شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در جامعةالمنتظر لاهور

حوزه/ آیت الله اعرافی در بازدید از حوزه علمیه شیعی جامعة المنتظر لاهور به بیان فضائل حضرت فاطمه زهرا (ع) و تبیین برخی ویژگی های انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر لاهور پاکستان از جامعة المنتظر لاهور بازدید کرد که قدیمی ترین حوزه علمیه شیعیان لاهور است و با مدیریت علامه حافظ ریاض حسین نقوی در منطقه "مادل تاون" لاهور واقع شده است.

ایشان در جمع اساتید و طلاب این مدرسه که مدیران و فارغ التحصیلان جامعة المصطفی نیز در آن حضور داشتند، با اشاره به شخصیت والای حضرت زهرا(ع) گفت: حضرت فاطمه(ع) با برخورداری از عالی ترین درجات علمی و معرفتی و ایمانی و اخلاص و تقوا، می تواند راهنما و الگوی تمام بشریت باشد و در ادامه با اشاره به تعداد فراوان آیاتی که در شان حضرت زهرا نازل شده است، گفت: معدود افرادی هستند که این حجم از آیات قرآن درباره آنها وارد شده باشد.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: حضرت فاطمه(ع) در تمام ابعاد زندگی خود الگو و الهام بخش هستند، زیرا ایشان بهترین دختر و بهترین مادر و بهترین همسر و عضوی مؤثر در جامعه و الگویی موفق در راهبری جامعه و دفاع از حقانیت امامت در شرایط سخت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود و خطبه فدکیه ایشان منظومه ای از معارف اسلامی است که در آن به فلسفه احکام توجه شده است.

ایشان افزود: حضرت زهرا(ع) با داشتن ویژگی های معنوی و اخلاقی و اهتمام به همسایگان و جامعه؛ شخصیتی است که در عصر ما می تواند نسخه شفابخشی برای حال بسیاری از مشکلات باشد.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی از یک عمق و تحلیل عمیق معرفتی و فلسفی و تاریخی بهره مند است و ریشه در اعماق تاریخ و حوزه های علمیه و معارف اهل بیت(ع) و آیات قرآن دارد و علاوه بر این باید توجه داشت که انقلاب اسلامی از خاستگاه حوزه های علمیه به پیروزی رسید و از این رو حوزه‌های علمیه خود را موظف به پاسداری و مراقبت و دفاع از انقلاب می دانند.

ایشان افزود: ویژگی دیگر انقلاب اسلامی این است که صرفا ایرانی نبود، بلکه مربوط به تمام دنیای اسلام بود و اقدامی بود علیه متسکبران جهان و علاوه بر این انقلاب اسلامی به مصالح جهان اسلام توجه داشته و دارد و از این رو ارتباط و تعامل ایران با کشورهای اسلامی از جمله پاکستان یک ضرورت است.

آیت الله اعرافی در ادامه تبیین ویژگی های انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی انقلابی صرفا اقتصادی یا سیاسی یا فرهنگی نبود، بلکه انقلابی جامع  بود که پیام آن معرفی اسلام نجات بخش به بشریت است؛ پیامی که ریشه در فطرت و انسانیت انسان ها دارد و این از وظایف و مسئولیت های حوزه های علمیه است که این حقیقت را بفهمند و به جهان نشان دهند.

ایشان افزود: انقلاب اسلامی نشان داد که می شود از همه قدرت ها برید و به ملت ها و اسلام و ایمان ناب تکیه کرد و اینکه تنها راه پیشرفت ملت ها تکیه بر انرژی های درونی و دل بستن به اراده الهی است .

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود به موانع پیش روی انقلاب اسلامی مانند جنگ تحمیلی، 10 هزار شهید ترور، تحریم اقتصادی و موانع فراوان دیگر اشاره کرد و گفت: با وجود تمام این مشکلات و موانع ایران پیشرفت کرد و به استقلال و امنیت و آزادی رسید.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود به طلاب و اساتید حوزه علمیه لاهور توصیه کرد که از لحاظ علمی مستحکم و قوی باشند، زیرا آن چیزی که حوزه های علمیه را در طول تاریخ حفظ کرده همین قدرت و قوّت علمی است و امروز حوزه های علمیه بیش از هر روز دیگر نیازمند اقتدار علمی هستند و علاوه بر این شما باید در عین حفظ سنت ها و آداب تاریخی، مرد زمانه باشید و زمان شناس باشید و از امکانات و دانش های نوین حداکثر استفاده را ببرید و با جدیت و مباحثه و روحیه نقادانه دروس را پیگیری کنید، زیرا پاکستان امروز نیازمند تربیت علمای برجسته و فقها و مفسران عالی رتبه ای است که بتوانند معرفی کننده معارف اسلامی برای دنیای امروز و ملت مسلمان پاکستان باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha