت: اگر آدمی چنین به قرآن دل بدهد که وحی الله است و شکی هم در وحی بودنش نمی‌شود کرد، آن وقت از همین آیات قرآن می توان به خودشناسی ‌رسید که من چه کسی هستم؟ کجا بودم؟ کجا آمدم؟ برای چه آمدم؟ کجا می‌خواهم بروم؟

وی تأکید کرد: این دیدگاه یک باطن پر آرامشی به انسان می‌دهد که تا آخر عمر اگر هر روز حادثه‌ای مثل حادثۀ کربلا سرش بیاید انحرافی در فکر و در روان فرد پیدا نمی‌کند.

استاد انصاریان اضافه کرد: انسان از سوی "من الله" هستند یعنی خدایی که قبل از انسان بوده و بعداز او هم خواهد بود. این نکته ای است  که باید روی آن دقت کرد و آن را لمس کرد.

وی خاطر نشان کرد: انسان باید در ذهن خود یک دایره‌ای را به‌عنوان اراده و رحمت و لطف و احسان خدا فرض کند که تمام هستی در این دایره است و بیرون از این دایره فقط خودش است، درون این دایرۀ نامحدود فقط خودش است، یعنی تمام هستی در ابتدا به وجود آمدۀ او هستند و در انتها هم هر چه که برایشان پیش‌بینی کرده همان می‌شود.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با تأکید بر اینکه انسان در درجه اول باید خود را بشناسد و بر اساس آیات قرآن کسی خود را نشناسد مانند حیوان است، گفت: همانگونه که حیوان حرف انسان را متوجه نمی شود و فقط صدایی را می شنود و مفهوم آن را درک نمی کند انسانی که خود را نشناسد نیز مانند این حیوان است که دچار خود فراموشی شده است و این خطرناکترین بیماری است.

استاد انصاریان یادآور شد: در سورۀ مبارکۀ حشر می فرماید: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» شما بندگان خوب من مانند کسانی نباشید که به کل خدا از یادشان رفته است.

فراموشی خداوند خطرناکترین بیماری برای انسان است

وی اضافه کرد: پروردگار به همه سفارش می کند که در همه حال در روز و شب، سفر و حضر، در سلامت و بیماری و حوادث به یاد خدا باشید و خدا را فراموش نکنید.

استاد انصاریان تصریح کرد: کیفر و عذاب این به یاد خدا نبودن و به یاد خدا نیفتادن «فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» خودفراموشی است که آدم اصلاً خودش را یادش نیاید که انسان و مملوک و مخلوق و آفریده شده است، ضعیف و ناتوان است و از جای دیگر تغذیه می‌شود، از جای دیگر به او کمک می‌شود؛ آدمی باید همه اینها را بشناسد.

وی با اشاره به اینکه اینهایی که خودفراموش هستند از چهارچوب انسانیت درآمدند، بیان داشت: پروردگار کلمۀ «فسق» را بعد از نزول قرآن وارد قرآن کرد و «فسق» در قرآن یعنی از چارچوب انسانیت خارج شدن است.

این مترجم و مفسر قرآن کریم ادامه داد: خدا در آیه «لا يَسْتَوِي أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ» می فرماید: بین آنهایی که خودشناس و ضرورتاً با خودشناسی خداشناس اند یعنی افرادی که اهل بهشت هستند و آنهایی که اهل جهنم یعنی خودفراموش هستند، اصلاً برابری وجود ندارد و بر اساس آیه «أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُون» (حشر، 20) برنده در این عالَم آنهایی هستند که بهشتی هستند.

استاد انصاریان عنوان کرد: این افراد در همین دنیا زندگی می‌کنند و در همین دنیا خود را به موجود بهشتی تبدیل کرده اند و بعد از مرگ ما نسیم بهشت را در برزخ این افراد می‌وزانیم تا قیامت شود و وقتی از قبرها درآمدند در محشر معطلی ندارند و عجیب‌تر از همۀ این حرف‌ها این است که اینها وقتی از قبر بیرون می‌آیند «وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِين» (شعرا، 90) بهشت را نزدیک آنان می‌آورند که حتی برای رسیدن بهشت زحمتی متحمل نشوند چراکه این افراد در دنیا زحمت خود را کشیده اند.

وی با بیان اینکه انسان بر طبق قرآن دارای مقام خلیفه اللهی است گفت: بر اساس آیه «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة» (بقره، 30) خدا می فرماید که من تا قیامت خلیفه و نایب مناب خلق می‌کنم و اراده خدا بر این قرار گرفته که موجودی خلق کند که به صورت یک ظرف باشد به نام انسان که در این ظرف همۀ حقایق جا بگیرد، علم، ایمان با آن عظمتش و اخلاق با همۀ شئونش در او جا بگیرد.

انسان خاکی تنها با خواست خدا به مقام خلیفه اللهی رسیده است

استاد انصاریان تصریح کرد: انسان خاکی است که قبل از خلقت ارزشی نداشت و از اراده خدا بود که انسان را از خاک به نطفه تبدیل کرده و سپس به مقام خلیفه اللهی برساند واین ارزش فوق العاده ای دارد که قابل ارزیابی نیست.

به گفته وی قرآن چنین آورده است، ای انسان تو این‌قدر لیاقت خلقتی داری که چراغ هدایت تشریعی را در وجود تو روشن کردم و این نوع هدایتی است که هیچ موجودی ندارد و بعد از بعثت پیغمبر مایه‌های هدایت تشریعی، قرآن مجید است.

نویسنده کتاب "عناصر شخصیت انسان" گفت: هیچ گوهری در دریای آفرینش قیمت وجود انسان را ندارد، انسان بالاترین گوهر دریای خلقت است.

استاد انصاریان در ادامه خاطر نشان کرد: بعضی افراد با کلنگ معصیت گوهر خلقت خود را نابود می کنند و در قرآن به کسی که با چکش گوهر وجود خود را می‌شکند، می‌گوید: «حَسْبُهُمْ جَهَنَّم» دوزخ برایشان بس است، یعنی دیگر عذاب اضافه هم نمی‌خواهند، هر چه عذاب در عالَم است در جهنم است. و خدا می فرماید که «حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ يَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمَصِير» (مجادله، 8) یعنی جای خیلی بدی است.

وی بیان داشت: گناهکار از ویترین عالم آفرینش چکش درآورده و این گوهر را خرد می‌کند یعنی آن مقام خلافت و هدایت و علم را تبدیل به ظرفیت شمر شدن و یزید شدن، رباخوار، زناکار، ظالم و ستمگری نموده و در حقیقت این گوهرشکن، گناه کبیره می‌کند، و این گناه بزرگی است که تمام هویت آدمیت و انسانیتش را خرد می‌کند و می‌شکند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha