پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جشن پیروزی انقلاب اسلامی

حوزه/ آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ایرانیان مقیم در خارج از کشور برگزار شد.

 اين مراسم در كشورهای ذير برگزار شد:

تركيه (استانبول)

به همت وابستگی فرهنگی ایران در استانبول و با همکاری اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشن باشکوه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه، 21 بهمن در شهر استانبول با حضور ایرانیان مقیم، کارکنان نمایندگی‌های ایران مستقر در استانبول، شماری از شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی ایران و ترکیه، دوستداران و علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات اتحادیه دانشجویان استانبول برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس بختیار اسدزاده، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول گفت: خداوند را شاکریم که امسال نیز همانند سال‌های قبل در جمع پرشور مهمانان گرامی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم.

وی ادامه داد: مردم بزرگ ایران امروز علیرغم مشکلات تحمیلی از سوی دشمنان نظام در حفظ منافع و مصالح ملی متحد و یکصدا هستند. انسجامی که در حال حاضر داریم مرهون رهبری هوشمندانه و مقتدارنه امام راحل و مقام معظم رهبری است.

کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول هم در سخنانی، چهل را در فرهنگ اسلامی نماد تکامل و بلوغ دانست و در خصوص دستاوردهای فرهنگی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته مطالبی را عنوان کردند.

در ادامه، سرودهای انقلابی توسط دانش آموزان مجتمع آموزشی فجر ایرانیان استانبول خوانده شد

يونان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن با همکاری انجمن دوستی ملل و شهرداری آتن مجموعه برنامه‌ «دریچه‌ای به فرهنگ و هنر ایران زمین» شامل نشست و سخنرانی، نمایشگاه عکس و صنایع دستی و نمایش فیلم مستند دستاوردهای انقلاب اسلامی را به مدت سه روز در سالن‌های دفتر مرکزی انجمن دوستی ملل در آتن برگزار کرد.

مطلبی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آتن با اشاره به روابط دیرینه دو ملت صاحب تمدن کهن ایران و یونان گفت: اشتراکات فرهنگی و تعامل بین ایران و یونان نه تنها برای دو کشور شناخته شده است بلکه بسیاری از پژوهشگران و نویسندگاه در غرب و شرق نسبت به ارتباطات چند هزار ساله ایران و یونان و تاثیر گذاری دو ملت بر همدیگر مقالات و کتابهای متعددی نوشته و منتشر کرده‌اند.

سفیر کشورمان با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت و دولتهای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وحدت و همدلی برای آبادانی و پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند و ایران اکنون در جایگاه بالا و برجسته ای در جهان قرار گرفته و فرهنگ همزیستی و احترام به دیگر ادیان و فرهنگها نه تنها در میان ملت ایران وجود دارد بلکه ایران مبلغ اعتدال، همزیستی و دوستی میان دیگر کشورهای جهان است.

کاپسالیس، شهردار پنتلی آتن طی سخنانی با ابراز خوشحالی از برگزاری این برنامه و همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک رایزنی فرهنگی ایران و انجمن دوستی ملل گفت: دو کشور ایران و یونان به خاطر هزاران سال تمدن و داشتن تاریخی غنی و پر افتخار در جهان شناخته شده هستند.

علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران در آتن گفت: قبل از انقلاب اسلامی نظام پادشاهی وابسته به آمریکا حاکم بود که نه استقلالی داشت و نه مردم در حاکمیت نقشی داشتند، شاه تصمیم می‌گرفت و دولت شاه اجرا می‌کرد و منافع و منابع نفت و گاز و معادن همگی در خدمت شاه و آمریکا بود.

وی ادامه داد: مردم ایران یکپارچه با حضور میلیونی و روش صلح آمیز و با دست خالی مبارزه علیه شاه و رژیم پادشاهی را به رهبری بزرگ مردی بنام امام خمینی (ره) آغاز کردند و پیروز شدند و رژیم شاهنشاهی را سرنگون و نظام جمهوری اسلامی ایران را مستقر کردند.

حلمی در ادامه سخنرانی خود به نمونه‌هایی از پیشرفت‌های ایران امروز اشاره کرد.

بخش پایانی برنامه، بازدید از نمایشگاه و اکران فیلم و نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی و معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری کشورمان بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

هند (بمبئی)

همزمان با ایام شهادت یگانه دخت پیامبر اعظم (س) و ایام دهه فجر، مراسمی با عنوان فجر فاطمی به منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد بزرگ ایرانیان برگزار شد.

رضا زاده ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: مسجد ایرانیان، مرکزی مناسب برای فعالیت‌های مذهبی شیعیان در این کلانشهر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک حرکت مردمی منحصر به فرد بود که در آن تمامی آحاد مردم شرکت داشتند و اکنون نیز مردم ایران برای نیل به آرمان‌های والای خود ایستاده اند.

رضا زاده گفت: باید گفت که سکان دار این انقلاب عظیم شخصیتی وارسته و والا به نام حضرت امام خمینی (ره) بود که توانستند با رهنمون‌های عالیقدر خود این حرکت عظیم را به سر منزل مقصود برسانند. تمامی فکر و اندیشه ایشان خداوند بزرگ مرتبه، مسیر اهل بیت (ع) و تحقق اندیشه های اسلام ناب محمدی (ص) بود و اکنون نیز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای راه سعادت و کامیابی خود را در چهلمین سالگرد سپری می‌کند.

در ادامه، آشوری، سرپرست خانه فرهنگ ایران ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت یگانه دخت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:  تمسک به اهل بیت(ع) و پیمودن راه آن بزرگواران باعث شد که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) پیروز گردد و باعث شگفتی برای همگان شود و پس از ایشان نیز این حرکت عظیم مردم به دست شخصیتی اندیشمند و وارسته قرار گرفت که راه پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) را پیشه خود ساخته اند و مسیر درست و صحیح را به همگان نشان می دهند و امروزه استکبار جهانی نه تنها دشمن کشور عزیزمان بلکه در حقیقت دشمن دین مبین اسلام می باشد و با فعالیت های عبث خود خواستار نابودی مسلمانان هستند.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین شوکت عباس به ذکر مصائب ائمه اطهار(ع) بالاخص حضرت فاطمه (س) پرداخت.

افغانستان(کابل)

با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل تهیه و آماده شده بود در مراسم جشن ملی سفارت کشورمان، به نمایش درآمد.

این مراسم با حضور عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه افغانستان، تنی چند از وزرا، مقامات سیاسی، روسای احزاب، سفرای کشورهای خارجی مقیم کابل و علما و اندیشمندان برگزار شد.

در این مراسم، محمدرضا بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در سخنانی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در چهل ساله گذشته گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی پشتیبانی ایران از ملت‌های مظلوم و تحت ستم از جمله مردم افغانستان بوده و ایران در سخت ترین شرایط نیز دست از حمایت مردم افغانستان برنداشت.

گرجستان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با همکاری کتابخانه ملی علمی دانشگاه دولتی تفلیس و اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه نقاشی خانم حورا پیشقدم با عنوان طلوع و نمایشگاه تصویرسازی خانم مینومحمدی نیا با عنوان در مسیر خیال را با هدف معرفی و نمایش آثار نقاشی و تصویرسازی بانوان هنرمند ایرانی با رویکرد معاصر، ایجاد فضای گفت و گو میان هنرمندان ایران و گرجستان، ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک و ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر، هنرمندان دو کشور، به مناسبت دستاورهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در محل کتابخانه ملی علمی دانشگاه دولتی تفلیس برپا کرد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه با حضور و سخنرانی قوام شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رییس کتابخانه ملی دانشگاه دولتی تفلیس و رییس دانشگاه دولتی هنر تفلیس برگزار شد و آثار ارائه شده در نمایشگاه بسیار مورد استقبال بازدید کنندگان قرارگرفت.

قوام شهیدی در سخنانی، هنر را یکی از بهترین راههای ارتباطی میان جوامع و شناختن مردم از فرهنگ و هنر یکدیگر دانست و افزود: میراث فرهنگی و هنری مشترک بین دو کشور می تواند زمینه توسعه همکاری های مشترک و فرصت‌های مناسب برای تبادل ایده و تجربه میان هنرمندان و تعامل بین آنها را فراهم کند.

حمید مصطفوی هم در سخنانش، اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف معرفی جلوه های ازآثار هنری هنرمندان معاصر ایران به مناسبت چهل امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شده است. یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی در ایران حضور فعال و مؤثر زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری جامعه است که همواره موفق به کسب جوایزی ملی و بین المللی شده‌اند.

ایراکلی غریباشویلی، رییس کتابخانه علمی ملی دانشگاه تفلیس افزود: ایران دارای فرهنگ و هنری بی‌نظیر و کهن است و از اینکه در کتابخانه دانشگاه میزبان هنرمندان ایرانی هستیم، بسیار خوشحالیم.

وی افزود: ایران دارای گنجینه بسیارغنی و ممتاز در حوزه فرهنگی منطقه و جهان است؛ بنابراین همکاری‌هاي علمی و فرهنگی ایران و گرجستان همواره توانسته است موجبات نزدیکی دوکشور را فراهم کند.

رئیس کتابخانه علمی ملی دانشگاه تفلیس تأکید کرد: ما علاقه‌مند هستیم پیوندهای فرهنگی، علمی بین ملت دو کشور روز به روزگسترش یابد.

در ادامه مراسم افتتاحیه، خانم محمدی نیا و پیشقدم هنرمند تصویرگر و نقاش کشورمان ضمن ابلاغ پیام صلح و دوستی ایرانیان اظهار امیدواری کردند بتوانند با برقراری ارتباط و تعامل با هنرمندان کشور گرجستان و اجرای برنامه های مشترک فرهنگی و هنری گامی هرچند کوچک درجهت پیوند و تحکیم روابط فرهنگی دو ملت بردارند.

قزاقستان

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خط ایرانی، 17 بهمن ماه با حضور مجید صمدزاده صابر، سفیر ایران در قزاقستان، مسعود شیخ زین الدین، رایزن فرهنگی ایران، سعید خوش منش، خوشنویس ایرانی، خانم کولایشا آقتایوا، معاون رییس موزه اولین رئیس جمهور، سفرای کشورهای لهستان، قطر، پاکستان، لبنان و دیپلمات های مقیم، شرق شناسان، ایرانشناسان و هنردوستان قزاقستانی در محل موزه اولین رییس جمهور قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد.

این نمایشگاه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برپا شد و هدف آن گسترش روابط دوستی دو کشور و معرفی هنر نقاشی خط به مردم قزاقستان است.

خانم کولایشا آقتایوا فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به مردم ایران تبریک گفت و اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که برنامه موزه ما برای سال 2019 با این نمایشگاه ایرانی آغاز می‌شود زیرا هنر ایران برای مردم قزاقستان و کارمندان این موزه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون رییس موزه همچنین  ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه بین دو کشور بویژه همکاری های این موزه و سفارت ایران بیش از پیش توسعه یابد.

مجید صمدزاده صابر، به جایگاه بالای خط و خوشنویسی در فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: قبلا هنر خوشنویسی ایرانی تنها برای مردم فارسی زبان قابل فهم بوده، اما اکنون با کمک هنر های معاصر مانند نقاشی خط که تلفیق هنر نقاشی و خوشنویسی است، هنر ایرانی با زبان تازه ای به صحنه فرهنگی معاصر معرفی می شود.

سعید خوش منش نیز، بر جایگاه خاص خطوط و خوشنویسی ایرانی در تاریخ، فرهنگ و جامعه ایران تاکید کرد. وی افزود: در این مجموعه، تعدادی اثر در رشته خوشنویسی نستعلیق که با تذهیب همنشین شده اند و جزو آثار سنتی و کلاسیک خوشنویسی ایرانی به شمار می رود و نیز تعدادی آثار نقاشی خط مدرن ایرانی با الهام از خطوط شکسته و نستعلیق که با دیدگاه خوشنویسانه وگرافیک مدرن ایرانی ارائه شده، که تقدیم شما عزیزان می‌کنم.

مالزی

مراسم جشن بزرگ ایرانیان مقیم مالزی به مناسبت دهه فجر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دوشنبه شب 22 بهمن‌ماه در کوالالامپور (پايتخت) برگزار شد.

در این جشن که توسط رایزنی فرهنگی ایران در مالزی در مرکز فرهنگی «ام.سی.ای» شهر کوالالامپور برگزار شد، مرضیه افخم، سفیر کشورمان، مسئولان نهادها، دانشجویان و جمع کثیری از خانواده‌های ایرانی مقیم مالزی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، دانش‌آموزان مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) به صورت زنده سرود جمهوری اسلامی ایران را به زیبایی تمام اجرا كردند.

سپس علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از حضور ایرانیان مقیم در مراسم جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی همزمان با مشارکت پرشور ملت بزرگ ایران در راهپیمایی پیروزی انقلاب تشکر كرد.

وی در ادامه با برشمردن برخی از دستاوردها و پیشرفت‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی در طول چهل سال گذشته، ابراز امیدواری کرد؛ افتخارات ایران سربلند در دهه پنجم و دهه‌های آینده توسط نسل‌های جوان و مؤمن ملت ایران ادامه یابد.

سپس مرضیه افخم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، به تشریح دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف پرداخت. وی پیروزی انقلاب اسلامی را تحولی مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر ایران توصیف کرد و گفت: مردم ایران با تکیه بر داشته‌های عظیم تاریخی، تمدنی، ملی و دینی خود با الهام از کلام نافذ و روشنگری‌های رهبر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) توانستند نظام استبداد پادشاهی را برکنار و به جای آن سیستم جدید مبتنی بر ارزش‌های دینی، باورهای ملی و معیارهای دموکراتیک جهان معاصر به نام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی همچنين با اشاره به تحولات و حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اظهار کرد: در طی چهل سال گذشته مردم ایران به دلیل مداخلات خارجی با چالش‌ها و مشکلات متعدد و زیادی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی همچون ترور، تلاش برای کودتا، اقدامات خرابکارانه، تحمیل جنگ هشت ساله و اعمال تحریم‌های ظالمانه روبرو شدند؛ اما موفق شدند بر همه مشکلات و دشواری‌ها غلبه کنند و دستاوردهای بسیاری را در حوزه‌های مختلف کسب کنند.

در ادامه این مراسم دانش‌آموزان مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) در شهر کوالالامپور با اجرای سرودهای مختلف و دکلمه با حال و هوای انقلاب اسلامی و روزهای انقلاب و برگزاری مسابقه فرهنگی ـ هنری، فضای شادی را در این برنامه ایجاد كردند.

این برنامه با تقدیر از منتخبان و برگزیدگان مسابقات فرهنگی به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha