جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر هوایی راهپیمایی مردم تهران در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ملت ایران نفس را از آمریکا گرفت

ملت بزرگ ایران در بهاری‌ترین روز بهمن، چهلمین سال فجر انقلاب اسلامی را در حالی برگزار کرد که دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی در سرتاسر جهان، شکوه و عظمت راهپیمایی 22 بهمن را به نظاره نشستند.دوستان انقلاب از این همه حضور حماسی به وجد آمدند و به تداوم نظام توحیدی در جهان امیدوارتر شدند و دشمنان از طراوت و تازگی و بالندگی انقلاب به خشم آمدند و پیش‌بینی‌های کورکورانه خود را نقش برآب دیدند.آمریکا و اذنابش می‌گفتند ملت ایران 40 سالگی انقلاب را نخواهد دید. 22 بهمن آمد و مردم جشن 40 سالگی را باشکوه ‌تر از هر زمان برگزار کردند. راهپیمایی دیروز در تهران و شهرستان‌ها و سرتاسر ایران یک راهپیمایی بی ‌سابقه، پرشور و در یک کلام ضد آمریکایی ‌ترین راهپیمایی تاریخ ایران بود. ملت ایران با حضور حماسی خود پیام‌های خاص خود را به دشمنان انقلاب ارائه کرد. فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل در ایران، منطقه و جهان را به لرزه درآورد. دولت و ملت از اعماق جان چهل سالگی انقلاب را فریاد زدند.

 

موج توییت ها سد سکوت مجازی علیه جنایت هولناک مدینه را شکست

واکنش های خشمگینانه به جنایت هولناکی که در شهر مدینه منوره به دست یک سعودی وهابی 40 ساله رقم خورد همچنان ادامه دارد. در این جنایت، یک وهابی کودک 6 ساله ای را جلوی چشمان مادرش سر برید.ناظران معتقدند این جنایت حاصل تفکر وهابی گری تکفیری است که در متون درسی عربستان و بالای منبرها در مساجد و در رسانه ها تبلیغ می شود و نظام حاکم هم در سیاست های خود در قبال شهروندان پیرو اهل بیت ع بر اساس آن عمل کرده و این دسته از شهروندان را شهروندان درجه 2 می داند.البته رسانه های رسمی عربستان قاتل را صرفا یک فرد روانی توصیف کرده اند که دست به چنین جنایتی زده است.این جنایت هولنک علیه یک کودک معصوم شیعه مذهب موجی از انتقادات و تصاویر و مطالب و تحلیل ها را در شبکه های اجتماعی با چندین هشتگ راه انداخته است. شبکه های اجتماعی این جنایت را هولناک توصیف کرده و خواستار اجرای قانون در حق قاتل وهابی شده اند. منابع محلی در شرح جزئیات این جنایت که در جاده سلطان بن عبد العزیز به وقوع پیوسته گفته اند مادر این کودک در مسیر تاکسی می گیرد وی به هنگام سوار شدن صلوات می فرستد و راننده از او می پرسد که تو شیعه هستی و او جواب می دهد آری. در این هنگام راننده به خشم آمده و اندکی بعد خودرو را نزدیک یک قهوه خانه متوقف کرده و بدون توجه به فریادها و ضجه های مادر، کودک را به زور از وی گرفته و شیشه ای را می شکند و با خرده شیشه سر کودک را می برد و مادر غش می کند.

 

آر.ان.آ اروپا را به مرز هشدار رساند

شیوع بیماری سرخک در اروپا به بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۸ رسیده‌ است. سُرخَک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر.ان. آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.بررسی‌ها نشان می‌دهد: با وجود اینکه تعداد بیشتری از کودکان واکسن سرخک را دریافت کرده‌اند، بیماری سرخک در اروپا با رکورد بالایی رسیده است.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر به بیماری سرخک مبتلا شده که دو سوم از آنان روانه بیمارستان شده و حدود ۷۲ نفر جان خود را بر اثر ابتلاء به این بیماری از دست داده‌اند.مجموع تعداد مبتلایان به بیماری سرخک در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) ۱۵ برابر بیش از آماری است که دو سال قبل به ثبت رسیده است. همچنین سه برابر بیش از آمار ثبت شده مبتلایان به سرخک در سال ۲۰۱۷ است.سرخک که بیماری ویروسی مسری به حساب می‌آید، در کودکان بیشتر شایع است و با تب بالا و راش پوستی همراه است. همچنین در موارد شدیدتر این بیماری به نابینایی، ذات‌الریه و مرگ منجر می‌شود.به رغم در دسترس بودن واکسن بیماری سرخک از دهه ۱۹۶۰ هر سال در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر آنان کودکان کمتر از پنج سال در کشورهای در حال توسعه هستند.همچنین درحالیکه این بیماری در بسیاری از نقاط پیشرفته جهان ریشه‌کن شده است، در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل عدم اطمینان به واکسن، والدین مانع از آن می‌شوند تا فرزندشان در برابر این بیماری مصون شود.

 

دخانیات وحشتناک ترین آمار را برای جهان مخابره کرد

دود دخانیات ترکیب پیچیده‌ای از بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است. در حال حاضر سالانه ۵.۴ میلیون نفر در سطح جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و هر روز بیش از ۱۵ هزار نفر در جهان به علت مصرف دخانیات جان می‌بازند. باید توجه کرد که دخانیات در ایران سالانه موجب ۷۰ هزار مرگ می‌شود.در عین حال مصرف دخانیات در جهان در هر شش ثانیه یک قربانی می‌گیرد. به طور میانگین مصرف دخانیات ۱۵ سال از عمر انسان می‌کاهد و می‌تواند به مرگ یک میلیارد انسان در قرن حاضر منجر شود. طبق آمارها روزانه بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با آن در کشور ما می‌شود.باید توجه کرد که افراد سیگاری به طور متوسط پنج سال پیرتر از افراد غیرسیگاری به نظر می‌رسند. همچنین نیمی از افراد سیگاری نهایتاً به علت مصرف دخانیات می‌میرند و نیمی از مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات هم در دوران پربازده میانسالی روی می‌دهد. از طرفی سیگار کشیدن افزون بر زیان‌های جسمی، زمینه‌ساز اعتیاد به مواد افیونی هم خواهد بود. هر سال در جهان بیش از ۱۶۵۰۰۰ کودک به دلیل سیگار کشیدن دیگران می‌میرند و خطر بروز سرطان ریه در زنان غیرسیگاری در معرض دود غیرمستقیم سیگار، ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. هر ساله قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات موجب بیش از ۶۰۰ هزار مرگ زودرس می‌شود. باید بدانیم که مواجهه با دود دخانیات عامل ایجاد نقایص عصبی در فرزندان افراد سیگاری است. حتی میزان پایین مواجهه با دود دخانیات هم برای ایجاد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کافی است. مواجهه با دود دخانیات، خطر بروز سرطان پستان را در زنان تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد و موجب التهاب در گوش میانی کودکان می‌شود. برآورد می‌شود ۳۳ درصد مردان غیرسیگاری و ۳۵ درصد زنان غیرسیگاری در سطح جهان دائماً در معرض دود غیر مستقیم دخانیات قرار دارند.

 

اصلاحات اجتماعی بن سلمان علیه وهابیت شمشیر کشید

روزنامه «القدس العربی» طی یادداشتی نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با از میان برداشتن هیأت امر به معروف و نهی از منکر و سر کار آوردن هیأت تفریح و سرگرمی، در حال ترویج لاابالی گری در میان جوانان سعودی است.با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، مسجد و دیانت جای خود را به سالن های تئاتر و کاباره ها داده است تا از این طریق خواسته های غرب در عربستان برآورده شود.در ادامه این یادداشت آمده است: مأموریت مکتب وهابیت با از میان رفتن خطر کمونیست به پایان رسیده است و اینک غربی ها با کمک اصلاحات فرهنگی محمد بن سلمان در صدد نابودی کامل این مکتب در منطقه برآمده اند.بر این اساس، محمد بن سلمان در حال هدایت مردم عربستان از مسجد به کاباره ها و مراکز رقص و آوازخوانی است، آن هم پس از آن که وهابیت با فتواها و خرافات خود برای دهه ها آنها را بازیچه قرار داده بود.

 

اتریش اسلام را روی کاغذ لاک گرفت

وزارت آموزش و پرورش و ریاست امور دینی وابسته به شورای وزیران اتریش طی اقدامی که خشم مسلمانان این کشور را به همراه داشته، جای کلمه اسلام را با حرف اختصار «GG» جایزگزین کرده است.رهبران جامعه اسلامی اتریش  اقدام دولت این کشور را تبعیض آشکار علیه مسلمانان اتریش توصیف کردند.«اومیت فورال» رئیس هیات اسلامی اتریش در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ایجاد چنین تغییری در اسناد و مدارک رسمی، نباید از جنبه بروکراتیک گرفته شود.وی تاکید کرد که شورای مسلمانان اتریش علیه این تصمیم به همه ابزارهای قانونی متوسل خواهد شد.فورال یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش اتریش در توجیه این اقدام مدعی شده است که هدف از این اقدام به این دلیل بوده است که دانش آموزان طایفه علوی هنگام انتخاب دروس اختیاری، درس اسلام را به اشتباه انتخاب نکنند.وی تاکید کرد: حذف کلمه اسلام و جایگزین کردن آن با حروف اختصاری به هیچ وجه توجیه پذیر نیست چون کلمه اسلام بیانگر هویت مسلمانان است.وی بیان کرد: لغو کلمه اسلام به مثابه اقدامی برای به حاشیه راندن هیات اسلامی است که در چارچوب تلاش دولت راستگرای افراطی این کشور برای تشکیل اسلام مورد نظر خود صورت  گرفته است.

 

آمریکا درب شبکه‌های اجتماعی را به روی ایرانیان ساختگی بست

سفارت آمریکا در بغداد از حذف صدها صفحه شبکه‌های اجتماعی که ادعا می‌شود در ایران ایجاد شده‌اند، خبر داد.سفارت آمریکا در بغداد طی بیانیه‌ای که سومریه نیوز نیز به نسخه‌ای از آن دست یافته، اعلام کرد که شرکت‌های امنیتی الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی در آمریکا اقدام به حذف صدها صفحه در شبکه‌های اجتماعی کرده که از ایران ایجاد شده‌اند.سفارت آمریکا در بغداد افزود: صفحات حذف شده به یک شبکه ارتباط داشت که تحت حمایت ایران بوده و به اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی شناخته می‌شود و هدف از ایجاد این شبکه انتشار اخبار نادرست به بیش از نیم میلیون نفر بوده و این شبکه به بیش از ۱۲ زبان به انتشار اخبار می‌پرداخته است.

 

سپاه مُهرِ سلطان جعل را شکست

عامل اصلی صدور مدارک علمی جعلی کشور درمشهد دستگیر شد.تحقیقات موشکافانه قضایی نشان می‌داد ارتباط تمامی افراد بازداشت شده به یک‌نفر با هویت «امیررضا ثابت» ختم می‌شود و به نوعی او سلطان صدور مدارک علمی نامعتبر و جعلی کشور است.متهم برای تعداد زیادی از سلبریتی‌ها هم مدارک علمی نامعتبر در سطح دکتری صادر و تحویل آنها داده است. در حالی میان آنها نام بازیگران مشهوری با هویت «ب.ر»، «ع.الف»، «س.ع»، «الف.ش» و... دیده می‌شد که پس از دستگیری متهم 29 ساله تماس‌های افراد بانفود در حمایت از متهم و برای آزادی وی آغاز شد.یکی دیگر از تیم‌های بررسی‌کننده پی برد که متهم، مدارک دانشگاه‌های خارجی MIKIMOTO و GOLDENSTAT را جعل و مدارک را در پوشش همایش‌هایی که در کشورهای روسیه و دبی برگزار می‌کرد، به شرکت‌کنندگان در همایش‌ها می‌فروخت.متهم به‌صورت نامحسوس تحت کنترل شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی قرار داشت و سازمان اطلاعات سپاه خراسان‌رضوی توانست محل وی را که ابتدای بلوار فلاحی بود شناسایی کند.فعالیت متهم آنقدر گسترده بود که برای خود چارت سازمانی تهیه و حدود 200 نفر نیرو هم به کار گرفته بود.

 

اخراجی ها علیه پاپ قیام کردند

گرهارد مولر اسقف آلمانی که چندی پیش به دستور پاپ از دستگاه کلیسای کاتولیک اخراج شد یک بیانیه با عنوان مانیفست شریعت منتشر کرده و در آن به سیاست‌های رهبر کاتولیک‌های جهان تاخته است. اسقف مولر ۷۹ ساله که از طبقه تندورهای دستگاه کلیسا است به مناسبت سالگرد کناره‌گیری پاپ بندیکت شانزدهم این بیانیه را منتشر کرده است.اسقف مولر در این بیانیه از طیف وسیعی از اقدامات پاپ – در حوزه‌هایی چون اقتصاد جهانی، مهاجرت، نابرابری اقتصادی، ازدواج همنجسگرایان، ورود زنان به دستگاه کلیسا و همچنین ارتباط با اسلام و مسلمانان- انتقاد کرده است. درحقیقت مولر به طیفی از دستگاه کلیسا وابسته است که به شدت به اقدامات اخیر پاپ در ایجاد ارتباط با اسلام مشکوک است و آن را راهی برای تضعیف شریعت مسیحی می‌داند. مولر به طبقه‌ای از روحانیون مسیحی تعلق دارد که در آن هدف واقعی مسلمانان تضعیف و نابودی فرهنگ مسیحی و غربی است.بیانیه اسقف مولر علیه دستگاه کلیسا درحالی متنشر می‌شود که پاپ برای اولین بار به یک کشور عربی-اسلامی سفر کرد و خواستار ارتباط بیشتر جهان مسیحیت با اسلام شد.

 

فرسودگی جسمی مناطق محروم را محروم تر کرد

لیلا باقرزاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو گروه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی مؤسسه ملی مرهم بیان داشت : مردم در مناطق محروم مجبور هستند برای گذران زندگی خود به کارهای سخت دست بزنند و همین مسئله موجب شده آسیب‌هایی که به بدن آنها وارد می‌شود از لحاظ سیستم عضلانی اسکلتی خیلی شدیدتر باشد. یعنی در زابل یک فرد ۴۰ ساله به اندازه فرد ۶۰ ساله در مناطق مرفه‌تر فرسودگی جسمی دارد و زانودرد، آرتروز زانو و... خیلی زودتر از سنی که انتظار داریم به سراغ این مردم می‌‌آید.این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقراتی، اسکلتی و عضلانی در کشور نداریم، گفت: مردم در مناطق مرفه به دلیل افزایش وزن، عدم تحرک و ورزش دچار دردهای عضلانی و اسکلتی می‌شوند این بیماری‌ها به خصوص بین خانم‌هایی که به سن ۵۰ رسیده‌اند به دلیل اضافه وزن منجر به مشکل زانودرد و به دلیل ورزش نکردن منجر به پوکی استخوان می‌شود اما در مناطق محروم این بیماری‌ها به دلیل کار شدید ایجاد می‌شود. این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه پزشکان به مناطق محروم می‌روند و هر آنچه از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند، اما محرومیت مردم منطقه باقی می‌ماند، گفت: خیریه کار کردن در این مناطق مهم است اما در دراز مدت کمکی به شرایط آنها نمی‌کند. ما فقط می‌توانیم به تعدادی از این افراد خدمت کنیم اما باید مشکل این افراد ریشه‌ای حل‌شود. حتی قبل از آموزش و تحصیل باید حداقل‌های زندگی آنها تأمین شود. کسی که آب و غذا ندارد را نمی‌توان آموزش‌ داد.

 

خشکسالی برای ملخ‌های صحرایی فرش قرمز پهن کرد

طاهره افتخاری مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با توجه به مواردی که مطرح شده تشخیص گروه تخصصی این است که اینگونه ملخ‌ها صحرایی باشند.افتخاری با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی در قاره آفریقا تا جنوب غرب آسیا گسترش دارند و در مناطق خشک زندگی می کنند، بیان کرد: این ملخ‌ها پس از یک دوره خشکسالی گسترده با بارش دوره ای مناسب وارد مرحله تهاجمی می شوند.وی ادامه داد: بارش هایی که پس از یک دوره خشکسالی در روزهای اخیر شاهد بودیم باعث گسترش ملخ صحرایی در جنوب کشور به خصوص استان خوزستان شده است.مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی تصریح کرد: کلیه عوامل محیط زیستی می توانند برای گسترش این گونه ها در طبیعت  دخیل باشند و علاوه بر خشکسالی، تغییر کاربری اراضی، استفاده از کود و سموم و چرای بی رویه نیز موجب تکثیر این ملخ‌ها شود.وی با بیان اینکه ملخ ها نیز به همین دلیل برای یافتن غذا به مزارع و شهرها هجوم می برند، خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت دشمنان طبیعی این آفات نیز موجب گسترش آن‌ها شده است.

 

نمکی ترمز حوزه سلامت را کشید

سعید نمکی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی سیاست این وزارتخانه را ادامه طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: اجرای این طرح اثرات بسیار قابل توجهی در کاهش هزینه‌های بستری، بیمارستانی، تأمین دارو برای بیماران خاص و حضور پزشکان در مناطق محروم داشته است.وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت مقدمه‌ای برای اجرای طرح‌هایی نظیر پرونده الکترونیک سلامت، راهنماهای بالینی، پزشکی خانواده و نظام ارجاع است، گفت: تاکید ما در وزارت بهداشت مقدم بودن پیشگیری بر درمان است.وزیر بهداشت مشکل امروز نظام‌های سلامت در دنیا را بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری‌های قبلی و عروقی و… دانست و تاکید کرد: هزینه یک شب بستری در CCU و ICU در برخی کشورهای دنیا، هزار دلار و هزینه یک دوره شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک مسکونی است.وی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر بر خلاف بیماری‌های عفونی با واکسن قابل درمان و پیشگیری نیست اظهار کرد: ضروری است که مردم شیوه زندگی خود را تغییر دهند و تحقق این مهم نیازمند همکاری‌های بین بخشی و افزایش آموزش‌های همگانی است.وزیر بهداشت با بیان اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی نمی‌گذاریم که هزینه مردم در خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یابد، اضافه کرد: سبدخانوارها سال آینده محدودتر شده و ممکن است نتوانند بسیاری از خدمات مورد نیاز را دریافت کنند ولی این محدودیت نباید شامل خدمات حوزه سلامت شود.وی از تلاش برای توزیع عادلانه منابع در حوزه سلامت یاد کرد و گفت: و به هیچ عنوان به دنبال افزایش هزینه‌ها و میزان رقم پرداختی مردم در حوزه سلامت نیستیم.

 

پای معتادان به بازار گوشت رسید

بهروز طالبیان رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران درباره فعالیت دلالان در بازار گوشت منجمد، اظهار کرد: دلالان با حضور در مراکز عرضه گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار و خریداری آن‌ها، گوشت منجمد خریداری شده را به رستوران داران، هتل داران و بخش‌های تهیه غذا با قیمت به مراتب گران‌تر از عرف بازار می‌فروشند.وی افزود: تعداد زیادی از دلالان گوشت قرمز و منجمد طی دو روز گذشته شناسایی و دستگیر شدند و با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه دلالان از دو شیوه برای فعالیت‌های غیرقانونی خود در زمینه گوشت قرمز استفاده می‌کنند، گفت: در شیوه اول، دلالان با ارائه مبلغ ناچیزی پول به بستگان و حتی معتادان متجاهر، از کارت ملی این افراد به عنوان خریدار گوشت قرمز و مرغ سوءاستفاده کرده و اقلام مذکور را از فروشگاه‌های کوچک به صورت خرده خریداری می‌کنند.طالبیان با بیان اینکه دلالان در روش دوم گوشت‌های بسته بندی شده را به صورت مستقیم از خود شرکت‌ها خریداری می‌کنند، تصریح کرد: دلالان پس از خریداری گوشت‌های بسته بندی شده، آن‌ها را از طریق کانتینر و یخچال‌های باری به مراکز فروش گوشت، رستوران‌ها و هتل‌ها با قیمتی به مراتب بالاتر از نرخ مصوب بازار می‌فروشند.

 

روستا برای قطب گردشگری دنیا دورخیز کرد

رئیس سازمان بین المللی ستی وان عنوان کرد: یکی از اهداف مهم این گردهمایی را توسعه گردشگری حلال و رهایی از وابستگی ذخایر نفتی، تحقق اقتصاد مقاومتی و معرفی جایگاه گردشگری ایران در خارج از مرزها کشور است.وی افزود: سازمان بین المللی سیتی وان، نخستین سازمان بین المللی در جهان است که اتحادیه بین المللی روٌسای دانشگاههای جهان (IAUP) مستقر در نیویورک و لندن در جولای 2017 ، این سازمان را به عنوان نخستین سازمان علمی پژوهشی در شورای اجرایی اتحادیه (IAUP) در کشور اتریش انتخاب کرده و سازمان بین المللی سیتی وان طی مصوبه 8 ژوئن 2018 به عضویت رسمی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) درآمده و به عنوان تنها سازمان بین المللی در حوزه کیفیت، سلامت ، حلیت و اصالت به تمام کشورهای عضوUNWTO معرفی شده است.عباس برزگر - کارآفرین برتر و نمونه کشوری؛ هر روستا در ایران را قطب گردشگری در دنیا دانست و افزود: گردهمایی بهمن ماه یک فرصت بی نظیر برای معرفی کشور در شرایط حاضر است و برای گردشگری حلال بسیار مهم است تا نام گردشگری اسلامی - ایرانی با یک نشان بین المللی همچون نشان سیتی وان برای جهانیان شناخته شود.جمهوری اسلامی ایران در بین تمامی کشورهای مسلمان به لحاظ دارابودن زیرساخت‌های کاملا اسلامی و انطباق ارزش‌های فرهنگی واخلاقی با معیارهای دین مبین اسلام از تمامی بسترهای توسعه گردشگری حلال برخوردار است و یکی از عوامل جذاب و انگیزشی در مورد کشور ایران برای این گردشگران همین موضوع است که در ایران از ابتدا تا انتهای فعالیت‌ها بر اساس موازین شرع مبین اسلام انجام می‌شود و اهدای نشان بین المللی سیتی وان برای عنلکرد 22 گانه گردشگری مهر تایید گردشگری حلال در جهان است.خدمات گردشگری حلال، محصولات گردشگری حلال، ضوابط و مقررات تولید، عرضه، صادرات و واردات، شیوه‌های برند سازی، صادرات و واردات، زنجیره‌های تأمین، فرهنگ سازی مصرف فرآورده‌های حلال بر پایه چهار اصل سازمان بین المللی سیتی وان کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت محورهای گردهمایی خانواده بین المللی سیتی وان بود.

 

سربازی قسطی شد

سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: فرزندان ایثارگران دارای غیبت فقط تا دوازده فروردین سال ۹۸ فرصت دارند تا برای استفاده از کسری خدمت در پلیس +۱۰ ثبت نام کنند.وی افزود: این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.سردار کمالی گفت: افرادی که در حال خدمت هستند تا دو هفته‌ی دیگر می‌توانند به یگان‌های مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی نیست.وی ادامه داد: مهلت استفاده از جریمه مشمولان غایب تا پایان سال است.رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: کل جریمه به ۱۳ قسط تقسیم می‌شود که قسط اول امسال و دوازده قسط بعدی سال آینده پرداخت می‌شود.وی تاکید کرد: این مهلت به هیچ وجه در سال آینده تمدید شدنی نیست.

 

موج بزرگ‌ترین مهاجرت چینی‌ها به ایران رسید

سال نو چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم آن کشور است که هر سال در ماه بهمن (در فاصله ماه‌ها ژانویه و فوریه) جشن گرفته می‌شود و از آن با عنوان «Spring Festival» (جشنواره بهاره) یاد می‌شود که از مهم‌ترین تعطیلات سالانه چینی‌ها به شمار می‌آید. سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون چینی این فرصت را در سفر می‌گذرانند و به عبارتی بزرگترین مهاجرت سال در چین اتفاق می‌افتد.چینی‌ها ولخرج‌ترین گردشگران جهان شناخته می‌شوند. گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد، گردشگران چینی در سال ۲۰۱۷ با ۲۵۸ میلیارد دلار هزینه‌کرد، همچنان پرخرج‌ترین گردشگران جهان بوده‌اند. برای همین بسیاری از کشورها با صدور ویزای رایگان و یا تخفیف‌های خدماتی سعی دارند هر سال دایره جمعیت گردشگران چینی را در جغرافیای خود بزرگ‌تر کنند.این گردشگران در فستیوال بهاره که تقریباً ۱۰ روز طول می‌کشد، نه تنها اقتصاد کشور خود بلکه هنگ‌کنگ، ژاپن، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین، موریتانی، تایلند و در چند سال اخیر اروپای شمالی و آمریکا را منتفع می‌کنند. ایران نیز پس از آن‌که در سال ۲۰۱۱ موفق شد اعتماد اداره ملی جهانگردی و آژانس‌های چین را جلب کند و به فهرست مقاصد امن این کشور اضافه شود، امسال به جمع کشورهایی که در سال نو چینی، پرچم‌های سرخ را برای میزبانی از گردشگران این کشور برافراشته‌اند، پیوسته است.

 

فقر خودکشی جهانی را درمان کرد

تحقیقات جهانی نشان‌دهنده کاهش بیش از ۳۰ درصدی تمامی علل مرگ و میر به ویژه خودکشی در جهان است.تحقیقات نشان می دهد، میزان خودکشی در سطح جهان از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته است.بررسی‌ها نشان می دهد، هرچند که در سال ۲۰۱۶، ۸۱۷ هزار نفر اقدام به خودکشی کرده اند و این رقم نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش ۶.۷ درصدی داشته، اما به طورکل میانگین خودکشی در جهان کاهش پیدا کرده است.بر اساس تحیقات یک تیم بین المللی که علل مرگ و میر در کشورها را بررسی می کنند، میانگین خودکشی در کشورهای جهان، باتوجه به شرایط سنی افراد و افزایش جمعیت ۳۲.۷ درصد کاهش داشته است.به طوریکه سال ۱۹۹۰، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۶.۶ درصد افراد اقدام به خودکشی می کردند و این رقم سال ۲۰۱۶ به ۱۱.۲ درصد نزول داشته است.سازمان بهداشت جهانی خودکشی را به عنوان یکی از معضلات سلامت عمومی دانسته و اعلام کرده، سالانه حداقل ۸۰۰ هزار نفر در جهان خودکشی می کنند.بررسی حاکی از آن است، مردان در تمام رده های سنی و کشورهای مختلف تمایل بیش تری به خودکشی نسبت به زنان دارند.به طوریکه آمار خودکشی مردان در هر ۱۰۰ هزار نفر، برابر ۱۵.۶ درصد و در زنان برابر با ۷ درصد است.براساس مطالعات، به طورکلی تمامی علل مرگ ومیر در جهان از سال ۱۹۹۰ تا کنون بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته و این امر نشان‌دهنده کاهش سطح فقر جهانی و بهبود خدمات درمانی است.

 

روغنی ها از ایران رفت

«محمدتقی روغنی‌ها» مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران که چند روز پیش از سمت خود استعفاء داده بود امروز با حضور در جمع کارکنان این موسسه با اعضای تحریریه و مدیران این روزنامه خداحافظی کرد. او بنابر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، این موسسه را ترک کرد.بزودی مدیر عامل جدید این موسسه معرفی خواهد شد.وی در مرداد سال 92 عنوان مدیر عامل  و مدیرمسئول موسسه مطبوعاتی ایران معرفی شد و در اسفند 94 با تفکیک سمت مدیر عاملی و مدیرمسئولی با عنوان  مدیر عامل به فعالیت خود ادامه داد .

 

مشروبات سمی باز هم دست به کشتار دست جمعی زد

دست‌کم ۷۶ نفر در هند به دلیل مصرف مشروبات الکلی سمی جان خود را از دست دادند.این مرگ‌ومیرها در دو ایالت "اوتار پرادش" و "اوتاراکند" در مجاورت یکدیگر به وقوع پیوسته است.به گفته مقامات محلی هند دست کم ۳۶ نفر تنها در منطقه "سهاران‌پور" در ایالت "اوتار پرادش" واقع در ۲۱۰ کیلومتری دهلی نو به دلیل مصرف این مشروبات جان باخته‌اند.بسیاری از قربانیان دیگر نیز در بیمارستان‌ها بستری بوده و امکان افزایش تعداد قربانیان وجود دارد.در ایالت "اوتاراکند" نیز ۳۲ نفر قربانی مسمومیت با این مشروبات شدند.طبق اعلام مقامات هندی، این دو حادثه به احتمال زیاد به یکدیگر مربوط بوده‌اند.همچنین هشت نفر دیگر نیز در حادثه‌ای دیگر که تصور می‌شود با این دو حادثه ارتباطی نداشته باشد به دلیل مصرف این مشروبات در منطقه "کوشیناگار" بخش شرقی ایالت "اوتار پرادش" جان باخته‌اند. بنا بر گزارش‌ها این افراد مشروبات را در نمایشگاهی برای برگزاری یک فستیوال نوشیده‌اند.مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیرقانونی در هند متداول است. این نوشیدنی‌ها به دلیل داشتن ماده‌ای سمی به نام متانول که معمولاً در ضد یخ استفاده می‌شود، مرگبار هستند.بنا بر گزارش روزنامه واشینگتن پست، بر اساس آخرین داده‌های مرکز ملی آمار جرایم هند، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۵۲۲ نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند که تقریباً تمامی آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

 

آتشفشان اندونزی را محاصره کرد

گدازه‌های داغ و مواد آتشفشانی که از کوه "کارانگتانگ" واقع در استان "سولاوسی شمالی" اندونزی فوران کرده، جاده‌ها را مسدود و پل‌ها را دفن کرده و این در حالی است که شرایط نامساعد آب و هوایی مانع از عملیات تخلیه شده است.یکی از اعضای ارشد تیم نجات استانی بلایای طبیعی در این کشور اعلام کرده که مقامات در تلاش برای تخلیه ۵۰۸ روستایی هستند که در سرازیری‌های این کوه آتشفشانی سکونت دارند.به گفته این مقام مسئول، گدازه‌های آتشفشانی در روستایی در منطقه "سیتارو" به ارتفاع ۳۰۰ متری رسیده و روستاییان قادر به ترک این منطقه از طریق مسیر زمینی نیستند.گدازه‌های داغ و مواد آتش‌فشانی در حال فوران و سرازیر شدن از کوه بوده و جاده‌ها را فرا گرفته‌اند. در این حادثه بسیاری از پل‌ها نیز آسیب دیده یا به دلیل جریان گدازه‌ها از بین رفته‌اند.مقامات قصد دارند روستاییان گرفتار در این روستا را که در حدود ۲۰۰۰ متری کوه "کارانگتانگ" قرار دارد به وسیله کشتی و از مسیر دریایی تخلیه کنند، هر چند بسیاری از این روستاییان تمایلی به ترک خانه‌ها و دام‌های خود ندارند.اما با توجه به نامساعد بودن شرایط آب و هوایی طی روزهای اخیر، امواج بزرگ دریا مانع از حرکت کشتی‌ها شده و این امر، عملیات تخلیه روستاییان را دشوار ساخته است. با این حال تاکنون بیش از ۱۳۰ نفر از این روستاییان از روستا تخلیه شده‌اند.مقامات اندونزی به منظور مقابله بهتر با خطرات فوران آتشفشانی هشدار وضعیت اضطراریِ هفت روزه صادر کرده‌اند.کوه "کارانگتانگ" با ارتفاع ۱۸۲۷ متری یکی از ۱۲۹ کوه آتشفشانی فعال در اندونزی است که مجمع‌الجزایری وسیع متشکل از بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ جزیره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha